تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آیین نامه اجرایی ماده (74) بنا به پیشنهاد شماره 1802 مورخ 3 مهر 1367 وزارت امور اقتصادی و دارایی، شامل 18 ماده می باشد که در ادامه به جزییاتی این آیین نامه پرداخته می شود:

شماره 1802   مورخ 3 مهر 67

 

آیین نامه اجرایی ماده (74)

قانون محاسبات عمومی کشور

 

ماده1– نمایندگی خزانه در استان، امور مربوط به دریافت های دولت اعم ازدرآمدهای عمومی و اختصاصی و درآمد شرکت های دولتی و سپرده ها و سایر دریافت های دولت در سطح استان و نیز دریافت تنخواه گردان استان و واگذاری تنخواه گردان حسابداری و پرداخت درخواست وجه ذیحساب ها و ابلاغ اعتبار بودجه های استانی و افتتاح حساب های بانکی دولتی در استان را با رعایت مقررات زیر نظر مدیر کل امور اقتصادی و دارایی بر اساس این آیین نامه انجام خواهد داد.

 

ماده 2– برای انواع درآمدها اعم ازعمومی واختصاصی منظور در بودجه کل کشور که درسطح استان توسط مؤسسات دولتی مستقر دراستان ودستگاه های اجرایی محلی و واحدهای تابعه وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی وصول می گردد به تعداد مورد نیاز حساب های بانکی غیر قابل برداشت با رعایت مفاد ماده (124) قانون محاسبات عمومی کشور با درخواست  خزانه دار کل کشور و یا مقام مجاز از طرف او نزد شعبه مرکزی بانک ملی ایران در مرکز استان و عنداللزوم حساب های رابط نزد شعب  بانک ملی ایران و یا شعب سایر بانک ها که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نمایندگی داشته باشند برای نمایندگی خزانه افتتاح می شود، ترتیب و مواعد انتقال موجودی حساب های رابط به حسا ب های  نمایندگی خزانه و همچنین موجودی حساب های نمایندگی خزانه به حساب های خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط مقامات مذکور در این ماده معین خواهد شد.

تبصره 1– دستگاه های اجرایی و سایر واحدهای وصول کننده درآمدهای موضوع این ماده مکلفند کلیه درآمدهای خود را منحصراً به حساب های بانکی موضوع این ماده واریز و در صورت نیاز به افتتاح حساب های جدید مراتب را از طریق ذیحساب مربوط به نمایندگی خزانه اعلام دارند.

تبصره 2– درآمدهای موضوع ماده (38) قانون محاسبات عمومی کشور نیز مشمول مفاد این ماده خواهد بود.

تبصره 3– درآمدهای اختصاصی واحدهای تابعه دستگاه های مذکور دراین ماده درخارج از مراکز استان ها نیز به حساب مربوط که در مرکز استان افتتاح شده است واریز و حواله خواهد شد.

 

ماده 3– در مواردی که وجوه وصولی بر اساس مقررات قانونی قابل استرداد به ذینفع باشد وجه قابل استرداد از محل موجودی حساب تمرکز وجوه درآمد مربوط با امضا مقامات مجاز نمایندگی خزانه به حساب خاصی تحت عنوان رد وجوه اضافه دریافتی که به همین منظور با درخواست خزانه داری کل برای خزانه افتتاح گردیده واریز خواهد شد تا در اجرای مقررات به ذینفع مسترد گردد. دستورالعمل موضوع این تبصره توسط خزانه ابلاغ می گردد.

 

ماده 4– نمایندگی خزانه مکلف است حساب درآمدهای وصولی را به تفکیک انواع حساب های بانکی در منابع درآمد نگاهداری نماید.

 

ماده 5– ذیحسابان دستگاه های اجرایی مستقر دراستان مکلفند فهرست اقلام واریزی به حساب های نمایندگی خزانه را با تفکیک انواع درآمد در چهار نسخه تهیه و سه نسخه آن را به نمایندگی خزانه ارایه نمایند.

   نمایندگی خزانه پس ازرسیدگی فهرست های مذکور و تطبیق آن با دفاتر حساب های مربوط در صورت انطباق هر سه نسخه را گواهی نموده دو نسخه آن را به ذیحسابی اعاده می نماید و در غیر این صورت مراتب را برای رفع اشکال به ذیحسابی ذیربط اعلام خواهد نمود.

 

ماده 6– نمایندگی خزانه در هرماه برای انواع درآمدهای وصولی انتقال یافته به خزانه موضوع ماده (2) این آیین نامه فهرست اقلام واریزی را به تفکیک انواع درآمد و به ترتیبی که خزانه معین می نماید در چهار نسخه تنظیم و سه نسخه آن را برای تأیید به خزانه ارسال می دارد.

خزانه فرم های مذکور را رسیدگی و اعداد و ارقام مندرج در آن ها را با دفاتر مربوط تطبیق و در صورت تأیید گواهی دو نسخه از آن را به نمایندگی خزانه اعاده و در صورت وجود مغایرت مراتب را برای رفع اشکال به نمایندگی خزانه اعلام می نماید.

ماده 7– نمایندگی خزانه اعتبارات جاری و عمرانی تخصیص یافته دستگاه های تابع نظام بودجه استانی را بر اساس مصوبات کمیته تخصیص اعتبار مرکز و استان به دستگاه های اجرایی و ذیحسابان و سایر مراجع ذیربط ابلاغ می نماید.

تبصره– اعتبارات تخصیص یافته مؤسسات دولتی مستقر در استان بر اساس مصوبات کمیته تخصیص اعتبار مرکز به نمایندگی خزانه در استان نیز ابلاغ خواهد شد.

 

ماده 8– به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت های جاری و عمرانی دستگاه های اجرایی محلی تابع نظام بودجه استانی برای نمایندگی خزانه حساب لازم تحت عنوان تنخواهگردان استان نزد شعبه مرکزی بانک ملی ایران درمرکز استان و عنداللزوم حساب های دیگری برای پرداخت های نمایندگی مذکور به درخواست خزانه دار کل کشور و یا مقام مجاز از طرف او افتتاح می شود.

استفاده از حساب های مزبور با حداقل امضا مشترک دو نفر از مقامات اداره کل امور اقتصادی و دارایی مربوط و مسئولین نمایندگی خزانه که کارمند رسمی باشند به معرفی خزانه دار کل کشور خواهد بود. کلیه مکاتباتی که موجب نقل و انتقال موجودی حساب های نمایندگی خزانه گردد، باید حداقل با دو امضا مقامات و مسئولین مجاز مذکور در این ماده صادر شود.

 

ماده 9– (لغو گردیده است).

 

ماده 10– نمایندگی خزانه حداقل در پایان هر ماه به میزان پرداخت های انجام شده به ذیحسابی ها با استفاده از فرم مخصوصی که حاوی اطلاعات مورد لزوم خزانه در مورد پرداخت های مذکور می باشد با امضای معاون امور هزینه ورئیس نمایندگی خزانه و یا در غیاب او شخصی که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز به انجام این امر می باشد از خزانه تقاضای وجه می نماید. خزانه نیز حداکثر ظرف مدت یک هفته معادل اقلام مورد قبول وجه لازم را به حساب تنخواه گردان استان واریز می نماید.

 

ماده 11– برای دستگاه های اجرایی محلی تابع نظام بودجه استانی و مؤسسات دولتی مستقر در استان و همچنین واحدهای تابعه وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی در استان که تابع نظام بودجه استانی نمی باشند توسط نمایندگی خزانه در استان و بر اساس درخواست ذیحساب مربوط به تعداد مورد نیاز حساب های بانکی برای پرداخت مربوط در شعب بانک ملی ایران افتتاح می گردد.

   استفاده از حساب های مذکور با امضای مشترک ذیحساب و یا مقام مجاز از طرف او و لااقل یک نفر دیگر از مقامات مسئول و مجاز دستگاه مربوط به معرفی نمایندگی خزانه در استان به عمل خواهد آمد.

تبصره – افتتاح حساب های موضوع این ماده در شعب سایر بانک ها در صورتی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دارای نمایندگی باشند، با موافقت خزانه مجاز خواهد بود.

 

ماده 12– به منظور تمرکز وجوه سپرده های دریافتی ذیحسابی های استان، بر اساس ماده (124) قانون محاسبات عمومی کشور حسابی تحت عنوان تمرکز وجوه سپرده برای نمایندگی خزانه نزد شعب مرکزی بانک ملی ایران در استان افتتاح می گردد.

   موجودی حساب مذکور که درحکم حساب تمرکز وجوه سپرده خزانه (موضوع قسمت اخیر ماده 14 آیین نامه تمرکز وجوه درآمد وسپرده به شماره 25881 مورخ 26 آبان 66) خواهد بود با امضای مجاز نمایندگی خزانه به حساب خزانه منتقل و در دفاتر مربوط اعمال حساب خواهد شد.

 

ماده 13– حساب تمرکز وجوه سپرده دستگاه های اجرایی در استان موضوع مواد (14) و(19) «آیین نامه تمرکز وجوه درآمد و سپرده به شماره 25881 مورخ 26 آبان 66» توسط نمایندگی های خزانه در استان افتتاح خواهد شد.

 

ماده 14– به منظور تمرکز وجوه درآمد شرکت های دولتی که مرکز آن ها دراستان می باشد به تعداد لازم حساب های بانکی با رعایت مفاد ماده (124) قانون محاسبات عمومی کشور با درخواست خزانه داری کل کشور و یا مقام مجاز از طرف او نزد شعبه مرکزی بانک ملی ایران در مرکز استان افتتاح می شود.

تبصره– در صورت نیاز به حساب های رابط برای وصول درآمدهای شرکت های دولتی در مرکز و یا سایر شهرستان های استان به تعداد نیاز حساب های لازم در شعب بانک  ملی ایران و یا شعب سایر بانک ها که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نمایندگی داشته باشند افتتاح خواهد شد حساب های رابط مذکور غیر قابل برداشت بوده و موجودی آن ها به ترتیبی که توسط مقامات مجاز مذکور در این ماده مشخص خواهد شد به حساب های بانکی منتقل می شود.

 

ماده 15– وجوه متمرکز در حساب های موضوع ماده (14) منحصراً با درخواست ذیحساب شرکت توسط نمایندگی خزانه در حدود بودجه مصوب به حساب های پرداخت شرکت منتقل می شود.

 

ماده 16– در صورتی که شعب شرکت های دولتی در شهرستان ها اعم از مرکز استان و یا سایر شهرستان ها ی تابعه مجاز به استفاده از درآمدهای وصولی خود باشند به تعداد مورد نیاز حساب تمرکز وجوه و همچنین حساب های رابط به ترتیب مذکور در ماده (14) این آیین نامه افتتاح خواهد شد.

موجودی حساب های تمرکز وجوه فوق تا مبلغی که توسط ذیحساب شرکت از نمایندگی خزانه درخواست می شود به تدریج حسب اعلام نیاز به حساب پرداخت شعبه شرکت منتقل خواهد شد.

 

ماده 17– نمایندگی خزانه مکلف است حساب ماهانه حاوی صورت دریافت وپرداخت و موجودی های هرماه راحداکثر تا پایان ماه بعد تهیه وبه خزانه ارسال دارد.حساب مذکور بایستی به تفکیک انواع حساب ها با رعایت طبقه بندی درآمدها و اعتبارات در قانون بودجه کل کشور و بر اساس دستورالعملی که خزانه دار ابلاغ می نماید تنظیم گردد.

 

ماده 18– نمایندگی های خزانه موظفند اطلاعات مورد نیاز خزانه را در موعد مقرر و به نحوی که خزانه مشخص می نماید تهیه و ارسال و دستورالعمل های صادره توسط خزانه را دقیقاً رعایت نمایند.

محمد جواد ایروانی

وزیر امور اقتصادی و دارایی

 

 

 

بخشنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص ماده (73)

 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

مصوب 17 فروردین 1379 مجلس شورای اسلامی

 

شماره14571/42231/55                                                                مورخ 1 مرداد 1379

 

اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان

با توجه به ماده (73) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نامه شماره 13699/18749/55 مورخ 27 تیر 1379 وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در خصوص آیین نامه ماده (74) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1 شهریور 1366 مجلس شورای اسلامی ایران موارد زیر اعلام می گردد:

 

1 – عنوان حساب پرداخت خزانه نزد نمایندگی خزانه استان به عنوان « حساب خزانه داری کل» (خزانه معین استان) تغییر می یابد.

 

2 – کلیه دستورالعمل ها و بخشنامه های صادره از سوی این معاونت به عنوان نمایندگی خزانه استان در صورتی که لغو نشده باشد به قوت خود باقی است و خزانه معین استان مکلف به اجرای آن می باشد.

 

معاون هزینه و خزانه دار کل کشور

نگارنده: آقای حسین حیاتی

 

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics