تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

چک و سایر اوراق بهادار و قوانین و مقررات: مروری بر آخرین رخدادها

دانش سواد مالی امروزه با تاثیر در تصمیم گیری های مهم بازار و کسب و کارها اهمیت خودش را بیش از پیش نشان داده است و اینکه بخش بزرگی از ابزارهای معامله در بازار که نمی توان نادیده گرفت شامل چک وسفته می باشد بنابراین برای ورود به حوزه سواد مالی بهتر است از ملموس ترین و کاربردی ترین ابزارهای مالی یعنی از یادگیری قانون چک و قانون سفته شروع کرد. طبق ماده 310 قانون تجارت، چک (Check) نوشته ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را که نزد محال علیه دارد کلاً یا بعضاً مسترد و یا به دیگری واگذار می نماید. چک از نظر قانون تجارت از اسناد تجاری کوتاه مدت است اما با گذر زمان و تغییر نیاز های افراد جامعه ، امروزه این سند تجاری برای معاملات مدت دار استفاده می شود. هم اکنون چک به عنوان ابزاری جهت سهولت نقل و انتقال وجوه نقد و در برخی موارد به عنوان تضمین استفاده می شود. درنتیجه تسلط به سواد مالی چک وسفته باعث افزایش اعتماد به نفس شخص هنگام استفاده از چک یا سفته می شود. رعایت نکات وقوانین مرتبط با چک و سایر اوراق بهادار بسیار اهمیت دارد. کارایی سواد مالی آنجا خودش را نشان می دهد که توانایی درک اینکه یک فرد با بالاترین ارقام روی چک کسب و کار خود را به سودمی رساند و یک فرد دیگر با ستفاده از همان چک و حتی با کمترین مبلغ نوشته شده روی چک نه تنها کسب وکار خود بلکه زندگی خود را به مرز نابودی می برد. دلیل این اختلاف حسابها فقط بر می گردد به تصمیم گیری آگاهانه و هوشمندانه با تکیه بر قوانین کاربردی چک. در این گزارش خبربه مروری بر تازه های منتشر شده در رسانه های معتبر کشور در ارتباط با چک و سایر اوراق بهادار پرداخته و یک "گنجینه خبری" در ارتباط با موضوع ایجاد شده است. با رصد کردن روزانه محتوای ارائه شده، در جریان آخرین رخدادها و سیر موضوعات مرتبط قرار گرفته و با آگاهی هرچه بیشتر در این زمینه همسو و در جهت موفقیت مالی و شغلی خود گام بردارید. در قسمت مروری برعناوین مهم خبری، کلیه رویدادهای خبری مرتبط و به تفکیک هر ماه ارائه شده است. "هوای بازار" را داشته باشید تا بهترین فرصت ها را انتخاب کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/06/31: 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/05/31: 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/04/31: 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/03/30: 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/02/31: 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/01/31: 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/12/29: 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/11/30:

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/11/30:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/12/29: 

 

این موضوع خبری مرتبط با محتوای دوره مجازی" مدیریت ریسک بانکی" در وب سایت انتخاب برتر محصولات، خدمات و بازار حسابداری، مالی و سرمایه گذاری ویژه علاقه مندان به سرمایه گذاری در بازار بانک می باشد. در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل این مبحث، بعد از پیش ثبت نام دوره مذکور و تایید مدیر سایت، با دیگر اعضای تیم در دوره آموزشی شرکت کنید.

شایان ذکر است جهت اطلاع رسانی زمان ثبت نام نهایی دوره، نیاز به اطلاعات تماس شما می باشد؛ خواهشمند است در میزکار خود اطلاعات تماس خود را تکمیل نمایید.

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/11/30: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1397/8/30: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع خبر: جمعی از نویسندگان تیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

فرزانه توحیدفر |   1398/05/06 23:11:08   |
0     0
چک از جمله اوراق در حکم اسناد رسمی است و این امر دارای امتیازات ویژه ای است از جمله اینکه بدون پرداخت خسارت احتمالی می توان قبل از ابلاغ به خوانده دعوا اموال منقول یا غیرمنقول متعلق به وی را به نفع خواهان تامین نمود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه توحیدفر |   1398/05/06 23:12:03   |
0     0
چک از جمله اوراق در حکم اسناد رسمی است و این امر دارای امتیازات و یژه می باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدامین خان زادگان |   1398/05/08 21:36:43   |
0     0
چک از نظر قانون تجارت از اسناد تجاری کوتاه مدت است اما با گذر زمان و تغییر نیاز های افراد جامعه ، امروزه این سند تجاری برای معاملات مدت دار استفاده می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسن دستان |   1398/05/10 12:12:48   |
0     0
یشترین تاثیر اقتصاد زیرزمینی بر بازار پول است و از بین علت‌های پیدایش اقتصاد زیرزمینی؛ شاخص بهاء کالا و خدمات مصرفی (تورم) بیشترین اثر مثبت بر اقتصاد زیرزمینی را داراست و بعد از آن بار مالیاتی مستقیم، شاخص باز بودن تجاری، اندازه دولت و نرخ بیکاری به ترتیب بیشترین اثر را بر اقتصاد زیرزمینی دارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسن تدین |   1398/05/10 21:19:58   |
0     0
در خصوص تامین مبلغ چک از سایر حساب ها بانک میتواند در صورت عدم تامین موجودی حساب جاری شخص از سایر حساب های فرد نزد بانک مذکورحتی حساب سپرده بلند مدت برداشت نمایید ولی در حال حاضر فقط برداشت از حساب بانکی که فرد در آن حساب جاری دارد میسر میباشد که در آینده قرار بر اینست که امکان برداشت از سایر حساب های فرد نزد سایر بانکها میسر شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حج فروش |   1398/05/11 15:31:52   |
0     0
در تعریف لغوی، چک کلمه‌ای است فارسی و به معنی نوشته‌ای که به وسیله آن، از پولی که در بانک دارند مبلغی دریافت داشته یا به شخص دیگری حواله دهند.
بر طبق ماده ۱ قانون صدور چک، انواع چک عبارت است از:

چک عادی

چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد.
در این نوع چک، گیرنده وجه ممکن است که خود صادر کننده یا حامل چک بوده و یا اینکه چک در وجه شخص معین و یا به حواله کرد آن شخص صادر شده باشد.

چک تایید شده

چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر و توسط بانک محال علیه پرداخت وجه آن تایید می‌شود.
در این نوع چک بانک بعد از تایید اینکه در حساب شخص وجه کافی وجود دارد، وجه چک را در حساب صادر کننده مسدود می‌کند و سپس آن‌ را فقط به آورنده چک تایید شده می‌پردازد این چک اعتبار بیشتری نسبت به چک عادی دارد.

چک تضمین شده

چکی است که توسط بانک به عهده همان بانک به درخواست مشتری صادر و پرداخت وجه آن توسط بانک تضمین می‌شود.
برای تقاضای صدور این نوع چک، نیازی به داشتن حساب جاری نیست. در واقع مشتریان برای اطمینان از انتقال وجوه، جلوگیری از نگرانی حمل فیزیکی پول تمایل دارند با استفاده از چک تضمین شده این عمل را انجام دهند. این چک به عنوان چک رمزدار معروف است.

چک مسافرتی

چکی است که توسط بانک صادر و وجه آن در هر یک از شعب آن بانک یا توسط نمایندگان و کارگزاران آن پرداخت می‌گردد.
چک مسافرتی در بازار داد و ستد همانند پول رایج معتبر است و روز به روز استفاده از آن در حال گسترش است و دلیل این ویژگی این است که هم چک مسافرتی و هم پول دارای پشتوانه‌‌ای مطمئن هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده دهقان |   1398/05/14 22:46:49   |
0     0
اوراق بهادار (به انگلیسی: Securities) یک ابزار مالی قابل داد و ستد و مثلی (عوض دار) ای است که دارای ارزش مالی می‌باشد.شرکت یا بنگاهی که اوراق بهادار منتشر می‌کند، «منتشرکننده» نامیده می‌شود. ساختار قوانین کشورها واجد شرایط بودن اوراق بهادار را تعیین می‌کنند. اوراق بهادار، می‌توانند به صورت گواهی صادر شوند، یا به‌طور عام تر بدون گواهی باشند و تنها در مدخلی الکترونیکی ثبت شده باشند. گواهی‌ها می‌توانند در وجه حامل باشند، به این معنا که حامل آن صاحب حقوق ورقه بهادار است، یا با نام باشند، که در این صورت تنها شخصی که اوراق به نام اوست صاحب حقوق است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سمیه شاوردی |   1398/05/19 13:52:33   |
0     0
چک عبارت است از برگ خاصی که یکی از بانک‌ها برای استرداد وجه یا اعتبار قابل استفاده یا واگذاری آن‌ها به دیگری در اختیار صاحب یا صاحبان حساب واگذارده است.
چک سندی است به منظور پرداخت مبلغ معین که در حساب صادرکننده موجود است و بر روی بانک کشیده می‌شود تا در وجه یا به حواله کرد (با حق انتقال به غیر دارنده یا حامل) پرداخت گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده تشکری بافقی |   1398/05/21 22:15:54   |
0     0
چک به معنی برگهٔ تاریخ‌دار و دارای ارزش مالی است که معمولاً برای خرید در حال و پرداخت در آینده استفاده می‌شود. صاحب چک پس از نوشتن مبلغ ارزش آن و تاریخ موردنظر برای وصول، چک را امضا می‌کند. در تاریخ ذکر شده - تاریخ سررسید - فردی که چک را دریافت کرده‌است به بانک مراجعه می‌کند و مقدار وجه مشخص شده را از حساب جاری فرد صادرکننده دریافت می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عبدالحسین عابدنیا |   1398/05/22 14:07:05   |
0     0
چک ،سفته ودیگراوراق بهادارجهت سهولت درنقل وانتقال وجوه باید مورد استفاده قرارمیگرفت که متاسفانه راهی برای کلاهبرداری ها وسواستفاده برخی افراد سودجو (حقیقی وحقوقی )شده که بسیاری ازحقوق افرادراضایع نموده وقانون غیر متعارفی دربازار اقتصادی است ومقررات ان به صورت صحیح درایران وضع نگردیده یا به عبارتی اجرا نمیگرددوباعث بی اعتمادی بین افراد اقتصادی گردیده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1398/05/23 10:56:55   |
0     0
چکهای صادر عهده بانک‌هایی که طبق قوانین ایران در داخل کشور دایر شده یا می‌شوند همچنین شعب آنها در خارج از کشور در حکم‌اسناد لازم‌الاجرا است و دارنده چک در صورت مراجعه به بانک و عدم دریافت تمام یا قسمتی از وجه آن به علت نبودن محل و یا به هر علت دیگری‌که منتهی به برگشت چک و عدم پرداخت گردد می‌تواند طبق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به اجرای اسناد رسمی وجه چک یا باقیمانده آن را از‌صادرکننده وصول نماید. برای صدور اجرائیه دارنده چک باید عین چک و گواهینامه مذکور در ماده 3 و یا گواهینامه مندرج در ماده 4 را به اجرای ثبت‌اسناد محل تسلیم نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1398/05/27 16:41:08   |
0     0
طرح اصلاح قانون صدور چک
اگر این طرح به تصویب برسد فرایند دادرسی از چک برگشتی حذف می شود . فردی که چک برگشتی در دست دارد می تواند به دادگاه مراجعه کرده و اجرائیه بگیرد. این اجرائیه هم باید ظرف ۱۰ روز به فرد متخلف ابلاغ شود. همچنین اگر در حساب صاحب حساب موجودی نبود، بانک می تواند از حساب های دیگر این فرد برداشت کند.
در این طرح برای چک سقف تعیین شده است و این سقف اعتبار با رنگ بندی متفاوت مشخص شده است. از سوی دیگر افراد زیادی در کشور چک های الکترونیک دارند که قوانینی نیز برای این چک ها در نظر گرفته شده است.
باید میان محکومان چک و مهریه و دیه تفاوت قائل شویم. محکومان مهریه و دیه نباید به زندان بروند اما محکومان چک برگشتی باید به زندان بروند تا در آنجا اعسار آنها ثابت شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics