تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

دولت به ۸۰ درصد جامعه سبد کالا بدهد

استاد گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه معتقد است، دولت باید توزیع سبد کالا برای ۸۰ درصد جامعه، افزایش یارانه نقدی و افزایش دستمزد کارمندان را هم‌زمان انجام دهد.

 

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایسنا، دکتر سهراب دل‌انگیزان، با اشاره به افزایش اخیر قیمت‌ها و کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم، گفت: برای مثال فردی که چهار میلیون تومان معادل هزار دلار دستمزد می‌گرفت و جزو دهک ششم محسوب می‌شد، اکنون معادل ۲۵۰ دلار درآمد دارد و قدرت خرید او به همان نسبت کاهش داشته است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان این‌که این افزایش قیمت‌ها تقریبا تمام دهک‌های جامعه را تحت تاثیر قرار داده، افزود: شرایط برای دو دهک پایین بسیار بدتر است.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی، نتیجه کاهش قدرت خرید مردم را کاهش تقاضای موثر در بازار دانست و ادامه داد: فردی که در گذشته در ماه دو کیلوگرم گوشت می‌خرید اکنون توان خرید نیم کیلوگرم گوشت را دارد و مشابه این شرایط برای سایر کالاها نیز وجود دارد.

 

به گفته دل‌انگیزان، در کنار کاهش خرید کالا، کاهش تقاضا برای دریافت خدمات را هم داریم که همه این موارد به رکود واحدهای تولیدی و خدماتی منتج می‌شود.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی، حمایت از اقشار مختلف جامعه در چنین شرایطی را ضروری دانست و عنوان کرد: البته باید مدنظر داشت در صورت بالا بردن دستمزد کارمندان و کارگران، مشکل تامین منابع برای این دستمزدها ایجاد خواهد شد. در این صورت در بخش دولتی با کسری بودجه مواجه می‌شویم و در بخش خصوصی نیز هزینه‌های تولید بالا رفته و واحدهای تولیدی دچار بحران می‌شوند.

 

دل‌انگیزان با بیان این‌که دولت بین دو شرایط متناقض قرار گرفته و باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کند، یادآوری کرد: دولت مجبور است افزایش دستمزد کارمندان را انتخاب کند و البته در کنار آن توزیع سبدکالا و افزایش یارانه‌های نقدی را نیز لحاظ کند.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی دولت دستمزد کارمندان خود را بالا برد این افراد آن را صرف خرید کالا می‌کنند، آن هم کالاهای ایرانی، زیرا کالای وارداتی آنقدر گران شده که افراد زیادی توان خرید آن را ندارند. وقتی هم که افزایش تقاضای خرید کالای ایرانی را داشته باشیم فروش کارخانه‌ها بیشتر شده و چرخ آنها خواهد چرخید و از قبل همین رونق، افزایش دستمزدی را برای کارگران خود در نظر می‌گیرند.

 

دل‌انگیزان، توزیع سبد کالا برای حدود ۸۰ درصد جامعه را نیز ضروری خواند و تاکید کرد: قطعا نباید کالای وارداتی وارد این سبد شود، بلکه تمام اقلام این سبد باید از تولید داخل کشور باشد. تامین سبد کالا از واحدهای داخلی می‌تواند به رونق کارخانجات کمک کند.

 

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم توزیع سبد کالا، اظهار کرد: سبد کالا باید برای ۲۰ درصد پایین جامعه بسیار کامل، برای ۳۰ درصد پس از آن تا حدودی کامل و برای ۳۰ درصد بالاتر مقداری ضعیف‌تر در نظر گرفته شود. ۲۰ درصد قشر ثروتمند باقی مانده هم نیاز چندانی به سبد حمایتی ندارند.

 

دل‌انگیزان، سومین راهکار را افزایش یارانه نقدی دانست، بگونه‌ای که بتواند حداقل‌های زندگی مردم را پوشش دهد.

 

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، برای تامین منابع این حمایت‌ها دولت می‌تواند با توجه به افزایش نرخ دلار از قبل افزایش درآمد حاصل از تبدیل درآمدهای ارزی به ریال استفاده کند.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics