تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

هیأت وزیران درجلسه مورخ 30 تیر 1381 بنا به پیشنهاد شماره 71679/101 مورخ 25 تیر 1381 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که با هماهنگی شورای عالی صادرات غیرنفتی تهیه شده و به استناد ماده (65) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت– مصوب 1380– آیین نامه اجرایی ماده یاد شده را تصویب نمود که در ادامه به جزئیات این آیین نامه پرداخته می شود:

نقل از شماره 16727 – 12 مرداد 1381 روزنامه رسمی

شماره 18833/ ت 26840 ﻫ      مورخ 5 اردیبهشت 1381

 

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

 

آیین نامه اجرایی ماده (65)

 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

 

 

ماده 1– بانک توسعه صادرات ایران موظف است درچارچوب این آیین نامه نسبت به اعطای اعتبار و تسهیلات به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به عنوان اعتبار فروشنده و به دولت و خریداران خارجی به عنوان اعتبار خریدار، برای اجرای پروژه های فنی و مهندسی در خارج از کشور و همچنین پرداخت مابه التفاوت نرخ سود و کارمزد اعتبارات اعطایی، اقدام نماید.

 

ماده 2– سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هر ساله متناسب با تقاضای اعتبار موضوع این آیین نامه را به منظور اعطای اعتبار (خریدار و فروشنده) و پرداخت مابه التفاوت نرخ سود در لوایح بودجه منظور خواهد داشت تا در قالب موافقتنامه ای که بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بانک توسعه صادرات ایران مبادله می گردد، به صورت وجوه اداره شده نزد بانک مذکور در چارچوب این آیین نامه به مصرف برسد.

 

ماده 3– اعطای اعتبار به دولت ها و خریداران خارجی که برای اجرای طرح های فنی و مهندسی خود درخواست اعتبار می نمایند، مشروط به آن که حداقل پنجاه درصد مبلغ قرارداد مربوط با استفاده از توانمندی صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایرانی انجام می گیرد، مجاز می باشد. بانک توسعه صادرات ایران می باید این شرط را در قراردادهای اعطای اعتبار مذکور لحاظ نماید.

 

ماده4– بانک توسعه صادرات ایران موظف است برای هر یک از موارد اعطای اعتبار فروشنده صلاحیت صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی متقاضی اعتبار را از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور استعلام نماید.

 

ماده 5– بانک توسعه صادرات ایران مکلف است پس ازدریافت تمامی مدارک و مستندات از متقاضی اعتبار فروشنده و دریافت تضمین های لازم (موضوع ماده 7) حداکثر ظرف یک ماه نسبت به اعلام نظر قطعی اقدام و در صورت تصویب نهایی حداکثر ظرف مدت پانزده روز نسبت به پرداخت مربوط در چارچوب این آییناقدام نمایند.

 

ماده 6– اعطای اعتبار حداکثر تا هشتاد و پنج درصد مبلغ قرارداد انجام می گیرد.

 

ماده 7– نوع تضمین بازگشت اعتبارات پرداخت شده توسط بانک توسعه صادرات ایران تضمین می شود. اعتبار اسنادی افتتاح شده اعتبار گیرنده، پوشش مؤسسات تضمینی و بیمه ای معتبر نیز می تواند به عنوان تضمین محسوب شود.

 

ماده 8– تعداد اقساط و تاریخ شروع بازپرداخت تعهدات گیرنده اعتبار به صورت موردی توسط بانک توسعه صادرات ایران تعیین می شود.

 

ماده 9– دوره بازپرداخت اعتبار اعطایی، سود ومتعلقات آن متناسب با مدت انجام پروژه به تشخیص بانک توسعه صادرات ایران حداکثر هفت سال پیش از اتمام پروژه درمهلت مقرر می باشد. درصورت لزوم، این مدت با پیشنهاد بانک توسعه صادرات ایران و اخذ مجوز از شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی قابل تمدید خواهد بود.

 

ماده 10– بانک توسعه صادرات ایران موظف است نسبت به پرداخت مابه التفاوت سود خارجی اعتباراعطایی که برعهده واگذارکننده پروژه خدمات فنی ومهندسی است و سود مورد انتظار تسهیلات ریالی که در اختیار فروشنده اعتبار قرار می گیرد و همچنین تأمین کارمزد مربوط، براساس مجوز شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی از محل اعتبار موضوع این آیین نامه اقدام نماید.

 

ماده 11– در اعطای اعتبار ارزی ازمحل وجوه مربوط به این آیین نامه، محاسبات و نگهداری حساب ها براساس مقررات تک نرخی بودن ارز انجام می گردد. هرگونه افزایش و کاهش دراین ارتباط در مبلغ مذکور مؤثر می باشد.

 

ماده 12– بانک توسعه صادرات ایران مکلف است پس از عقد قراردادهای مربوط در چارچوب این آیین نامه، گزارش لازم را به شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام دارد. همچنین بانک یاد شده تا پایان شهریورماه هرسال گزارش اقدامات انجام شده و پیش بینی وجوه مورد نیاز در سال آتی را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارایه خواهد نمود.

 

محمد رضا عارف

معاون اول رئیس جمهور

 تهیه کننده: حسین حیاتی

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics