تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

صندوق های سرمایه گذاری بادرآمد ثابت را بهتر بشناسیم

یک ETF مانند صندوق سرمایه ‌گذاری مشترک یک ساختار سرمایه‌ گذاری است که با جمع ‌آوری دارایی ‌های سرمایه ‌گذاران خود و همچنین استفاده از مدیران حرفه ‌ای، نسبت به سرمایه ‌گذاری بر روی این پول ‌ها اقدام می‌کند تا اهدافی را که به ‌روشنی معین شده‌اند تأمین کند.

 

ETF ها در مقایسه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، پدیده‌ی نسبتا جدیدی هستند. گرچه نخستین ETFها شاخص‌های وسیع بازار را ردیابی می‌کردند اما ETFهای جدیدتر طوری طراحی شده‌اند تا بخش‌ها، درآمد ثابت، سرمایه‌گذاری‌های جهانی، ارز و کالاها را نیز ردیابی کنند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری بازار سرمایه(سنا)، ETF ها نشان‌دهنده‌ سهمی از مالکیت اعتبار سرمایه‌گذاری واحد (UIT) هستند که اسناد دارایی سهام، اوراق قرضه، ارزها و کالاها را در اختیار دارد ETFها را اغلب با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک مقایسه می‌کنند.

 

یک ETF مانند صندوق سرمایه ‌گذاری مشترک یک ساختار سرمایه‌ گذاری است که با جمع ‌آوری دارایی ‌های سرمایه ‌گذاران خود و همچنین استفاده از مدیران حرفه ‌ای، نسبت به سرمایه ‌گذاری بر روی این پول ‌ها اقدام می‌کند تا  راکه به ‌روشنی معین شده‌اند تأمین کند. از میان این اهداف می‌توان به درآمد جاری یا افزایش سرمایه اشاره کرد. آنها مانند یک صندوق سرمایه‌ گذاری مشترک دارای یک اطلاعیه نیز هستند.

 

یک ETF اطلاعیه را به خریدار تحویل می‌دهد یا سندی را تحت عنوان شرح‌ حال محصول در اختیار سرمایه‌ گذاران می‌ گذارد که اطلاعات کلیدی را در مورد ETF به‌طور خلاصه ارائه کرده است.

 

یک سرمایه‌ گذار که در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک فعالیت می‌کند به‌طور مستقیم به میزان خالص ارزش دارایی (NAV) که در انتهای هر روز کاری محاسبه می ‌شود از صندوق خریداری می ‌کند. سرمایه ‌گذاری که یک ETF می‌خرد، سهم‌ های بازار بورس را در فرایندی شبیه به خرید یا فروش هر سهام دیگری خریداری می‌کند. گرچه اکثر صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری مشترک به‌ طور فعالانه مدیریت می‌ شوند اما تعداد قابل توجهی از صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری نیز وجود دارند که به‌ طور منفعلانه مدیریت می‌ شوند و برای ردیابی شاخص‌ های معینی طراحی شده ‌اند. تعداد اندکی از ETFها که به‌طور فعال مدیریت می‌شوند هم وارد بازار شده‌اند.

 

فرایند خلق و باز خرید سهام ETF دقیقا نقطه مقابل فرایند خلق و باز خرید صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری مشترک است. هنگام سرمایه ‌گذاری در صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری، سرمایه‌ گذاران هر مبلغ را به شرکت صندوق ارسال می ‌کنند و شرکت هم از آن پول برای خرید اوراق بهادار و صدور سهم‌ های اضافی صندوق استفاده می‌ کند. وقتی سرمایه ‌گذاران بخواهند سهم ‌های صندوق سرمایه ‌گذاری خود را بازخرید کنند، سهم‌ ها در ازای پول به شرکت صندوق سرمایه‌ گذاری مشترک بازگردانده می ‌شوند. اما خلق یک ETF در بردارنده‌ پول و وجه نقد نیست.

 

ETFها اوراق بهاداری هستند که حق قانونی مالکیت بخشی از سبد اوراق سهام را تصریح می‌ کنند. خلق یک ETF در آمریکا مستلزم این است که مدیر صندوق، برنامه‌ جامعی را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) تقدیم کند. این برنامه مجموعه ‌ای از راهکارها و ترکیب‌بندی ETF را بیان می ‌کند.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

معمولا، تنها شرکت ‌های بزرگ مدیریت پول که در شاخص‌ گذاری دارای تجربه هستند می‌توانند ETFها را خلق و مدیریت کنند. این شرکت‌ ها با سرمایه ‌گذاران بزرگ، صندوق‌ های بازنشستگی و مدیران پولی در سراسر جهان که دارای حجم عظیمی از پول (که برای خلق ETF نیاز است) ارتباط دارند. این شرکت‌ ها با به صف کشیدن مشتریان، خواه سازمانی یا خُرد، برای خرید ETF تازه وارد شده ایجاد تقاضا می‌کنند.

 

ایجاد صندوق ETF به‌طور رسمی با یک مشارکت‌کننده دارای اختیار قانونی، شروع خواهد شد. به این مشارکت‌کننده‌ با اختیار قانونی، سازنده‌ بازار یا متخصص هم اطلاق می‌شود. این دلالان معمولا سبد مناسبی از سهم را تهیه می‌کنند که برای خرید ۱۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ سهم ETF کافی باشد. سبد سهام به بانک نگهدارنده ‌ای ارسال می‌ شود که از قبل تعیین شده است و آن بانک هم سهام ETF را به سازنده‌ بازار جهت حفاظت می‌ فرستد. حداقل اندازه‌ی سبد واحد «خلق» نام دارد.

منبع خبر: بازار سرمایه ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

سعید میرجلیلی |   1398/05/16 13:15:31   |
0     0
صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یکی از مهم‌ترین سازوکارهای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هستند که شرایط سرمایه‌گذاری در بازار را از نظر ریسک و بازده برای سرمایه‌گذاران مختلف به‌ویژه برای افراد مبتدی مساعدتر می‌کنند. این صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ایفای نقش واسطه مالی، سرمایه‌گذاری افراد غیرحرفه‌ای را از حالت مستقیم به غیرمستقیم تبدیل کرده و در این رهگذر مزایای متعددی را هم برای بازار سرمایه و هم برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Zahra zarezadeh |   1398/05/16 20:02:12   |
0     0
یک صندوق سرمایه ‌گذاری مشترک یک ساختار سرمایه‌ گذاری است که با جمع ‌آوری دارایی ‌های سرمایه ‌گذاران خود و همچنین استفاده از مدیران حرفه ‌ای، نسبت به سرمایه ‌گذاری بر روی این پول ‌ها اقدام می‌کند تاانچه راکه به ‌روشنی معین شده‌اند تأمین کند. از میان این اهداف می‌توان به درآمد جاری یا افزایش سرمایه اشاره کرد. آنها مانند یک صندوق سرمایه‌ گذاری مشترک دارای یک اطلاعیه نیز هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1398/05/17 19:07:54   |
0     0
صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت حداقل بازده مورد انتظار را نصیب سرمایه‌گذاران خود می ‏کنند و افرادی که واحدهای این صندوق‌ها را خریداری می‏کنند‏، در واقع سرمایه‌گذارانی کم ریسک هستند و انتظار دارند سودی معقول با حداقل ریسک ممکن را به دست آورند. به همین علت مدیران این صندوق‌های سرمایه‌گذاری منابع مالی حاصل از فروش واحدهای این صندوق‌ها را عمدتاً به خرید اوراق بهادار بدون ریسک یا کم ریسک مثل اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اوراق خزانه و... اختصاص می‌‏دهند تا بتوانند سود مورد نظر را برای سرمایه‌گذاران محقق کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics