تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اقدام‌های فرهنگی ضرورت ارتقای جایگاه بیمه عمر

بیمه عمر با وجود گستره خدماتی که می‌تواند برای شهروندان داشته باشد، به دلیل ناآشنا بودن مردم با خدمات آن هنوز سهم بالایی از درآمد شرکت‌های بیمه را بدست نیاورده است و این مهم با اقدام‌های فرهنگی حاصل می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، انسان درجهان معاصر از بیمه به عنوان یک وسیله موثر جبران خسارت استفاده می کند. این روند بر خلاف دوران گذشته است که هر کسی مجبور بود خودش مسئولیت خسارت های پیش آمده در زندگی اش را برعهده بگیرد. بیمه علاوه بر آن که آثار مالی خطرها و حوادث را برطرف می کند نوعی آرامش فکری به انسان می بخشد که محصول آن باعث رشد و شکوفایی استعدادها و افزایش کارآیی و بهره وری در جامعه می گردد.

در میان شاخه های مختلف بیمه ای، بیمه عمر و پس انداز از جایگاه ویژه ای برخوردار است و سهم درآمدی این بیمه در کشورهای پیشرفته تا 50 درصد درآمد کل شرکت های بیمه ای را تشکیل می دهد که البته به طور موردی در سهم درآمدی این بیمه در کشورهایی مانند فنلاند تا بیش از 70 درصد هم می رسد. در داخل ایران به دلیل آشنا نبودن مردم با این بیمه سهم درآمدی شرکت های بیمه ای از بیمه عمر و پس انداز هنوز از 13 درصد بیشتر نشده است. که اگر این سهم حق تولید بیمه عمر را در جمعیت  کشوردرنظر بگیریم تنها 2.5 درصد مردم ایران در تولید حق بیمه نامه ها نقش دارند و به عبارتی 97.5 درصد جمعیت کشور تحت پوشش این بیمه در نیامدند.

پذیرش تدریجی جایگاه بیمه عمر

معاون مدیر بیمه اشخاص انفرادی شرکت بیمه نوین، با اشاره به اینکه مردم چندسالی است با ضرورت بیمه آشنا شدند، در خصوص جایگاه بیمه عمر در ایران این طور می گوید: فرهنگ بیمه عمر در این چند سالی که شرکت های خصوصی مشغول فعالیت هستند در میان اقشار مختلف جامعه در حال پذیرفته شدن است. می توان دید که مردم در حال حاضر متوجه ضرورت خرید بیمه نامه عمر هستند، اما هنوز با جایگاه واقعی فاصله زیادی داریم.

گلنار آقاعلی نوری در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین این طور ادامه می دهد: به منظور گسترش فرهنگ بیمه نیاز به فرهنگ سازی های کلان است که البته در این میان نقش شرکت های بیمه ای با برنامه های اعتمادساز حایز اهمیت است، چرا که با افزایش اعتماد مردم به بیمه ها بدون شک می توان به رشد بیمه ها هم رسید.

این کارشناس بیمه با بیان اینکه در حال حاضر 5 سال از پایان تعهد بیمه نامه عمر و پس انداز اولین افراد بیمه شده در شرکت های خصوصی می گذرد، این افراد را نماینده های خوبی برای معرفی بیمه عمر و پس انداز در کشور معرفی کرد و تاکید کرد: برنامه های فرهنگ ساز بیمه در مقطع کوتاه مدت توسط افراد یاد شده می تواند صورت گیرد اما به منظور اجرای برنامه های بلندمدت فرهنگ ساز بیمه ای می بایست بر افراد درسنین پایین تر اقدام هایی صورت گیرد. بنابراین هر چقدر بتوانیم برنامه های معرفی بیمه را به مدرسه ها بکشانیم در دراز مدت موفق تر خواهیم بود.

نگاه شبه بانکی به بیمه عمر!

با وجودی که بیمه نامه عمر به منظور پوشش دادن ریسک تعریف می شود، اما این بیمه نامه از ابتدا توسط برخی از فروشندگان به عنوان یک پس انداز قابل مقایسه با بانک به فروش رسید. همین موضوع هم سبب شده برخی افراد به محض مواجه شدن با فروشنده بیمه نامه قیاسی بین سود بانکی و سود حاصل از خرید بیمه نامه داشته باشند. در حالی که کارکرد این دو متفاوت است. این نگاه در ایران از هنگامی شکل گرفت که که تلاش شد شرکت های بیمه خدمات بیمه عمر را گسترش دهند، بنابراین بخشی از شبکه فروش شرکت های بیمه، نگرشی را القا کردند که افراد در شرکت بیمه پس اندازی سودآور جمع می کنند و بعد از دوره تعهد سرمایه آنها رشدی بیشتر از نگهداری در سایر بنگاه های اقتصادی نظیر بانک فراهم خواهد کرد. همین موضوع باعث به حاشیه رانده شدن بخش پوشش ریسک بیمه نامه های عمر شد.

مدیر بیمه های عمر یکی از شرکت های بیمه ای موضوع فروش بیمه نامه عمر و پس انداز را با نگاه مزیت این بیمه نامه در مقابل فعالیت بانک را یک اشتباه از سوی بخش فروش شرکت های بیمه ای عنوان می کند و با انتقاد از عملکرد شبکه فروش شرکت های بیمه ای به خبرنگار اقتصاد آنلاین این طور می گوید: فعالیت بانک و بیمه مکمل یکدیگر هستند و آن بخشی از عملکرد شرکت های بیمه ای مبنی بر تخصیص سود به بیمه نامه های عمر تنها بخشی از مزیت های این بیمه نامه است. باید توجه داشت که کارکرد بیمه نامه عمر بر موضوع پوشش ریسک تمرکز دارد و باید در برنامه های تبلیغاتی شرکت های بیمه، به اهداف اصلی کارکرد این بیمه نامه توجه شود.

پوشش ریسک ارزش شود

ضریب نفوذ بیمه های عمر در ایران قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته نیست، این وضعیت هم بیشتر به خاطر این است که ایران دوران گذار به مرحله توسعه یافتگی را می گذارند.

 یکی از مدیران بیمه عمر در خصوص جایگاه بیمه نامه عمر در ایران این طور می گوید:  وضعیت اقتصادی کشور هنوز به ثبات نرسیده است، به همین دلیل افراد برای درآمد و پس انداز خود به دنبال محلی برای سرمایه گذاری هستند. همین ذهنیت باعث شده با آغاز برنامه ریزی برای گسترش بیمه عمر در کشور و فروش این بیمه نامه توسط شرکت های خصوصی بسیاری از افراد فقط به آن  نگاه پس اندازی داشته باشند.

زینب مهدیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین این طور ادامه می دهد: شرکت های بیمه به منظور حفظ بقای خود می بایست تلاش کنند تا با توجه به وضعیت اقتصادی کشور درآمدی داشته باشند تا از پس تعهدات خود بر بیایند. این الزام به درآمدزایی باعث می شود شرکت بیمه مجبور باشند همانند یک بنگاه اقتصادی درآمدزا فعالیت کنند، اما بخش فروش شرکت ها باید در بخش فروش خود بر موضوع پوشش ریسک بیمه نامه توجه کنند و تلاش کنند مشتریان برای این بخش ارزش بیشتری قایل شوند.

الزام های ارتقای جایگاه بیمه ها

آموزش و فرهنگ سازی در بیمه فقط بخش مشتریان را شامل نمی شود. بلکه از آن مهم تر افرادی را در بر می گیرد که در بخش های مختلف شرکت های بیمه ای مشغول به فعالیت هستند.

علی فرزین مدیر بیمه اشخاص شرکت بیمه البرز به خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص لزوم آموزش شاغلان صنعت بیمه این طور می گوید: فعالیت در صنعت بیمه از نظر موقعیت با بسیاری از مشاغل دیگر تفاوت دارد، به خصوص که برای فعالیت های فرهنگ ساز که  منجر به پذیرش بیمه ها در جامعه شود، کمتر کاری انجام شده است. هم اکنون ضریب نفوذ برخی از بیمه ها همانند بیمه عمر به عنوان یک ضرورت برای شهروندان  جامعه گواهی می دهد که برای پذیرش بیمه در میان اقشار مختلف مردم باید کار بیشتری صورت گیرد.

وی می افزاید: در داخل کشور با وجود تعداد شرکت های محدود بیمه ای که وجود دارد تعداد نمایندگی و کارگزاری های بیمه ای قریب به 40 هزار دفتر است و با وجود این تعدد نمایندگی شرکت های بیمه موضوع آموزش کافی پرسنل این دفاتر از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. در حالی که گزارش ها نشان می دهد بسیاری از این پرسنل با قوانین پیچیده بیمه آشنایی ندارند و در ارائه خدمات مطلوب به مشتریان خود با مشکل مواجه هستند.

فرزین ادامه داد: موضوع کم شدن سطح کیفی آموزش پرسنل شرکت های بیمه ای زمانی به طور ویژه تری ملموس شد که تعداد شرکت های اصلی بیمه از 4 شرکت به 30 شرکت افزایش یافت و در شرایط رقابتی ایجاد شده این شرکت های نوپای بیمه ای برای بخش های مختلف سازمان خود نیازمند پرسنل کارآزموده بودند. این موضوع هرچند در شرایط کنونی کمتر خودش را نشان می دهد اما در آینده می تواند در مسیر فعالیت شرکت های خواهان توسعه مشکل ایجاد کند.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics