تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

واحدهای صنفی به داشتن کامپیوتر و دفتر و اسناد و مدارک ملزم شدند

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با مصوبه مجلس از ابتدای فروردین ماه سال آینده واحدهای صنفی باید به سیستم کامپیوتر و دفتر و اسناد و مدارک مجهز شوند.

 

 سیدکامل تقوی نژاد امروز در حاشیه دهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی ایران و در جمع خبرنگاران گفت: نوع اصلی مالیات ارزش افزوده که در ایران وجود دارد در ۱۵۰ کشور دنیا نیز به همین صورت است. این روش منطقی و در کشور ما حاکم است، مالیات بر فروش در چند کشور دنیا اجرا می شود که یک نوع از مالیات است اما از آنجایی که در صدر ذیل بند ب تبصره ۶ مغایرتی پیش آمد مبنی بر اینکه در ابتدای بند آمده است مالیات بر ارزش افزوده یکسال تمدید می شود، اما در انتهای آن است ماخذ مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی است و این یک سردرگمی را ایجاد کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تیم متفکران نوین مالی به نقل از ایبِنا، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه برداشت های متفاوتی در اینباره به وجود آمده و مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرده که منظور این است که مالیات در طول زنجیره و با ماخذ فروش اولیه و یا واردات انجام شود، افزود: اگر برداشت همین باشد معنای آن مالیات آبشاری است که به تولیدکننده فشار وارد می شود و به رکود اقتصادی دامن زده و رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد و تورم زاست.

 

تقوی نژاد ادامه داد: اما اگر برداشت این باشد که مصرف کننده نهایی مالیات پرداخت می کند سازمان مالیاتی این نوع مالیات را از حلقه آخر دریافت می کند که برداشت مبتنی بر مالیات بر فروش است و این مسئله در کشورمان می تواند مطالعه شود اما از آنجایی که اولا مغایرت قانونی دارد و ثانیا هیچ ابزار قانونی در اختیار ما نیست و ثالثا زیرساخت های لازم را هم نداریم.

 

معاون وزیر اقتصاد گفت: امروز حدود ۴ میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد اما اعلام شده که واحدهای صنفی بیشتری هم هستند که ناشناخته اند که ۵ میلیون صنفی را در بر می گیرد. بر این اساس همه آنها موظفند از بابتدای فروردین ماه آتی کامپیوتر نصب کرده و دفتر و اسناد و مدارک لازم را داشته باشند.

 

وی با اشاره به سختی هایی که اخذ این نوع مالیات در شهرستان ها دارد افزود: یک بحران و تنش اجتماعی را پیش بینی می کنیم بنابراین از نمایندگان می خواهیم که اجازه ندهند یک تنش اجتماعی در آستانه یک مسئله مهم کشوری و ملی یعنی انتخابات رخ دهد.

 

رئیس سازمان مالیاتی کشور با بیان اینکه در سامانه جامع مالیاتی از سامانه‌های دیگر مانند سامانه‌های مبارزه با پولشویی نیز کمک گرفته شده، گفت: در ۴ ماه اخیر ۲۲۰ تراکنش مشکوک احصاء و از فرار مالیاتی ۹۹۰ میلیارد تومانی جلوگیری شد.

 

تقوی‌نژاد با بیان اینکه امروز امکان اظهار، پرداخت و اعتراضات مالیاتی به صورت الکترونیکی فراهم شده است، گفت: تاکنون پرونده ۳۰۰ هزار مودی مالیاتی در قالب طرح جامع مالیاتی رسیدگی شده است.

 

وی با اشاره به اینکه استعلامات خرید و فروش نیز می‌تواند در قالب طرح جامع مالیاتی به صورت برخط انجام شود، تاکید کرد: متاسفانه هنوز مودیان مالیاتی با این طرح سازگار نشده‌اند و نمی‌توان از فرآیند سنتی به فرآیندهای جدید به صورت آنی منتقل شد.

 

به گفته رئیس سازمان مالیاتی کشور بر اساس ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم همه مودیان مکلف به ثبت اطلاعات خود در سامانه مالیاتی شده و بر اساس ماده ۱۶۹ مکرر این قانون همه ذینفعان نیز باید اطلاعات خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

 

تقوی‌نژاد افزود: در طرح جامع مالیاتی ۷ منبع ۱۴ ماژور در ۱۴ اداره مالیاتی به صورت پایلوت راه‌اندازی شده است و بر این اساس ۸۰۰ میلیون رکود و ۳,۵ میلیون مودی مالیاتی ثبت اطلاعات شده‌اند.

 

وی با اشاره به وعده وزیر اقتصاد درباره راه‌اندازی ۱۱ پروژه مالیاتی در قالب طرح جامع مالیاتی گفت: خوشبختانه قسمت‌های عمده‌ای از این پروژه‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در آینده نزدیک نیز بهره‌برداری کامل از این پروژه‌ها صورت خواهد گرفت.

 

رئیس سازمان مالیاتی کشور با بیان اینکه در سامانه جامع مالیاتی از سامانه‌های دیگر مانند سامانه‌های مبارزه با پولشویی نیز کمک گرفته شده است، گفت: در ۴ ماه اخیر ۲۲۰ تراکنش مشکوک احصاء شد که بر اساس اصول مدیریت ریسک ۹۰ مورد آن رسیدگی شده و در نتیجه آن مشخص شد که ۱۳ مورد آن مالیات خود را پرداخت کرده و در این بین ۷۷ پرونده جدید مالیاتی که در واقع دارای فرار مالیاتی بودند کشف شد.

 

تقوی‌نژاد افزود: از این ۷۷ پرونده جدید ۹۹۰ میلیارد تومان مالیات اخذ شده که این رقم برابر با مالیاتی است که یک میلیون و ۷۰۰ هزار مودی به صورت معمولی پرداخت می‌کنند.

منبع خبر: ایبِنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics