تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تاثیر مشوقهای مالیاتی بر ایجاد فضای سالم اقتصادی

قانون جدید مالیاتهای مستقیم با هدف تسهیل و تسریع در روند اجرای امور مالیاتی است که با چشم اندازی مطمئن برای افزایش درآمدهای مالیاتی و البته تحقق عدالت مالیاتی در 31/4/94 ابلاغ و از اول سال 95 به مرحله اجرا در می آید.

تغییرات به وقوع پیوسته در اصلاحیه قانون مالیاتها، با تکیه بر افزایش اعتماد متقابل بین سازمان مالیاتی و مودیان مالیاتی است و تلاش برای ساده سازی قوانین مالیاتی و ایجاد مشوقهای لازم برای افزایش مشارکت مودیان در صدر اهداف نظام مالیاتی می باشد. بازبینی قانون مالیاتها و اعمال مشوقهای جدید ، عرصه را برای فعالیت اصناف و واحدهای تولیدی وسیع تر کرده و هدفمند سازی و شفاف سازی معافیت های مالیاتی میزان اثر گذاری آنها را در فضای رقابتی بخش های مختلف اقتصادی پررنگ تر خواهد کرد.

 

 

معافیت های مالیاتی که به عنوان بخش مهمی از قانون مالیاتها به حساب می آیند در اصلاحیه جدید ساماندهی شده و به منظور رفع تبعیض و یکسان سازی معافیتها ، تعدادی از نهادها و موسساتی که قبلا از پرداخت مالیات معاف بودند مشمول مالیات شده و این نهادها و موسسات ملزم شدند که همچون اصناف و مشاغل دیگر، مالیات مربوط به فعالیتهای اقتصادی خود را بپردازند.

 

بی تردید وقتی که قانون ، به همه فعالان اقتصای یکسان نگاه کند و مالیات دهندگان، بازخورد مشارکت در پرداخت مالیات را ببینند اعتماد آنها به دولت و نظام مالیاتی افزایش پیدا کرده و با اظهار درست درآمد خود در زمان مقرر اقدام به پرداخت مالیات خواهند نمود و این امر موجب افزایش درآمدهای مالیاتی می گردد.

 

بدون شک یکی از پایه های اقتصاد هر کشوری، جلب سرمایه گذاران و فراهم سازی شرایط و زمینه سرمایه گذاری است.در همین خصوص، یکی دیگر از محورهای مهم اصلاحیه قانون مالیات ها، اعطای تشویقات و تخفیفات مالیاتی به سرمایه گذاران اقتصادی است بر این اساس برای ایجاد انگیزه سرمایه گذاری به منظور گسترش ظرفیت تولید و افزایش فعالیت های اقتصادی تمهیداتی اندیشیده شده است.

 

پر واضح است که وقتی سرمایه گذاری افزایش پیدا کند چرخ اقتصاد با سرعت بیشتری شروع به چرخش می کند و اشتغال و کسب و کار نیز رونق پیدا می کند و بدین وسیله درآمدها افزایش پیدا کرده و در نتیجه تعداد مالیات دهندگان افزایش پیدا می کند و این یعنی درآمدهای مالیاتی رو به فزونی می گذارد.

 

باید تاکید کنیم که شاخص اصلی قانون جدید مالیات ها، هدفمند کردن معافیت های مالیاتی و قانونمند شدن آن و در نظر گرفتن مشوقهای صحیح مالیاتی است و از این منظر می توان به جرات گفت که نتیجه این فرایند موجب رشد فضای سالم رقابتی شده است زیرا زمانی که همه مشاغل و صنوف از دید قانون یکسان باشند و تبعیضی در مورد آنها صورت نگیرد اعتماد به دستگاه مالیاتی افزونتر شده و مشارکت مودیان برای پرداخت مالیات افزایش خواهد یافت.

 

در بستر قانون جدید، فعالان اقتصادی و صنوف مختلف می توانند با ارائه اظهار نامه به موقع و صحیح از مشوق های در نظر گرفته شده استفاده کنند به عنوان مثال می توان به صنعت گردشگری که یکی از پردرآمدترین مشاغل در هر کشوری است اشاره کرد. امروزه دولت ها توجه خاصی به این صنعت معطوف کرده اند. این وضعیت در کشور ما که دارای اماکن و آثار باستانی و گردشگری فراوانی است می تواند محل مناسبی برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال و کسب درآمد منطقی باشد.

 

در همین راستا می توان به بخشی از ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم به عنوان یکی از مشوق های مالیاتی اشاره کرد که بر اساس آن درآمد ابرازی ناشی از فعالیت های خدماتی هتل ها و مراکز اقامتی گردشگری که از سال 95 برای آنها از طرف مراجع ذیربط مجوز صادر شده است به مدت پنج سال و برای مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ده سال با نرخ صفر مشمول مالیات می باشد. در پایان باید بگوئیم وقتی فضای اقتصادی سالم با تکیه بر عدالت مالیاتی ایجاد شود به تبع آن عدالت اجتماعی نیز محقق می شود و در این میان مشوقهای مالیاتی تاثیر بسزایی را دارند.

 

سازمان امور مالیاتی کشور

منبع خبر:
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics