تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

باخت مردم از واگذاری شرکت سرمایه گذاری ایران

بانک تجارت که تنها سهامدار بزرگ شرکت سرمایه‌گذاری ایران است قصد دارد سهام خود با مزایده واگذار کند ولی شنیده‌ها حاکی از این است که شرایط به نحوی تعیین شده که امکان مشارکت اکثر طرف ها منتفی می گردد.

بنابر اطلاعات بدست آمده بانک تجارت به منظور کم کردن ضرر سهامداران خود به دنبال فروش سهم ۵۰ درصدی خود از شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به شرکت خصوصی کروز است. خرید سهام آن توسط کروز تبعات چندجانبه‌ای برای سهامداران بورس و تمام مردم ایران خواهد داشت.

 
شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران که با نماد ونیکی در بورس فعالیت می‌کند یکی از قدرتمندترین شرکت‌های بروسی نه تنها از لحاظ ارزش دارایی‌ها بلکه از نظر نقش مدیریتی در شرکت‌های خصوصی و غیرخصوصی است. 
 
در حال حاضر سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران شرکت‌هایی بزرگ بورسی و یا نهادهای دولتی هستند. ۱۳,۰۲ درصد از سهام این شرکت در اختیار بانک مرکزی، ۴۹.۷۵ درصد در اختیار بانک تجارت  باقی سهام نماد ونیکی نیز در اختیار صندوق بازنشستگی، شرکت بیمه ملت و شرکت سرمایه گذاری ایرانیان است.
 
اما دلیل قدرت مدیریتی این شرکت چیست؟ آن‌ها هیئت مدیریت ۴۰ شرکت خصوصی و غیرخصوصی دارای صندلی هستند و در تصمیم‌گیری اعضای شرکت‌های موجود در بورس نقش بسیار فعالی را بازی می کنند. تصوری که تا به حال در بین سهامداران خرد وجود داشت این بود که شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران حاوی منافع سهام‌داران خرد شرکت‌های بورسی در هیئت مدیره است و به  خاطر همین تصور است که اغلب سهامداران آن را نهادهای دولتی یا نهادهای بزرگ خصوصی نشکیل می‌دهند. 
 
بانک تجارت که به مدت طولانی نمادش در بورس بسته بود بعد از باز شدن آن ضرر بزرگی را به سهام‌داران وارد کرد. قیمت سهام این بانک نزول ۳۵ تومانی داشت و سپس به همین دلیل هیئت مدیره بانک تجارت برای اینکه بتواند دوباره دل سهامداران را بدست آورد و به گونه‌ای اندکی زیان آن‌ها را کاهش دهد تصمیم گرفت سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی را بفروشد و زیان آن‌ها را به ۱۰ تومان به ازای هر سهم تقلیل دهد. 
 
بعد از اعلام این واگذاری بود که سهام  بانک تجارت با رشد ۳,۵ درصدی در ۱۸ بهمن مواجه شد.  فروش ۵۰ درصدی سهام سرمایه‌گذاری ملی ایران معادل بیش از ۳.۴ میلیارد سهم است و انتظار می‌رود هر سهم نیز بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ تومان قیمت‌گذاری شود. ولی آیا سهامداران بانک تجارت و بسیاری از فعالان بازار بورس باید از این انتقال خوشحال باشند یا ناراحت؟
منبع خبر: بازار نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics