تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

شفافیت در انتقال پول

موفقیت بانک‌ها در عرصه بین‌الملل مرهون چند عامل است. پیگیری‌های مستمر بانک مرکزی و اقدامات این بانک در راستای شفاف سازی و برقراری زبان مشترک میان بانک‌های ایرانی و خارجی سهم بسزایی در موفقیت بانک‌ها داشته است. بانک توسعه صادرات در تبعیت از شفاف سازی الزامی بانک مرکزی و گزارش‌دهی شفاف از میان بانک‌های دولتی و شبه دولتی پیشقدم شده است. آمارهای موفق اخیر همچنین نشان دهنده تلاش و زحمات هیات مدیره و کارمندان این بانک است.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از جامعه حسابداران رسمی ایران، به طور حتم بانک‌های دولتی و شبه دولتی هم روابط کارگزاری پیشین خود را با بانک‌های خارجی احیا کرده‌اند، اما عدم اعلام این آمارها به دلیل عدم علاقه مدیران دولتی به موضوع شفافیت است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

اکثر مدیران دولتی منصوب‌شده از سوی وزارت دارایی و شرکت‌های دولتی همگی زیرمجموعه این وزارتخانه هستند، همچنین حسابرس واستاندارد دولتی دارند. بنابراین عدم موفقیت بانک‌های دولتی در زمینه ارتباط با بانک‌های خارجی مربوط به عملکرد وزیر دارایی به عنوان رئیس مجمع و سایر بخش‌هاست.

 

بانک‌های خصوصی هم در زمینه برقراری ارتباط با بانک‌های خارجی در سطح بین‌الملل موفق عمل کرده‌اند، زیرا نگاه سنجش اعتبار به بانک خصوصی با یک پشتوانه گزارشگری مالی غیر دولتی بیشتر مدنظر بانک‌های خارجی است. موفقیت‌هایی که بانک‌های خصوصی به دست آورده اند، با اینکه باید تقدیر شود، اما در واقع مربوط به انجام وظایف عقب افتاده سال‌های قبل آنها بوده است.

 

اینکه چرا تعدادی از بانک‌ها گزارش‌های مالی خود را افشا نمی‌کنند، به دلیل وجود نگرانی در سطح مدیریت است،چرا که اگر افشا شود، ممکن است ترکش‌های تحریم متوجه ارتباطات خارجی بانکی و در نهایت موجب سنگ اندازی شود. همواره باید در نظر داشت که گزارشگری مالی شفاف موتور محرک مبارزه با فساد است که این مهم در دولت یازدهم رقم خورد. دولت یازدهم برای اولین بار به طور جدی از شفافیت تبعیت کرد که نتیجه آن مواردی چون موفقیت‌های بانک توسعه صادرات است. خوشبختانه کمیسون اقتصادی درباره رفع انضباط مالی آسیب شناسی کرده و طرح جامع حسابداری، حسابرسی، نظارت و حاکمیت را داده که به طور جداگانه در حال بررسی است و برای اولین بار از همه متخصصان و کارشناسان متکی به دانش و علم، اعم از دولتی و خصوصی دعوت کرده‌اند تا این طرح را نهایی کنند.

 

همچنین حسابرسان مستقل کشور هم در راستای کمک به این فرایند اعلام آمادگی کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین سیاست‌های بانکی در راستای حمایت از صادرکنندگان ایجاد زمینه شفافیت در نظام بانکی بوده است. به دنبال شفافیت به وجود آمده نگرانی فعالان اقتصادی در بخش صادرات درباره عدم ارتباط بانکی برطرف شد. علاوه بر این فعالان اقتصادی خواستار نقل و انتقال پول خود از طریق نظام بانکی بودند که این مساله هم حل شد. پیش از این نقل و انتقالات پول از طریق صرافی‌ها صورت می‌گرفت که این اقدام به نوعی پولشویی به شمار می‌رود، اما با اقدامات دولت یازدهم نگرانی‌های تاجر صادراتی و فعال اقتصادی کمرنگ شد و نقل و انتقال پول به صورت امن و شفاف از طریق نظام بانکی در حال انجام است.

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics