تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ارز رمز ملی بستری برای ایجاد دولت الکترونیک

ارز دیجیتال بر مبنای تکنولوژی بلاک چین طراحی شده که شفافیت، امنیت بیشتر اطلاعات وسهولت تبادل از ویژگی های این ارز رمز ها هستند. ارز دیجیتال در صورتی می تواند موفقیت آمیز باشد که به صورت پلتفرم یا بستر به آن نگاه شود و بتواند به زیر ساخت های دولت الکترونیک، پیاده سازی پروژه های بزرگ بهداشت و درمان کشور، زیرساخت تبادلات بین بانکی و …. کمک کند.

 

 

به گزارش لحظه نگر مالی  تیم متفکران  به نقل از اخبار مالی  عباس آشتیانی، پژوهشگر ارز های دیجیتال و مدیر R&D سیتکس در گفت و گو با اخبار مالی ضمن بیان نکات فوق اظهار کرد: انتظار کارکرد بین المللی را به خاطر شرایط خاص کشور نمی توان از این بستر داشت. اگر پشتوانه ارزهای دیجیتال چیزی مثل نفت، طلا و این قبیل چیزها باشد، تجربه نشان داده که امکان تبادل در بازارهای بزرگ بین المللی را پیدا نمی کند. در این صورت از یک تکنولوژی غیر متمرکز در بازار متمرکز استفاده کرده ایم که چندان کارایی نخواهد داشت.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی تاکید کرد:اما ارز دیجیتال ملی می تواند بستر مناسبی برای استفاده از ظرفیت های بلاک چین فراهم کرده و موقعیت را برای ذخیره سازی ذخایر کشور مانند طلا و نفت فراهم کند. آشتیانی در مورد ممنوعیت دادو ستد ارزهای دیجیتال در کشور گفت: بخشنامه ای که با کج سلیقگی از سوی شورای مبارزه با پولشویی بانک مرکزی منتشر شد و تبادل ارزهای دیجیتال ممنوع اعلام کرد، در واقع جوانه ی کوچک تازه از خاک سر بر آورده را دچار طوفان کرد و موجی از ناامیدی و ابهام در افرادی که فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده بودند، ایجاد کرد.

 

این پژوهشگر ارزهای دیجیتال با تاکید بر این که تکنولوژی بلاک چین و ارزهای دیجیتال غیر متمرکز است، افزود: نمی توان به صورت دستوری و فرمایشی جلوی این تکنولوژی را گرفت و ممانعت از مبادلات علنی و قانونی، مردم را به سمت معاملات غیر علنی سوق داد که این امر زمینه ساز جرم هایی در این زمینه شد. این رفتارها موجب خروج استعداد ها و پتانسیل های موجود شده و این قضیه هم به خودی خود آسیب زننده است. به عقیده وی، در حال حاضر زمینه برای استفاده از این تکنولوژی فراهم است و باید اجازه داد به صورت جمعی و با حضور بخش خصوصی با رگولاتوری و نظارت غیر تهاجمی از ظرفیت های آن استفاده شود.

 

آشتیانی در ادامه تاکید کرد:برای بهره گیری بهتر از این تکنولوژی غیر متمرکز نیازی به متولی شدن نهاد مشخصی نیست و باید اجازه دهیم مردم با آن آشنا شده و تحت آموزش های گسترده ای قرار بگیرند. احتمال خطر برای افرادی که بدون آگاهی به فضای این تکنولوژی وارد می شوند، بیشتر است. موضوع ارزهای دیجیتال دارای جذابیت های زیادی است و ممکن است بسیاری از افراد جذب استفاده از این فضا بشوند. در این شرایط اگر آموزش های لازم ارائه نشده و آگاهی کافی وجود نداشته باشد، معلوم نیست چه آینده ای در انتظار این افراد خواهد بود.

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

 

وی همچنین تصریح کرد:ضمن این که دانشگاه ها و موسسات آموزشی باید از ظرفیت های خود برای آموزش به مردم استفاده کنند و می توان از شبکه مویرگی قوی دانشگاه ها برای آموزش درست در این زمینه استفاده کرد.

 

این آینده پژوه با بیان این نکته که تمام کشورها بنابر خواسته خود از ظرفیت های ارزهای دیجیتال استفاده کردند، افزود: کشورهایی که اقتصاد پویایی دارند، مثل ژاپن با کمترین رگولاتوری ها و محدودیت ها از این فضا استفاده می کند و روسیه و ترکیه که اقتصاد شبیه تری به ما دارند به نوع دیگری از این تکنولوژی استفاده کردند و بانک مرکزی هم نگرانی هایی دارد که کاملا به جاست.حجم خروج نقدینگی ریال اگر به طریق ارزهای دیجیتال قرار باشد خارج شود، آیا بانک ها پاسخگو هستند؛ اگر اشتباهی رخ دهد و کشور دچار ضرر شود، چه کسی باید پاسخگو باشد؟

 

آشتیانی همچنین خاطر نشان کرد: این ها مواردی است که نگرانی هایی ایجاد می کند اما به نظر می رسد استفاده از ارزهای دیجیتال در ایران شدنی است و با نظارت رگولاتوری حساب شده باید با آن برخورد کرد. در واقع نه با ممنوعیت کامل و نه با آزادی بی حد می توان دغدغه های موجود را به حداقل رساند. باید با شجاعت به سمت این تکنولوژی گام برداشت چون شرایط کشور خاص است، بنابراین این تکنولوژی می تواند باعث بروز تحولات بزرگی در اقتصاد کشور شود.

 

منبع خبر: اخبار مالی
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics