تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بانک‌ها خواستار بازنگری مالیات مازاد بر سود سپرده‌های بانکی

جمشیدی گفت: سیستم بانکی خواستار دریافت مالیات از مازاد سود سپرده‌های بانکی است.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی درباره قصد سازمان امور مالیاتی جهت احتساب مالیات به مازاد سود پرداختی علاوه بر سود تعیین شده شورای پول و اعتبار به عنوان حداقل سود علی الحساب سپرده‌های مدت دار ، افزود: پس از اعلام نظر مسعود کرباسیان، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی مبنی بر احتساب مالیات بر پرداخت سود به سپرده گذاران مازاد بر نرخ‌های تعیین شده، با برخورد ممیزین مالیاتی در این زمینه روبرو هستیم.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی با بیان اینکه از نظر ممیز‌ها این موارد هزینه نیست بلکه جزئی از درآمد بانک محسوب می‌شود، گفت: در حالی که نرخ‌های تعیین شده مصوب شورای پول و اعتبار نرخ علی الحساب سود برای پرداخت‌های ماهانه به سپرده گذاران است و در پایان دوره مالی هرسال، با تعیین و تصویب شدن سود قطعی بانک پرداخت‌هایی علاوه بر سود علی الحساب ماهانه به سپرده گذاران تعلق می‌گیرد که طبیعتاً مازاد بر نرخ‌های تعیین شده است.

 

دبیر کل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی افزود: پرداخت‌های ماهانه علی الحساب سود به سپرده گذاران علاوه بر نرخ‌های مذکور، در سال‌های گذشته به طور ضمنی مورد تائید بانک مرکزی قرار گرفته است و نمونه آن ابلاغیه اخیر بانک مرکزی در مورد اجازه تمدید سپرده‌هایی است که با نرخ‌هایی متفاوت با نرخ ابلاغی بانک مرکزی مورد تعهد و پرداخت بانک‌ها قرار گرفته است.

 

به گفته جمشیدی دیگر مفاد ۲ ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون مالیات مستقیم است که شروط پنجگانه‌ای را برای هزینه‌های مشمول مالیات برشمرده است.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

وی افزود: علاوه بر آن بانک‌ها موظف هستند و وکالت دارند تا سپرده‌های مردم را در بهترین شرایط و سوددهی در مصارف مورد درخواست مشتریان اعطای تسهیلات کرده و تمامی سود حاصله را پس از کسر حق الوکاله خود که حداکثر ۳ درصد است در اختیار سپرده گذاران قرار دهند.

 

دبیر کل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، گفت: اینکه برخی مواقع بانک‌ها به لحاظ رقابت بین بانکی در اغلب موارد بخشی از حق الوکاله خود و یا تمامی آن را و حتی از منابع خود به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند، به خود آن‌ها مربوط است و سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند طبق قانون و شرع برای این اضافه پرداخت ها، مالیاتی دریافت کنند.

 

جمشیدی با اشاره اظهار نظر دیگر وزیر سابق وزارت امور اقتصادی و دارایی در مورد تعیین دریافت ۹ هزار میلیارد تومان مالیات از بانک‌ها به عنوان تکلیفی برای سازمان امور مالیاتی در سال جدید، افزود: در شرایطی که برخی بانک‌ها سودده نیستند و یا سوددهی آن‌ها نسبت به سال‌های قبل به تدریج در حال کاهش قرار دارد چگونه می‌توانند پاسخگوی چنین مالیات‌هایی از قبل تعیین شده قرار گیرند.

 

وی گفت: انتظار ما از مجلس شورای اسلامی نظارت بیشتر بر اجرای قانون و از سازمان امور مالیاتی رعایت قانون و ملاحظات شرعی و واقعیت‌های موجود نظام بانکی کشور است.

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics