تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

امپراطوری کوچک های بورسی

در اولین ماه تابستان شاخص گروه‌های ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی و لاستیک و پلاستیک با رشد به ترتیب 17.3 و 6.7 درصدی در صدر صنایع پربازده بورس تهران در معاملات ماه گذشته قرار گرفتند.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از بازار سرمایه ایران، بورس تهران در ماهی که گذشت شاهد فراز و فرودهای زیادی بود. هرچند در این ماه شاخص کل نتوانست رشد قابل توجهی را ثبت کند اما بررسی روند حرکت صنایع نشان میدهد که در این مدت ۱۴ صنعت با رشد شاخص و بازدهی مثبت همراه شدند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در اولین ماه تابستان شاخص گروه‌های ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی و لاستیک و پلاستیک با رشد به ترتیب ۳. ۱۷ و ۷. ۶ درصدی در صدر صنایع پربازده بورس تهران در معاملات ماه گذشته قرار گرفتند.

 

مسیر حرکت نماگر بورس

بررسی روند معاملاتی شاخص نیز در این مدت نشان می دهد که این نماگر مهم بورسی در رقم ۱۰۸ هزار و ۸۷۲ واحدی پرونده خرداد را بست و وارد اولین ماه تابستان شد.

 

این در حالی بود که به دنبال ورود نقدینگی های جدید به بازار، شاخص کل بورس در روز ۲۷ خرداد ماه توانسته بود با رشدی بالغ بر دو هزار واحدی، رکوردی جدید را برای خود ثبت کند و برای اولین بار از کانال ۱۰۲ هزار واحد بگذرد و ظرف سه روز کاری و قبل از آغاز ماه جدید رقم های جدیدی را برای خود ثبت و تا کانال ۱۰۸ هزار واحد بالا برود.

 

نگاهی به حرکت این متغیر نشان می دهد تیرماه فصل اصلاح قیمت ها و مسیرها بوده است. پیش بینی تغییر مسیر شاخص کل پس از صعودی چندین هزار واحدی اتفاقی دور از ذهن نبود. به این ترتیب این نماگر در سه روز معاملاتی اول ماه به روند صعودی پرشتاب خود ادامه داده و در کانال ۱۱۵ هزار واحد قرار گرفت.

 

کارشناسان افزایش ارزش ارزها در مقابل ریال و لزوم اصلاح قیمت سهام شرکت ها بر اساس ارزش جایگزینی بنگاه های حاضر در بازار سرمایه را یکی از مهمترین دلایل صعود بازار سرمایه می دانند.

 

ورود به مسیر اصلاحی

اما شاخص کل از روز پنجم تیر ماه وارد مسیر اصلاحی شد و در چهار روز حدود هفت هزار واحد افت کرد و در محدوده ۱۰۸ هزار واحدی نشست. در نیمه تیرماه این متغیر مجددا برای سه روز صعودی شد اما پس از آن در مسیری تعادلی قرار گرفت تا خود را در محدوه ۱۰۸ هزار واحدی تثبیت کند.

 

بازدهی ۱۳ درصدی بورس در ۴ ماه

هرچند این اصلاح در ماه گذشته باعث شد که از لحاظ آماری شاخص کل بورس با افت ۴۲ واحدی و بدون بازدهی به کار خود پایان دهد اما با توجه به رشد این متغیر که از روزهای پایانی خرداد آغاز شد تا پایان تیرماه شاخص بورس تهران بیش از ۱۲ هزار واحد رشد کند و میانگین بازدهی بورس در چهار ماهه امسال به بیش از ۱۳ درصد رسید.

 

بهترین صنایع تیرماه

اما عملکرد صنایع بورسی در اولین ماه تابستان از بازدهی مثبت ۱۴ صنعت خبر می دهد.

 

شاخص گروه‌های ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی و لاستیک و پلاستیک با رشد به ترتیب 17.3 و 6.7 درصدی در صدر صنایع پربازده بورس تهران طی معاملات ماه گذشته قرار گرفتند.

 

همچنین گروه محصولات شیمیایی نیز در این ماه نزدیک به ۶ درصد رشد شاخص خود را ثبت کرد. . گروه واسطه‌گری مالی و خودرو نیز با رشد به ترتیب 4.9 و 4.8 درصدی شاخص پس از گروه مزبور قرار داشتند.

 

به این ترتیب این پنج گروه فوق در ماهی که گذشت توانستند کام سهامداران خود را با بازدهی مثبت شیرین کنند.

 

حقوقی های قدرتمند

بررسی تغییر مالکیت سهام در ماه گذشته نشان از حضور قدرتمند حقوقی ها دارد. به این ترتیب که در این مدت بدون محاسبه عرضه اولیه پتروشیمی پارس، ۳۱۱ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام سرمایه گذاران حقیقی خارج و در مالکیت حقوقی های بازار قرار گرفت.

 

به این ترتیب حقوقی های بورس در تیر ماه بیشتر سمت تقاضا قرار داشتند اما حقیقی ها با توجه به رشد قیمت سهام و تمایل به شناسایی سود از این محل ، بیشتر عرضه کننده بودند. بررسی ها نشان می دهد در تیرماه حقیقی ها ۶۰ درصد و حقوقی ها ۴۰ درصد در معاملات بورس مشارکت داشتند.

 

ترسیم چشم انداز مرداد

داغ شدن فصل مجامع در تیرماه با موج انتشار گزارش های سه ماهه در دو روز پایانی این ماه از دیگر خبرهایی بود که معاملات بازار سهام را تحت تاثیر قرار می داد. نزدیک شدن به پایان فصل مجامع در کنار انتشار گزارش های عملکرد سه ماهه بنگاه های بازار سرمایه میتواند تصویر دقیق تری از چشم انداز بازار برای سرمایه گذاران ترسیم کند.

 

گزارش های سه ماهه

نگاهی به گزارش های سه ماهه شرکت ها حاکی از خبرهایی است که بیشتر از انتظار سهامداران است. این گزارش های نسبتا مثبت و قابل قبول باعث شده تا پیش بینی مرداد ماه مثبت و روشن باشد.

 

گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها در تیرماه تا حد زیادی فضای معاملات ماه آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این میان ابهام در سیاست‌های ارزی دولت و ریسک بازارهای جهانی و همچنین عوامل غیر‌اقتصادی اثر‌گذار نیز در تقابل با این عوامل از نگاه سهامداران دور نخواهند ماند.

 

عرضه اولیه پارس

از خبرهای مهم بورس در  تیرماه عرضه اولیه سهام شرکت پتروشیمی پارس بود که به دلیل نیاز به نقدینگی سنگین حدود ۷۰۰ میلیارد تومانی، توانست بیش از نیمی از روزهای معاملاتی بورس را تحت تاثیر خود قرار بدهد. بخش قابل توجهی از فشار فروش و صف های سنگین بازار نیز متاثر از این عرضه بود.

 

خرید از سوی ۱۸۲ هزار نفر و در نهایت تخصیص  یک هزار و ۸۹۸  سهم معادل تقریبی 4.5 میلیون تومان به هر کد معاملاتی از جمله این رکوردشکنی‌ها بود. این عرضه اولیه در روزهای پایانی تیر ماه بخش قابل‌توجهی از نقدینگی را از بازار جمع کرد و در روند معاملات تاثیر پررنگی داشت. 

منبع خبر: بازار سرمایه ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics