تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مهریه و قوانین و مقررات: مروری بر آخرین رخدادها

هوش مالی یعنی توانایی تبدیل هرنوع پول و زحمت به سرمایه و دارایی و چگونگی کنترل آنها. برای کنترل پس انداز و سرمایه خود باید بر اطلاعات و دانش خود بیافزایید. بسیاری از افراد به به خصوص زنان و دختران به دلیل نداشتن آگاهی نسبت به مسائل مالی، خودشان را در شرایط سخت مالی قرار می دهند. چرا زنان بیشتر از مردان زیر خط فقر زندگی می‌کنند؟ چرا زنان بین چهل و پنج و پنجاه و پنج سال 28 درصد کمتر از همتایان مذکر خود حقوق می‌گیرند؟ چرا زنان سهم عادلانه خود را از ثروت دنیا به دست نمی‌آورند؟ یکی از موارد مهمی که خانم ها در زندگی مشترک باید با هوش و سواد مالی مدیریت کنند مهریه و به دنبال آن نفقه می باشد زیرا در بسیاری خانواده‌های ایرانی، این زنان هستند که مدیریت امور مالی را در دست دارند. آشنایی آن‌ها با سواد مالی، تأثیر به سزا و مستقیمی برمدیریت دارایی های خود و کیفیت معیشت خانواده خواهد داشت. مهریه یا صداق و یا به شکل کهن‌تر آن، کابین به مالی گفته می‌شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود پرداخته یا مکلف به پرداختِ آن می‌شود. اگر مرد از پرداخت مهریه به زن امتناع ‌کند، زن در این‌ مواقع می‌تواند از طریق مراجع قضایی این حق خود را از مرد مطالبه و دریافت نماید. همچنین طبق احکام اسلامی مرد با نکاح دائم زن، مکلف به تامین نفقه وی می‌گردد. با تامین نیازهای مالی زن توسط شوهر حتی هدف از اشتغال وی نیز صورت و ترتیب دیگری پیدا می‌کند و زن با فراغ بال بیشتری می‌تواند به فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی بپردازد. بنابراین لزوم توجه مضاعف جامعه و به خصوص خود زنان را به افزایش سواد مالی مهم و ضروری است. در این گزارش ویژه به مروری بر تازه های منتشر شده در رسانه های معتبر کشور در ارتباط با مهریه ونفقه و قوانین مربوط به آن پرداخته و یک "گنجینه خبری" در ارتباط با موضوع ایجاد شده است. با رصد کردن روزانه محتوای ارائه شده، در جریان آخرین رخدادها و سیر موضوعات مرتبط با مهریه و قوانین مربوط به آن قرار گرفته و آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید. در قسمت مروری برعناوین مهم خبری، کلیه رویدادهای خبری مرتبط و به تفکیک هر ماه ارائه شده است. "هوای بازار" را داشته باشید تا بهترین فرصت ها را انتخاب کنید.

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/03/31: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1399/09/30: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/10/30: 

 

 

مروری بر عناوین مهم خبری تا 1398/09/30: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این موضوع خبری مرتبط با محتوای دوره مجازی" مدیریت ریسک بانکی" در وب سایت انتخاب برتر محصولات، خدمات و بازار حسابداری، مالی و سرمایه گذاری ویژه علاقه مندان به سرمایه گذاری در بازار بانک می باشد. در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل این مبحث، بعد از پیش ثبت نام دوره مذکور و تایید مدیر سایت، با دیگر اعضای تیم در دوره آموزشی شرکت کنید.

شایان ذکر است جهت اطلاع رسانی زمان ثبت نام نهایی دوره، نیاز به اطلاعات تماس شما می باشد؛ خواهشمند است در میزکار خود اطلاعات تماس خود را تکمیل نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع خبر: جمعی ار نویسندگان تیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

iraj razaghian |   1398/04/29 12:16:30   |
0     0
با سلام و احترام
عرض کنم که اگر میشه طرز محاسبه مهریه قدیم به جدید را هم ارائه کنید
تا بتوانیم خودمان محاسبه کنیم.
ممنون
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
abbas ramazanpanah |   1398/05/07 20:21:20   |
0     0
قوانین مهریه و ازدواج باید با تحقیق و بررسی در سایر ادیان ومذاهب و ملل به روز رسانی شود ...فکر نمی کنم در کشوری زندانی مهریه وجود داشته باشد...چین و روسیه کمونیست... افریقا... اروپای مسیحی و اسراییل یهودی ...آیا زندانی مهریه دارند؟؟
یک پیشنهادکه چند سالی است فکرم را مشعول کرده اما جوابی برایش نیافتم : در زمان ازدواج تعداد 5 سکه مهریه قانونی شود ..یکسال پس از ازدواج تعداد 5 سکه اضافه شود .. در سال سوم تعداد 5 سکه دیگر اضافه شود ..در سال بعد تعداد سکه ها به 20 سکه برسد ...در سال پنجم در صورت ادامه زندگی و بچه دار شدن تعداد سکه های مهریه 100 درصداضافه شود و به 40سکه برسد ...با این کار از سود جویی افراد کاسته می شود...(کلا منظور این است که مهریه یه روند صعودی داشته باشد و از ابتدا امکان ثبت مهریه 1000 سکه وجود نداشته باشد .. ) به نظرم از بسیاری از مشکلات جلوگیری می کند هر چند که خود ممکن است مخالفانی هم داشته باشد ...اما احتمالا مزایا و محاسن آن بیشتر از معایب باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه محمدی ساغندی |   1398/05/08 11:27:21   |
0     0
مهریه مبلغ یا ملکی است که مرد هنگام نکاح به زن میدهد و مقدار آن شرایط خا صی ندارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1398/05/08 13:11:21   |
0     0
مهریه مالی است که قابلیت تملک داشته باشد و در عقد نکاح ، مرد تعهد می کند که به زوجه بپردازد.مهریه عندالمطالبه است یعنی به محض انعقاد عقد نکاح زوجه مالک مهریه می شود .بعد از فوت زن مهریه از طریق وراثت قابل مطالبه می باشد. یعنی وراث می توانند به نسبت سهم الارث ادعای مهریه را داشته باشند. مهریه به هر میزانی قابل وصول می باشد ولیکن مطابق مقررات جدید اعمال ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و بازداشت مرد درخصوص مهریه صرفاً تا میزان 110 عدد سکه بهار آزادی یا معادل آن میسر می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدامین خان زادگان |   1398/05/08 21:42:10   |
0     0
فکر کنم طبق قوانین جدید محدودیت در میزان مهریه وجود دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فرزانه توحیدفر |   1398/05/08 22:36:25   |
0     0
از انجایی که مهریه از جمله اسناد رسمی محسوب می شود زوجه برای دریافت مهریه ابتدا باید از طریق اجراییات اداره ثبت نسبت به دریافت مهریه خویش اقدام کند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحیده اثنی عشریه |   1398/05/09 20:01:04   |
0     0
مهریه به مالی گفته می شود که در هنگام عقد ازدواج مرد متعهد میشود به همسر خود بپردازد .این مال می تواند بصورت نقدی سکه ،طلا سایر اموال منقول و غیر منقول باشد.پرداخت این مال نیز به عنوان دین و بدهی بر عهده زوج قرار دارد.مهریه همزمان باا نعقاد ازدواج در سند رسمی ازدواج ثبت می شود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسن دستان |   1398/05/10 12:05:30   |
0     0
ماده ۱۰۸۵

زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر داردامتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده دهقان |   1398/05/14 22:49:44   |
0     0
مرد به هنگام اجرای صیغه نکاح، چیزی را به زنش می‌دهد که نشان‌دهنده قصد او برای نکاح باشد و در اصطلاح مهریه یا صداق نامیده می‌شود. این هدیه و بخشش که از طرف مرد انجام می‌شود، امروزه به هدف پایبندی به لوازم زندگی مشترک و ارتباط زناشویی یا ضامنی برای حق طلاق زن درآمده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده تشکری بافقی |   1398/05/21 22:19:38   |
0     0
مهریه پشتوانه مالی زن در زندگی مشترک محسوب می شود و مطابق با قانون مدنی، به محض وقوع عقد نکاح، زن مالک آن می شود و این اختیار را دارد که هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

 

در همین راستا ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی اشاره می نماید: «به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید».

 

در واقع ماده مذکور این مفهوم را می رساند که زوجه هر زمان که اراده بنماید می تواند مهر خود را مطالبه کند و زوج نیز پس از مطالبه زن، باید آن را به وی بپردازد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عبدالحسین عابدنیا |   1398/05/22 14:26:12   |
0     0
مهریه درایران بین افرادبه صورت غیر متعارف وغیراسلامی جاافتاده که حتی ازکشورهایی مثل افغانستان که هنوز نسبت به خرید همسر اقدام می نمایند حقوق زنان ومردان رازیر سوال برده وشاهد مشکلاتی درخانواده هامثل راهی شدن برخی ازمردان به زندان به علت پرداخت مهریه .واستفاده ابزاری ازمهریه ومتزلزل بودن پیوندها وعدم استحکام خانواده ها وایجاد بی مهری ها هستیم .بهتراست مهریه سهم زن از دست اوردهای زندگی مشترک باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1398/05/27 16:48:56   |
0     0
عباس پوریانی:
طبق قانون زوج می‌تواند درخواست اعسار از پرداخت مهریه به عنوان محکوم به و تقاضای تقسیط پرداخت کند و بعد از صدور حکم، زوج می‌تواند تعدیل تقسیط مهریه را از دادگاه درخواست کند. پوریانی خاطرنشان کرد: پذیرش تقاضای تعدیل اقساط شرایطی دارد و قاضی پس از اثبات و احراز اعسار محکوم علیه و با توجه به وضعیت و نوسانات قیمت سکه در این رابطه حکم مقتضی را صادر می‌کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics