تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

طلا دارایی مورد علاقه

خریداران طلا تنها سرمایه گذاران بازار جهانی هستند که این روزها لبخند روی لبشان است.

قیمت طلا در سال ۲۰۱۶، شش درصد افزایش یافته و به ۱۱۲۷ دلار رسیده است. بدین ترتیب تا این زمان از سال طلا بهترین عملکرد را در میان طبقه های دارایی داشته است و تبدیل به یکی از دارایی های اصلی شده که در سال ۲۰۱۶ به قدر زیادی افزایش قیمت را شاهد بوده اند.

 

در مقابل بازار بورس ابتدای سال را بخوبی سپری نکرد بطوری که شاخص سهام داو امسال بیش از ۱۰۰۰ واحد تنزل داشته در حالی که شاخص سهام نزداک هشت درصد از ارزش خود را از دست داده است.

 

این حرکت های متضاد در واقع معنادار هستند. طلا در زمان استرس درخشش بیشتری از خود نشان می دهد. این فلز نقش یک ذخیره ارزش در زمان نگرانی از وضعیت اقتصاد دارد.

 

اگر این نوع استرس را افت بهای نفت، مشکل چین یا ناپایداری ژئوپلتیکی در نظر بگیریم وال استریت فهرست بلند بالایی از نگرانی ها دارد که سرمایه ها را به سمت طلا سوق می دهد.

 

افزایش قیمت طلا در حالی رخ می دهد که کالاها درگیر مازاد تولید و رکود چین هستند. قیمت نفت خام در سال ۲۰۱۶ تا کنون ۱۸درصد افت داشته است و به کمتر از ۲۶ دلار در هر بشکه رسیده است. دیگر فلزات مثل مس و پالادیوم هم به شدت افت قیمت داشتند. شاخص کالای بلومبرگ مقیاس محبوب مواد خام ماه گذشته به ضعیف ترین وضعیت از سال ۱۹۹۱ رسید.

 

طلا نسبت به آنها برنده است چراکه مصارف صنعتی کمتری دارد بنابراین با رکود اقتصاد جهانی کمتر تحت تاثیر قرار می گیرد.

 

مسلماً قیمت طلا با تمام این اوصاف همچنان از اوج نزدیک به ۱۹۰۰ دلار درهر اونس سال ۲۰۱۱ فاصله دارد. در واقع، شش هفته پیش به کمترین رقم در شش سال بالغ بر ۱۰۴۹ دلار هم رسید.

 

سال گذشته طلا در نتیجه پیش بینی های گسترده مبنی بر افزایش نرخ بهره توسط بانک فدرال که در نهایت در آخر سال محقق شد، زیاد مورد توجه قرار نگرفت. اما در سال جدید روند تغییر کرد و سرمایه گذاران باور دارند آشفتگی جهانی باعث می شود بانک فدرال در برنامه افزایش نرخ بهره در چهار مرحله در سال ۲۰۱۶ تجدید نظر کند.

 

شرکت کیپتال اکونومیست اعلام کرد روند صعودی طلا هنوز به اوج نرسیده و تقاضای زیاد چین و هند دو مصرف کننده بزرگ این فلز، باعث بالاتر رفتن ۱۰ درصدی قیمت آن تا ۱۲۵۰ دلار تا پایان سال جاری میلادی می شود.

 

منبع 

اخبار بانک

منبع خبر:
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics