تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

حجم ۸۶ هزار میلیارد تومانی بازار بدهی کشور

معاون توسعه فرابورس اعلام کرد که حجم بازار بدهی به ۸۶ هزار میلیارد تومان رسیده است که شامل انواع اوراق بدهی و اسناد خزانه اسلامی می شود.

 

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از اخبار مالی، رضا غلامعلی‌پور معاون توسعه بازار فرابورس در نشست خبری آخرین وضعیت بازار بدهی را تشریح کرد و گفت: تا پایان  سال مالی ۹۳ حدود ۴۳۰۰میلیارد تومان، در سال مالی ۹۴ حدود ۹۳۰۰ میلیارد تومان و در سال مالی ۹۵ حدود ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و درنهایت در پایان سال مالی ۹۶ حدود ۵۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان انواع اوراق بدهی در فرابورس ایران منتشر شده که در مجموع حجم بازار بدهی به ۸۶ هزار میلیارد تومان از طریق انتشار انواع اوراق افزایش یافته است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی خاطر نشان کرد: با ورود دولت برای انتشار انواع اوراق بدهی از جمله اسناد خزانه اسلامی حجم انتشار این اوراق همه ساله افزایش پیدا کرده و با تنوع سایر ابزارهای مالی از جمله اوراق منفعت و اوراق اجاره سهام بر جذابیت این بازار افزوده شده است.

 

غلامعلی پور با اشاره به صدور مجوز انتشار ۲۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان انواع اوراق بدهی برای دولت از طریق فرابورس در سال جاری، گفت: مطابق با قانون بانک مرکزی می‌تواند از طریق عملیات بازار باز در بازار بدهی ورود و جذابیت این بازار را فراهم کند.

 

وی افزود: رونق بازار بدهی نوید‌بخش تغییر تفکر تامین مالی شرکت‌ها  و دولت در سال‌های اخیر بوده و این در حالی است که تا این لحظه همواره به دلیل خوش قولی دولت در سررسید اوراق بدهی، اعتماد و اطمینان بسیاری برای بازار بدهی فرابورس ایجاد شده است.

 

معاون توسعه بازار فرابورس با بیان اینکه منشاء انتشار اوراق دولتی به طور معمول حجم اوراق اعلام شده در بودجه‌های سالیانه دولت است، گفت: به طور مشخص در تبصره ۵ قانون بودجه امسال دولت مشخص شده که چه میزان اوراق از سوی دولت می‌تواند منتشر شود در سال گذشته حجم این اوراق معادل با ۳۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که تمامی این اوراق پذیرش شد. در سال ۹۷ نیز در حدود همین رقم برای انتشار انواع اوراق بدهی پیش‌بینی شده که براساس آن به دولت اجازه داده شده معادل با ۲۶هزار میلیارد تومان انواع اوراق منفعت، اوراق خزانه و اوراق مشارکت منتشر شود. همچنین در بودجه امسال معادل با ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی با سررسید حداکثر سه ساله و همچنین در مجموع ۴ هزار میلیارد تومان به منظور نوسازی مدارس و سایر خدمات عمومی انواع اوراق بدهی منتشر شود.

 

وی افزود: این در حالی است به دولت در کنار سایر مجوزها، اجازه انتشار اوراق کوتاه مدت سه ماهه نیز داده شده که براساس بند «ز» قانون بودجه تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان در دو سررسید با هدف تنظیم جریان نقدی خزانه‌داری کل کشور منتشر خواهد شد که شامل اوراق خزانه اسلامی به حجم ۳۷۵۰ میلیارد تومان و همچنین اوراق اسناد خزانه اسلامی با حجم ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای سررسید در بهمن ماه امسال تا این لحظه عرضه شده است.

 

این مقام مسئول گفت: براساس مصوبه کمیته بند «ک» سه نفره تا این لحظه به دولت اجازه انتشار ۲۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از کل مجموع اوراق هدف‌گذاری شده در بودجه امسال داده شده است.

منبع خبر: اخبار مالی
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics