تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

 

    آرایش جدید مشتریان نفت ایرانی به دنبال خروج ترامپ از برجام 1397/02/20
به‌دنبال خروج ترامپ از برجام، نگرانی کاهش عرضه موجب افزایش ۳ درصدی قیمت نفت برنت در معاملات دیروز شد. در پسابرجام صادرات نفت ایران رشد چشمگیری داشت که حدود سه‌چهارم آن مربوط به آسیا است. در این میان، چین و هند به‌عنوان اصلی‌ترین خریداران با وجود برخی مشکلات، احتمالا مشتری نفت کشورمان می‌مانند.

 

کره‌جنوبی و ژاپن اما به‌دلیل وابستگی امنیتی به آمریکا ممکن است رفتار محتاط‌تری در واردات نفت از ایران داشته باشند. بنابراین آنها همزمان با آنکه دنبال نفت جایگزین هستند برای مستثنا شدن از تحریم‌های آمریکا تلاش می‌کنند.

 

پیش‌بینی‌ها از خروج آمریکا از توافق بین‌المللی برجام و رشد قیمت نفت در پی آن، روز گذشته محقق شد. قیمت طلای سیاه در معاملات جهانی دیروز با ۳ درصد رشد قیمت (تا لحظه تنظیم این گزارش در ساعت ۱۶:۳۰)، به بالاترین سطح در سه و نیم سال گذشته رسید.

 

مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

با خروج دونالد ترامپ از توافق چندجانبه برجام، ریسک افزایش تنش در خاورمیانه و کاهش عرضه نفت خام از سمت ایران به علت بازگشت تحریم‌‌ها، قیمت هر بشکه نفت خام برنت را با ۲۵/ ۲ دلار رشد به ۱۰/ ۷۷ دلار بر بشکه رساند. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با ۹۴/ ۱ دلار رشد قیمت، به ۷۱ دلار بر بشکه رسید. 

 

براساس پیش‌بینی‌های موجود، با آغاز اثرگذاری تحریم‌های ثانویه آمریکا که در سال ۲۰۱۹ رقم خواهد خورد، صادرات نفت ایران با روندی کاهشی مواجه خواهد شد. آنطور که پلاتس گزارش می‌دهد، بازگشت دوباره تحریم‌ها علیه ایران تاثیر فوری نیز خواهد داشت و در گام نخست (در بخش نفت) به‌شکل کاهش حدودا ۲۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت خام آشکار خواهد شد.

 

این روند بعد از ۶ ماه احتمالا حدود ۵۰۰ هزار بشکه از صادرات روزانه نفت خام ایران را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. به گزارش رویترز، ظرف چند ماه آینده قیمت نفت حداقل ۱۰ دلار رشد خواهد کرد و به مرز ۹۰ دلاری نزدیک خواهد شد.

 

براساس این گزارش، به احتمال قوی متحدان آمریکا از جمله کره‌جنوبی و ژاپن، خرید نفت خام ایران را (باتوجه به مهلت ۱۸۰ روزه قطع همکاری تجاری با ایران ) کاهش خواهند داد. با این حال تحلیلگران پلاتس عقیده دارند «تحریم‌های یکجانبه آمریکا مانند آنچه پیش از سال ۲۰۱۲ و به‌واسطه تحریم‌های چندجانبه علیه ایران جریان داشت، اثرگذار نخواهد بود.»  براساس آخرین نظرسنجی‌های انجام شده از سوی پلاتس، تولید نفت ایران در ماه آوریل ۸۳/ ۳ میلیون بشکه در روز بوده است.

 

این میزان، از تولید روزانه ۹۱/ ۲ میلیون بشکه‌ای در ژانویه ۲۰۱۶، یعنی زمانی که تحریم‌های هسته‌ای ایران به واسطه اجرای برجام لغو شد، بسیار بیشتر است. همچنین صادرات نفت خام ایران نیز در ماه آوریل به ۴۵/ ۲ میلیون بشکه در روز رسید که ۸۱/ ۱ میلیون بشکه از آن به آسیا تعلق داشت.

 

۶۷ درصد از کل این میزان، به صادرات نفت خام به چین اختصاص داشته و پیش‌بینی می‌شود تقاضای چین و هند برای نفت خام ایران همچنان در سطحی بالا باقی بماند. در این میان تنها ضربه‌ای که به پالایشگاه‌های این کشورها وارد خواهد شد، رشد قیمت نفت خام به‌واسطه افزایش اختلاف آمریکا و ایران خواهد بود، هرچند ممکن است ایران با ارائه تخفیف قیمتی، این مشکل را تا حدودی برای مشتریان سنتی خود برطرف کند.

 

کره‌جنوبی روز گذشته اعلام کرد به‌دنبال دست یافتن معافیت‌هایی از سمت آمریکا است تا بتواند به خرید نفت و میعانات گازی از ایران ادامه دهد. وزارت بازرگانی، صنعت و انرژی این کشور اعلام کرده است ضمن تلاش برای «به حداقل رساندن آسیب‌‌» به شرکت‌هایش، به‌دنبال معافیت از آثار تحریم‌های آمریکا است. در هر صورت ژاپن و کره‌جنوبی، نگران از دست دادن حمایت آمریکا در مقابل کره‌شمالی نیز هستند. صادرات نفت خام ایران به کره‌جنوبی و ژاپن در ماه مارس، به ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. 

 

در این میان، کشورهایی که نگران برخوردهای آمریکا در نتیجه تجارت با ایران هستند، به‌دنبال جایگزین کردن نفت ایران با سایر مناطق هستند. به‌عنوان مثال، ژاپن به تازگی نخستین محموله میعانات گازی خود را از موزامبیک وارد کرده است.

 

در هند نیز (باوجود خوش‌بینی کارشناسان نسبت به تداوم ارتباط نفتی این کشور با ایران)، برخی پالایشگاه‌ها به سمت نفت عراق گرایش پیدا کرده‌اند.

 


    واکنش لاریجانی به اظهارات اخیر روحانی 1397/02/04
نماینده مردم قم در مجلس نسبت به اظهارات اخیر روحانی انتقاد کرد که در ادامه لاریجانی گفت باید با ادبیاتی صحبت کنیم که این‌گونه مشکلات به وجود نیاید.

 

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی صبح امروز سه‌شنبه (4 اردیبهشت ماه97) پس از قرائت گزارش بانک مرکزی درباره نحوه اجرای مواد 15 و 16 قانون رفع موانع تولید از سوی کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی طی تذکری اظهار داشت: چندین بار با آقای سیف رئیس بانک مرکزی مکاتبه شده است که برای موضوع به این مهمی و اوضاع اقتصادی کنونی در کشور حضور داشته باشد.

 

وی افزود: متأسفانه برای ارائه گزارش و موضوع با اهمیتی که امروز مطرح شد، رئیس بانک مرکزی حضور نیافت.

 

بر اساس این گزارش لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اظهارات عنوان کرد که به ما گفته‌اند آقای سیف برای جلسه‌ای مربوط به مسئله ارز نتوانسته است در جلسه امروز حضور یابد.

 

مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

ذوالنور در پاسخ به اظهارات لاریجانی گفت: اهمیت جلسه امروز قطعاً از جلسه داخلی مهم‌تر است. باید شأن و اهمیت مجلس حفظ شود. باید در این رابطه تذکر داده شود.

 

بر اساس این گزارش لاریجانی در پاسخ به ذوالنور گفت: بنده این موضوع را به آقای سیف تذکر می‌دهم.

 

ذوالنور در ادامه تذکر خود عنوان کرد: باید به صورت جدی به این مسئله که موضوع مهم کشور محسوب می‌شود، مجلس ورود کند.

 

نماینده مردم قم در مجلس همچنین با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور در باره عملکرد دستگاه‌های نظارتی خاطرنشان کرد: زمانی که رئیس‌جمهور می‌گوید دستگاه‌های نظارتی باید بر اساس قانون عمل کنند نه بر اساس عقل ناقص خود، عقل ناقص که مبنای عملکرد نظارتی نمی‌شود. اگر قرار باشد آقای رئیس جمهور این‌گونه صحبت کند، اگر قرار باشد دستگاه‌های نظارتی بر مبنای قانون عمل کنند و سخن رئیس جمهور این گونه باشد، زیرمجموعه‌های آن هم باید برمبنای قانون عمل کنند، لذا باید بر اساس حفظ شأن مجلس، رئیس مجلس و هیأت رئیسه به صورت جدی‌تر به این مسئله ورود کنند.

 

این گزارش حاکی از این است که رئیس مجلس در پایان تذکر ذوالنور عنوان کرد: قطعاً دستگاه‌های نظارتی باید بازرسی خود را بر اساس قانون انجام دهند و خواهشی داریم که با ادبیاتی صحبت کنید که این مسائل به وجود نیاید.

 

 


    مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده نوبت دوم بانک سرمایه برگزار شد 1397/02/02
مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده نوبت دوم بانک سرمایه در روز چهارشنبه مورخ یک فروردین ماه 1397 با حضور بیش از 47 درصد صاحبان سهام برگزار شد. با برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده نوبت دوم بانک سرمایه، صورت‌های مالی منتهی به 29 اسفند 1394 بانک به تصویب رسید.

 

 در این جلسه که عصر روز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1397 با حضور بیش از 47 درصد از سهامداران و یا نمایندگان قانونی آنها و نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی و به ریاست مهندس امیر انبار دار معاون امور شرکت های موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان برگزار شد، سهامداران صورت‌های مالی منتهی به پایان اسفند 1394 را تصویب کردند.
دراین مجمع که آقای پویان شاد مدیر عامل بانک سرمایه و دیگراعضای هیات مدیره بانک هم حضور داشتند، با پخش کلیپی، گزارش اهم فعالیت های شاخص بانک سرمایه در سال 1396 و افق ها و چشم اندازهای بانک در سال 1397 به اطلاع و نظر اعضای مجمع و سهامداران رسید. در پایان این مجمع پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی در خصوص عملکرد سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1394 ، صورت‌های مالی منتهی به سال 1394 مورد تصویب حاضرین در مجمع قرار گرفت.
در ادامه کار مجمع و برابر دستورالعمل تنظیمی، اعضای جدید هیات مدیره بانک سرمایه که به تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رسیده اند به شرح زیر مورد تایید اعضای مجمع قرار گرفته و به جمع اعضای قبلی هیات مدیره بانک ملحق شدند:
1.آقای فرج اله قدمی به عنوان عضو اصلی هیات مدیره بانک سرمایه
2. آقای حسین موفقی اردستانی به عنوان عضو اصلی هیات مدیره بانک سرمایه
3. آقای سید عبدالله سید صالحی به عنوان عضو علی البدل هیات مدیره بانک سرمایه
4.آقای حسین رضوی به عنوان عضو علی البدل هیات مدیره بانک سرمایه

 


هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics