تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

هیات وزیران در جلسه مورخ 31 اردیبهشت 1382 بنا به پیشنهاد شماره 101/127655 مورخ 16 مهر 1381 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده (101) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت – مصوب 1380 –آیین نامه اجرایی ماده یاد شده را تصویب نمود که در ادامه به جزئیات این قانون پرداخته می شود:

روزنامه رسمی 17137-6 دی 1382

شماره 11496/ت 27390 ﻫ   مورخ 7 خرداد 1382

 

وزارت تعاون  وزارت کشور - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

 

آیین نامه اجرایی ماده (101)

قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت   مصوب 1380

 

ماده 1- وزارتخانه های کشور و تعاون مکلفند براساس مفاد این آیین نامه برای بهبود شرایط حمل و نقل شهری و کاهش آلودگی هوای شهرهای کشور، زمینه های لازم را برای تاسیس شرکتهای تعاونی و خصوصی اتوبوسرانی با مشارکت شهرداریها اقدام نمایند.

 

ماده 2- به منظور تحقق اهداف مذکور در ماده (1)، بخشی از اعتباراتی که برای خرید و گاز سوز کردن اتوبوس در قوانین بودجه سنواتی منظور می گردد برای خرید و واگذاری وسایل حمل و نقل عمومی به بخشهای خصوصی و تعاونی تعلق خواهد گرفت.

تبصره  نحوه فعالیت شرکتهای تعاونی و خصوصی که به منظور ارایه خدمات حمل و نقل عمومی شهری با مشارکت شهرداریها تشکیل می شوند براساس دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت کشور (سازمان شهرداریهای کشور) و وزارت تعاون ضمن هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، تهیه و ابلاغ خواهد شد.

 

ماده 3- شرکت های موضوع ماده (1) این آیین نامه، از نظر مقررات رفت و آمد (ترافیکی)، دریافت کمک و سایر تسهیلات از محل اعتبارات عمومی و شهرداریها و سایر امتیازها و خدمات و کمکهایی که به شرکتهای اتوبوسرانی وابسته به شهرداریها تعلق می گیرد، به صورت یکسان بهره مند می شوند.

 

ماده 4- حداکثر پانزده درصد (15%) از اعتبارات منظور شده برای خرید و گاز سوز کردن اتوبوس در قوانین بودجه سنواتی در قالب قراردادی که بین وزارت کشور (سازمان شهرداریهای کشور) و سیستم بانکی و یا صندوق تعاون منقعد می گردد بعنوان وجوه ادراه شده برای اعطای تسهیلات به متقاضیان خصوصی و تعاونی در اختیار بانکهای عامل با صندوق تعاون قرار خواهد گرفت تا پس از عقد قرارداد های لازم با شهرداریهای مربوط (شرکتهای اتوبوسرانی) به مصرف برسد.

 

ماده 5- حداکثر پنج درصد (5%) از کل سود تسهیلات اعطایی برای خرید هر خودروی جمعی از محل این ماده قابل تأمین می باشد.

 

ماده 6- وجوه پرداختی به میزان شصت وپنج درصد (65%) قیمت خرید هر دستگاه خودروی جمعی توسط وزارت کشور (سازمان شهرداریهای کشور) از اعتبارات منظور شده برای خرید و گازسوز کردن اتوبوس در قوانین بودجه سنواتی، به عنوان کمک، تأمین و به هزینه های قطعی منظور خواهد شد.

 

ماده 7- حداقل سی درصد (30%) اتوبوسها و صد درصد (100%) مینی بوسهای خریداری شده به بخش تعاونی یا خصوصی اختصاص می یابد.

تبصره 1- بخشهای خصوصی و تعاونی طرف قراردادمکلفند با ارایه خدمات مناسب (کمی وکیفی) و زیر نظر شرکتها و سازمانهای اتوبوسرانی و سازمان های حمل و نقل همگانی شهرها، کمکهای دریافتی را به تدریج و با احتساب یارانه محل مسافر طی دوره زمانی معین مستهلک نمایند.

تبصره 2- اسناد مالکیت وسایل نقلیه واگذار شده تا زمان استهلاک کمک اعطایی موضوع این ماده نزد سازمانها و شرکتهای اتوبوسرانی به عنوان وثیقه نگهداری می شود.

تبصره 3- توزیع مینی بوسهای خریداری شده با اولویت شهرهای فاقد اتوبوسرانی انجام می پذیرد.

 

ماده 8- خرید خودروهای جمعی از شرکتهای سازنده به صورت متمرکز توسط وزارت کشور (سازمان شهرداریهای کشور) امکان پذیر بوده و در قراردادهای خرید، انطباق با شرایط اقلیمی و جغرافیایی محل استفاده و همچنین تعیین حداقل پنج درصد (5%) از صندلیهای هر دستگاه جهت اختصاص به مکان استقرار جانبازان و معلولین، ضروری است.

تبصره 1- خرید خودروهای جمعی یاد شده در این ماده با رعایت مقررات عمومی کشور مجاز می باشد.

تبصره 2- چنانچه شرکتهای تعاونی و خصوصی موضوع ماده (1) این آیین نامه به طور مستقیم نسبت به خرید خودروی جمعی از سازندگان خودرو، اقدام نمایند، در صورت انطباق ضوابط با شرایط اعلام شده از تسهیلات اعتباری و یارانه های منظور شده در این آیین نامه برخوردار خواهند شد.

 

ماده 9 - صرف اعتبارات موضوع این آیین نامه در قالب موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، امکان پذیر خواهد بود.

 

ماده 10 -  وزارتخانه های تعاون و کشور (سازمان شهرداری های کشور) مسئول حسن اجرای مفاد این آیین نامه می باشند و موظفند گزارش عملکرد آن را در مقاطع سه ماهه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارایه نمایند.

 

محمدرضا عارف

معاون اول رئیس جمهور

تهیه کننده: حسین حیاتی

 

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics