تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

هیات وزیران در جلسه مورخ 26 خرداد 1381 بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موضوع نامه شماره 105/39673 مورخ 11 خرداد 1381 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، به استناد ماده (25) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت- مصوب 1380 – آیین نامه اجرایی ماده یاد شده را تصویب نمود که در ادامه به جزئیات این قانون پرداخته می شود:

نقل از شماره 16701-12 تیر 81 روزنامه رسمی

شماره 10727/ت 26588 ﻫ    مورخه 29 خرداد 1381

 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

 

آیین نامه اجرایی ماده (25)

 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

 

ماده 1- داروخانه های دانشگاه های علوم پزشکی که با اهداف آموزش و ارایه خدمات دارویی و بهداشتی خارج از بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی تاسیس گردیده اند مشمول این آیین نامه می باشند.

 

ماده 2- اداره داروخانه های موضوع ماده (1) به صورت خودگردان و بدون اتکاء به اعتبارات دولتی خواهد بود و وجوه حاصل از فروش دارو، سایر اقلام مرتبط با داروخانه و ارایه خدمات دارویی به حساب درآمد اختصاصی دانشگاه ذیربط نزد خزانه واریز و معادل وجوه وایزی از محل هزینه و درآمدهای اختصاصی که در قوانین بودجه سنواتی منظور خواهد شد جهت خرید مدد داروها و سایر اقلام مندرج در این ماده طبق ضوابط وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انجام هزینه های جاری و پرسنلی داروخانه صرف خواهد شد.

 

ماده 3- دانشگاه ذیربط موظف است برای داروخانه یا داروخانه های تحت پوشش حسابداری مستقل ایجاد نماید.

تبصره  در صورتی که دانشگاه دارای چند داروخانه باشد می تواند داروخانه ها را به صورت یک مجموعه واحد اداره نماید.

 

ماده 4- ذیحساب هر دانشگاه باید برای داروخانه های تحت پوشش در یکی از بانک های مجاز کشور، حساب بانکی مستقل غیر قابل برداشت افتتاح نماید. وجوه واریزی می بایست به حساب خزانه واریز و معادل صدر در صد ( 100%) آن از محل اعتبار منظور شده در قانون بودجه توسط ذیحساب دانشگاه درخواست و عیناً به داروخانه عودت و با رعایت قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و آیین نامه مربوط (آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه ها و ... وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) صرف هزینه های مندرج در ماده (2) این آیین نامه شود.

 

ماده 5- مسئول یا رئیس اموال مالی داروخانه (عامل ذیحساب) موظف است علاوه بر تهیه و تنظیم دفاتر و صورت حساب های مالی ماهانه مورد نیاز ذیحساب، هر ماه تراز عملیات مالی داروخانه را تنظیم و از طریق رئیس داروخانه به اطلاع رئیس دانشگاه یا مقامات مجاز از طرف او برسانند.

 

ماده 6- رئیس داروخانه و یا داروخانه ها از بین داروسازان دانشگاه به پیشنهاد مدیریت دارویی و غذایی دانشگاه توسط رئیس دانشگاه منصوب می گردد و مسوولیت کلیه امور اداری و مالی به عهده رئیس داروخانه ها می باشد و نامبرده در مقابل دانشگاه و دستگاه های نظارتی پاسخگو خواهد بود.

تبصره  در دانشگاه هایی که دارای دانشکده داروسازی فعال می باشند رئیس داروخانه به پیشنهاد رئیس دانشکده داروسازی و حکم رئیس دانشگاه تعیین می گردد.

 

ماده 7- کارکنان داروخانه ها تابع قانون کار و تأمین اجتماعی خواهند بود. به کارگیری نیروهای جدید در این گونه داروخانه ها براساس نیاز به درخواست رئیس داروخانه ها و تأیید رئیس یا معاونت پشتیبانی دانشگاه و در قالب قانون کار مجاز خواهد بود.

 

ماده 8- دانشگاه موظف است در پایان هر سال مالی با رعایت مقررات نسبت به انبارگردانی داروخانه ها اقدام و وضعیت عملیات انجام شده در طول سال را از مالی و فنی تأیید و یا تخلفات احتمالی انجام شده را به مراجع ذیربط اعلام نماید.

تبصره  سایر موارد ی که در این آیین نامه پیش بینی نشده تابع آیین نامه مالی و معاملاتی و ضوابط حکم بر دانشگاه ها خواهد بود.

 

ماده 9- این آیین نامه از تاریخ 1 فروردین 1381 قابل اجرا است.

 

                                    محمد رضا عارف

                                                                                                 معاون اول رئیس جمهور

 

تهیه کننده: حسین حیاتی

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics