تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ممنوعیت اعطای تسهیلات بانکی به سربازان فراری و غایب‌ها/ارائه تسهیلات به زائران اربعین

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا از ممنوعیت اعطای وام و تسهیلات بانکی به مشمولان غایب و سربازان فراری خبر داد.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایسنا، سردار ابراهیم کریمی در نشست خبری صبح امروز خود درباره محدودیت‌های سربازان فراری و مشمولان غایب، اظهارکرد: قانونگذار محدودیت‌هایی را برای این دسته از افراد در نظر گرفته است که از جمله آن عدم صدور گذرنامه، عدم استخدام و امکان کار در دستگاه‌های دولتی و خصوصی و ... است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی با بیان اینکه سامانه وظیفه عمومی ناجا با بانک‌ها در ارتباط است، گفت: برهمین اساس از سال گذشته به مشمولان غایب و سرباران فراری وام بانکی و تسهیلات بانکی اعطا نمی‌شود.

 

تسهیلات وظیفه عمومی برای راهپیمایی اربعین
جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به تسهیلات این سازمان برای راهپیمای اربعین و خروج مشمولان سربازی از کشور اظهارکرد: سال گذشته اولین سالی بود که ما به شکل اینترنتی درخواست‌های خروج از کشور مشمولان را ثبت کردیم که طبیعتا یکسری مشکلاتی بویژه در زمینه ارتباط با سامانه‌های اطلاعاتی دیگر دستگاه‌ها به وجود آمد که خوشبختانه امسال این مشکلات حل شده و بانک‌ها و سامانه‌های اطلاعاتی با یکدیگر در ارتباط هستند بر این اساس متقاضیان شرکت در راهپیمایی اربعین یا به طور کلی متقاضیان خروج از کشور که مشمول سربازی هستند، می‌بایست به سایت نیروی انتظامی مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند در ادامه این درخواست به دانشگاه‌ها ارجاع شده و دانشگاه تاییدیه‌های لازم را در صورتی که فرد شرایط را داشته باشد صادر خواهد کرد.

 

پس از آن فرد باید ضمانت خروج از کشور را پرداخت کندکه این ضمانت به دو شکل است یکی ضمانت نهاد رهبری و یا همان ستاد اربعین دانشجویی است که در این صورت متقاضیان باید به این نهادها مراجعه کرده و یک کد یونیک دریافت کرده و ۱۰۰ هزارتومان نیز پرداخت کند. شیوه دوم نیز پرداخت سه میلیون تومان وثیقه خروج از کشور است. پس از آن مجوز خروج از کشور برای این افراد صادر می‌شود.

 

کریمی با بیان اینکه مبلغ وثیقه خروج از کشور برای سفر عتبات سه میلیون تومان است، خاطرنشان کرد: فقط متقاضیان باید توجه داشته باشند که حتما یک حساب بانکی در بانک قوامین داشته باشند تا پس از بازگشت از سفر مبلغ وثیقه به حسابشان واریز شود که این مبلغ یا سه میلیون تومان است یا اگر به شیوه اول اقدام کرده باشند ۱۰۰ هزار تومان است.

 

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین با بیان اینکه دانشجویانی که گذرنامه ندارند نیز ابتدا باید مجوزهای لازم را از وظیفه عمومی دریافت کنند و سپس اقدام به دریافت گذرنامه کنند گفت: لازم است متقاضیان تا فرصت باقی است نسبت به دریافت گذرنامه، تمدید گذرنامه  یا دریافت مجوز خروج از کشور اقدام کرده و آن را به روزهای پایانی موکول نکنند.

 

کریمی اضافه کرد: برای سفر به دیگر کشورها غیر از سفر عتبات نیز مبلغ وثیقه ۱۵ میلیون تومان است که مشمولان می‌توانند با پرداخت آن از کشور خارج شده و پس از بازگشت آن را دریافت کند.

 

کریمی گفت: باید توجه داشت که شرط لازم برای دریافت تمامی مجوزهای خروج از کشور، عدم داشتن غیبت است و مشمولان غایب اجازه خروج از کشور را ندارند.

 

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره چرایی عدم برخورد با مشمولان غایب، اظهارکرد: برخورد با مشمولان غایب و همچنین سربازان فراری براساس قانون جزو اقداماتی است که می‌تواند انجام شود  و این افراد می‌توانند از طریق کلانتری‌ها تحت تعقیب و پیگرد قرار بگیرند اما با توجه به اینکه تا پایان امسال طرح جریمه ریالی سربازی برای مشمولان غایب اجرا می‌شود، این فرصت به مشمولان داده شده تا تکلیف خود را مشخص کنند، ضمن اینکه یکسری محدودیت‌های اجتماعی نیز برای غایبان سربازی وجود دارد.

 

کریمی با بیان اینکه عدم ارائه تسهیلات بانکی، عدم اجازه استخدام در دستگاه ها و شرکت‌های خصوصی، عدم صدور گذرنامه و مجوز خروج از کشور و ... از جمله این محدودیت‌ها است گفت: اگر دستگاهی نیز اقدام به بکارگیری مشمولان غایب سربازی کرده باشد این افراد برای بار اول به اندازه هزینه سالیانه یک سرباز یعنی پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر مشمول غایب و برای بار دوم و بیشتر از آن به ازای هر مشمول غایب باید معادل هزینه سه سرباز یعنی ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

کریرمی افزود: علاوه بر آن تحقیق و شناسایی مشمولان غایب و فراری سربازی نیز در قانون وجود دارد اما در حال حاضر نیازمندی ما در آن حد نیست که چنین طرح‌هایی را اجرا کنیم اما مشمولان غایب بدانند که ما اطلاعات آنان را در اختیار داریم.

 

ارسال ۴.۵ میلیون پیامک برای مشمولان غایب سربازی

وی اضافه کرد: در همین راستا نیز سال گذشته ۴.۵ میلیون پیامک برای مشمولان غایب سربازی ارسال کردیم تا آنها بدانند ما اطلاعات مربوط به آنها را داریم و اگر لازم باشد می‌توان نسبت به تعقیب و اعزام آنان به سربازی اقدام کرد اما در حال حاضر به مشمولان این فرصت داده شده تا خودشان در مهلت مقرر نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند.

 

وی درباره مشمولان خارج از کشور نیز اظهارکرد: اگر مشمولان سربازی کمتر از ۸ سال غیبت داشته و در خارج از کشور سکونت داشته باشند می‌توانند سالانه برای دو بار و حداکثر به مدت سه ماه در کشور حضور و اقامت داشته باشند اما اگر غیبت این افراد بیشتر از ۸ سال باشد باید جریمه ریالی خود را پرداخت کرده و سپس وارد کشور شده یا اگر وارد کشور شده‌اند با پرداخت جریمه ریالی می‌توانند دوباره کشور را ترک کنند.

 

کریمی با بیان اینکه این آئین نامه تا سال ۱۴۰۰ تنها برای مشمولان ایرانی خارج از کشور اجرایی می‌شود درباره اینکه با توجه به توقف طرح جریمه ریالی از سال بعد در داخل کشور وضعیت این افراد چه می شود، گفت: طرح جریمه ریالی در داخل کشوراز سال آینده  متوقف خواهد شد اما برای مشمولان خارج از کشور طبق آئین نامه تا سال ۱۴۰۰ ادامه خواهدداشت که برای ریز جزئیات آن در حال تدوین دستورالعمل‌ها هستیم.

 

وی درباره سرنوشت مبالغ اخذ شده تحت عنوان جریمه ریالی سربازی نیز گفت: این مبالغ به خزانه دولت می‌رود و پس از واریز به خزانه دیگر ما نظارتی بر آن نداریم.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره اعلام نتایج پذیرش برخی از دانشگاه‌ها و وارد شدن برخی از متقاضیان به دوران غیبت اظهارکرد: این افراد باید نسبت به توجیه غیبت خود اقدام کنند و اتفاقا ما نیز به این مسئله توجه داریم که در همین راستا تاکید شده اگر فردی پس از فراغت از تحصیل و در صورتی که وارد غیبت نشده باشد یک بار کنکور داده و دچار چنین مشکلاتی شده باشد، با توجیه غیبتش موافقت شود.

 

کریمی درباره کسر خدمت‌های ایثارگری نیز اظهارکرد: طبق قانونی که از قبل وجود  داشت، افراد دارای ۳۰ ماه سابقه رزمندگی و اسارت یا ۳۰ درصد جانبازی می‌توانند یک فرزند خود را از انجام خدمت سربازی معاف کنند که این قانون همچنان وجود دارد. سال گذشته نیز قانونی تصویب شد که براساس آن افرادی که ۲۸ یا ۲۹ ماه سابقه حضور در جبهه، رزمندگی یا درصد جانبازی داشته باشند یک فرزندشان را از انجام خدمت سربازی معاف کنند که این طرح سال گذشته برای ۲۰ هزار نفر اجرا شد و امسال نیز برای ۲۰ هزار نفر اجرا خواهد شد.

 

کریمی افزود: اما با توجه به اینکه تعداد ایثارگران بیشتر از آنکه قانونگذار تصور می‌کرد بود، امسال قانون جدیدی اجرا شد که براساس آن به ازای هر یک ماه آزادگی یا رزمندگی یا هر یک درصد جانبازی ۱۲ روز کسر خدمت به فرزندان این افراد تعلق می‌گیرد که این طرح نیز هم اکنون در حال اجرا است و متقاضیان می‌توانند از آن استفاده کنند اما تنها تفاوت آن در این است که برای استفاده از این طرح فرد باید حتما نسبت به اعزام به سربازی اقدام کرده باشد و نمی‌تواند کسر خدمت را برای سال‌های بعدی ذخیره کند.

 

به گفته کریمی طرحی به عنوان امام حسن مجتبی در نیروهای مسلح در حال انجام است که براساس آن برخی افراد مثلا خلبانانی که در جنگ حضور داشته و دیگر موارد ریز و استثناء نیز در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند کسرخدمت به ایثارگری‌ها دریافت کنند.

 

وی درباره مدافعان حرم نیز گفت: در مورد شهدا و جانبازان مدافعان حرم بخشنامه‌ مجزایی صادر نشده و همگی از یک قانون تبعیت می‌کنیم.

 

تعامل با وزارت بهداشت برای دریافت پرونده پزشکی مشمولان متقاضی معافیت
جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین در مورد معافیت‌های پزشکی نیز اظهارکرد: دیگر مسئله‌ای تحت عنوان جعل کارت نداریم و ممکن است برخی در روندهای بررسی معافیت پزشکی اسناد و مدارک را جعل کنند که در این خصوص نیز عمدتا پلیس متوجه آن می‌شود ضمن اینکه هنگام دستگیری این افراد اقداماتی که در گذشته انجام داده و مشخصات این افراد نیز در آرشیو اسناد و مدارکشان یافت می‌شود که این افراد باید دوباره به سربازی بروند.

 

کریمی افزود: در همین راستا نیز با وزارت بهداشت تفاهم کردیم تا پرونده‌های الکترونیک افراد دارای بیماری که برای آن بیماری قصد دریافت معافیت پزشکی را دارند با سازمان وظیفه عمومی ناجا تبادل کنند، البته همانطور که گفتم ما با سابقه بیماری‌های دیگر افراد کاری نداریم بلکه سوابق آن بیماری را دریافت خواهیم کرد که افراد مدعی ابتلا به آن بوده و خواهان معافیت پزشکی براساس آن هستند.

 

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics