تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

خداحافظی همیشگی ششمین سهم گران بازار بعد از 20 سال حضور

شرکت تهران شیمی که ششمین سهم گران بازار است، بعد از ۲۰ سال حضور در بورس به دلیل کارت قرمز تابستان سال گذشته از بورس اخراج و از چهارشنبه جاری رسما" به بازار پایه فرابورس منتقل می شود.

در پی مشروط شدن تابستان سال گذشته شرکت تهران شیمی و مهلت سه ماهه برای خرید سهام از سهامداران خرد ( از اول اسفند)، این شرکت بعد از 20 سال حضور از بورس اخراج شده و از چهارشنبه جاری 5 خرداد رسما" به بازار پایه فراربورس منتقل می شود.

 

هیات پذیرش بورس در جلسه 6 تیر سال گذشته وضعیت شرایط حضور این شرکت حاضر در صنعت دارو را بررسی و اعلام کرد تهران شیمی با سرمایه 14.8 میلیارد تومانی به دلیل عدم رعایت حداقل سرمایه 20 میلیارد تومانی شرکت های بورسی ، نمره نامناسب اطلاع رسانی و میزان اندک و 3 درصدی سهام شناور آزاد نتوانسته شرایط ادامه حضور در بورس را احراز کند.

 

حال طبق ﻣﺼﻮﺑﻪ هیات ﭘﺬﻳﺮش ، این ﺷﺮﻛﺖ که دارای سهامداران حقیقی از جمله یک شخصی حقیقی با مالکیت 42 درصدی  است، از فهرست ﺷﺮﻛﺘﻬﺎی ﺑﻮرسی حذف و ﺑﻪ ﺑﺎزارﭘﺎﻳﻪ ﻓﺮاﺑﻮرس اﻳﺮان منتقل می شود.

 

"شتهران" از 27 دی 1374 با کشف قیمت 562 تومانی هرسهم وارد بورس شد و از دو سال گذشته بی سرو صدا و بدون جلب توجه، رشد خیره کننده ایی را ثبت کرد و یک نفس  از 1723 به بیش 4700 تومان صعود کرد اما در ادامه به قیمت های 3200 تومانی تومانی نزول کرد.

 

آخرین قیمت هر سهم آن نیز 3 هزار و 492 تومان بوده و ششمین سهم گران بازار بشمار می رود که مجبور به خداحافظی همیشگی از بورس شده است.

 

سابقه اخراج شرکت ها از بورس نشان می دهد برای نخستین بار در دوران پس از انقلاب و تا سال 84 ، مسئولان وقت بازار سرمایه در مقاطع مختلف به 18 شرکت کارت قرمز داده بودند اما بعد از تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال 84 ، فهرست شرکت‌های حذفی به بیش از 150 شرکت رسیده است. عدم رعایت حداقل سرمایه، زیانده شدن طولانی مدت ، کاهش سهام شناور آزاد ، عدم رعایت مقررات افشای اطلاعات، عدم اطلاع‌رسانی به موقع و ... از جمله دلایل اصلی اخراج شرکت ها از بورس است.

 

منبع خبر: شرکت مدیریت فناوری بورس تهران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics