تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
سازمان تامین اجتماعی در سال ١٣٩٥ شاهد تحولات گسترده ای بود که از جمله مهمترین اقدامات آن می توان به حذف دفترچه های درمانی و ارتقای هتلینگ بیم

تامین اجتماعی در سال ٩٥؛ از حذف دفترچه های درمانی تا ارتقای هتلینگ

سازمان تامین اجتماعی در سال ١٣٩٥ شاهد تحولات گسترده ای بود که از جمله مهمترین اقدامات آن می توان به حذف دفترچه های درمانی و ارتقای هتلینگ بیمارستان ها اشاره کرد. به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، سازمان تامین اجتماعی اکنون حدود ٤٢میلیون نفر از اقشار گوناگون مردم شامل بیمه شدگان و بازنشستگان و اعضای خانواده آنان را تحت پوشش قرار داده است.

خدمات سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر به بیش از ١٣ میلیون نفر بیمه شده اصلی و افراد خانواده شان و حدود ٣ میلیون نفر مستمری بگیر و اعضای خانواده آنها که در مجموع به بیش از ٥ میلیون نفر می رسند، ارائه می شود؛ همچنین کارفرمایان و مدیران بیش از یک میلیون و ٥٠٠ هزار کارگاه و واحد تولیدی کشور نیز با این سازمان در ارتباط هستند.
مطابق اصل ٢٩ قانون اساسی، برخورداری از تامین اجتماعی حق همگانی است و سازمان تامین اجتماعی نیز در راستای اجرای این اصل از قانون اساسی، خدمات گسترده ای را شامل ١٨ مزیت برای شرایط مختلف از قبیل بیماری، سالمندی، بارداری، بیکاری و از کار افتادگی به بیش از نیمی از جمعیت کشور ارائه می دهد.
سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور دارای مراکز مختلف بیمه ای و درمانی است، ٣٥٦ بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تامین می کنند و علاوه بر این تقریبا تمامی بیمارستان ها و درمانگاه های کشور اعم از مراکز دولتی و خیریه و خصوصی و همچنین آزمایشگاه ها، داروخانه ها و مطب پزشکان با سازمان تامین اجتماعی طرف قرارداد هستند و بخش اعظم هزینه درمانی بیمه شدگان و بازنشستگان مراجعه کننده به این مراکز نیز توسط این سازمان پرداخت می شود.
بخش بیمه ای سازمان تامین اجتماعی دارای ٤٨٠ شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمه ای این سازمان از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه می شود، همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان تر مردم به سازمان، شعب اقماری و کارگزاری ها نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب مشغول به فعالیت هستند.
حذف دفترچه ها گامی مهم در عرصه ارائه خدمات
سازمان تامین اجتماعی از دو سال پیش تاکنون اقداماتی در زمینه تامین زیرساخت ها و امکانات، الکترونیکی کردن پرونده ها و حذف دفترچه های درمانی در مراکز ملکی این سازمان انجام داده است.
به همین منظور پرونده مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی الکترونیکی شده است و مهمترین حوزه در بعد مدیریت مصارف، بخش مستمری‌ هاست و این اقدام به منظور ارتقای سطح و کیفیت خدمات، موضوع IT در سال های اخیر در دستور کار مدیریت ارشد سازمان قرار گرفته است.
این فرایند در حوزه مستمری ‌ها در قالب خدمات غیرحضوری مستمری‌ بگیران معنا پیدا می‌ کند و هدف این است که خدمات این افراد بدون مراجعه حضوری به آنها ارائه شود.
سازمان تامین اجتماعی به منظور تسریع در فعالیت های خود در بخش حذف دفترچه های بیمه، اقدام به تشکیل پرونده الکترونیک برای بیمه شدگان این سازمان کرده است.
اکنون در استان های مختلف کشور تمامی خدمات در بیمارستان های ملکی سازمان تامین اجتماعی به صورت الکترونیک ارایه می شود و استحقاق دفترچه هم به صورت آنلاین است و همچنین در راستای حذف دفترچه های بیمه، پزشک نسخه را به صورت دیجیتالی تجویز می کند.
اکنون تلاش جدی از سوی تامین اجتماعی برای حذف دفترچه های درمانی در تمامی مراکز ملکی این سازمان صورت گرفته است و جشن حذف دفترچه ها روز ٢٥ اسفندماه در تمامی مراکز ملکی این سازمان برگزار شد.
با اجرای این طرح فعالیت های درمانی مفیدتر و موثرتر ارائه می شود و در مراکز ملکی این سازمان افراد مراجعه کننده با ارائه کد ملی می توانند خدمات دریافت کنند چون پرونده الکترونیک در تامین اجتماعی دارند.
برای اجرای این طرح همچنین زیرساخت های لازم برای حذف دفترچه در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی فراهم شد.
با توجه به فراهم شدن زیرساخت های فنی لازم، این برنامه تا پایان سال ٩٥ در کل کشور به اجرا در آمد و در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی برای استفاده از خدمات نیازی به دفترچه نخواهد بود.
با توجه به تکلیف برنامه پنجم توسعه، پروژه حذف دفترچه های درمانی باید ٦ سال قبل اجرا می شد اما همانند سایر برنامه های حوزه درمان مثل نظام ارجاع، راهنمای بالینی و موارد دیگر به فراموشی سپرده شده است و زیان اجرا نشدن این برنامه ها را سازمان تامین اجتماعی و سایر سازمان های بیمه گر متحمل می شوند.
طرح ارتقای هتلینگ بیمارستان ها
در سال گذشته ٥٧٠ میلیارد ریال برای پروژه ای مربوط به هتلینگ(خدمات غیر پزشکی به بیمار بستری در بیمارستان) ٤٢ بیمارستان وابسته به سازمان تامین اجتماعی هزینه شد. این سازمان در حال حاضر دارای ٤٢ پروژه تکلیفی در ٢١ استان است که در حال پیشرفت است.
همچنین در سال ٩٥ پروژه‌ های مربوط به هتلینگ ٤٢ بیمارستان در دستور کار قرار گرفت که هزینه یاد شده، مربوط به این پروژه هاست و هتلینگ ١١ بیمارستان‌ ملکی سازمان تامین اجتماعی طبق برنامه‌ ریزی به سرانجام رسید. این طرح چهار محور را مورد توجه قرار داده و در مرحله اول اعتبارات تخصیص یافته مربوط به محور ساختمان و تاسیسات است.
طلاب و روحانیون خارجی مشمول قانون تامین اجتماعی شدند
در سال ٩٥ طلاب و روحانیون اتباع خارجی تحت پوشش قانون تامین اجتماعی با هدف تعمیم و گسترش پوشش بیمه به جامعه روحانیون مشمول قانون تامین اجتماعی شدند.
طلاب و روحانیون اتباع خارجی می توانند با مراجعه به هر یک از شعب سازمان تامین اجتماعی از این خدمات بهره مند شوند و به همین منظور آنان می توانند با ارائه کارت اقامت یا گذرنامه معتبر و همچنین معرفی نامه از مرکز خدمات حوزه های علمیه با عقد قرارداد در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، نسبت به بیمه پردازی اقدام کنند و از مزایای بیمه تامین اجتماعی و تعهدات قانونی آن بهره‌مند شوند.
افتتاح مرکز رادیوتراپی بیمارستان فیاض بخش
در ایام دهه مبارک فجر اولین دستگاه رادیوتراپی شتاب دهنده خطی سازمان تامین اجتماعی در بیمارستان فیاض بخش تهران گشایش یافت.
با توجه به اینکه دومین علت مرگ و میر در ایران و دنیا بیماری سرطان است و اولین بیماری قلبی و عروقی است به همین منظور با حمایت ویژه سازمان تامین اجتماعی این دستگاه برای ارائه خدمت به بیماران سرطانی راه اندازی شد.
برای راه اندازی این دستگاه هفت میلیارد تومان هزینه شده که امید است خدمات خوبی برای بهبود بیماران سرطانی با استفاده از این دستگاه ارائه شود.
نیمی از جمعیت ایران تحت پوشش تامین اجتماعی
در زمان حاضر نصف جمعیت ایران یعنی ٤٢ میلیون نفر تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند و اکنون سیر تحولی سازمان تامین اجتماعی از جوانی به پیری است و در آن زمان که تامین اجتماعی سازمانی جوان بود، بیش از ١٠٠ هزار مستمری بگیر داشت ولی اکنون با افراد تحت تکفل تعداد مستمری بگیران این سازمان به پنج میلیون نفر می رسد.
نقطه تولد سازمان تامین اجتماعی سال ١٣٣٢ و قانونی آن نیز مربوط به سال ١٣٥٤ است و در ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی یک سازمان بسیار جوانی بوده است.
مبحث بیمه و تامین اجتماعی وارد کتاب های درسی می شود
در راستای ترویج فرهنگ تامین اجتماعی در جامعه و آشنایی دانش آموزان مقاطع مختلف با مفاهیم بیمه و تامین اجتماعی، مولفه های کلان بیمه و تامین اجتماعی برای درج در کتب درسی احصاء شد.
به همین منظور کارگروه تعیین مولفه های بیمه و تامین اجتماعی این سازمان براساس تعیین پنج محور شامل خدمات و تعهدات تامین اجتماعی، تضمین سلامت آتی، مشمولین بیمه و تامین اجتماعی، حقوق شهروندی و الزامات زندگی اجتماعی؛ ١٧ مولفه کلان و اصلی همراه با تعاریف و مستندات تکمیلی آن را جهت مولفان کتب درسی و به منظور تهیه محتوای متناسب با این مولفه ها، با حدود ٢٠٠نفر ساعت جلسه و بحث، مورد تایید نهایی قرار داد.
وفق این مصوبات و مولفه های نهایی و احصاء شده، منتخب مولفان کتب درسی آموزش و پرورش براساس تنوع قالب و محتوا و همچنین با توجه به نتایج حاصل شده از تحلیل محتوای مفاهیم بیمه و تامین اجتماعی در کتب درسی که انجام شده است، اقدام به تولید محتوای متناسب با این مفاهیم، حداکثر تا ١٥اسفند امسال خواهد کرد.
بهره گیری از ظرفیت کارگزاران رسمی برون مرزی تامین اجتماعی در ٩ کشور
سازمان تامین اجتماعی همچنین در سال ٩٥ اعلام کرد که از ظرفیت کارگزاران رسمی برون مرزی تامین اجتماعی در ٩ کشور جهان استفاده خواهد شد.
به منظور تسریع و تسهیل در امر بیمه ایرانیان خارج از کشور، ظرفیت کارگزاری رسمی برون مرزی تامین اجتماعی در مرحله نخست در کشورهای کویت، قطر، عمان، جمهوری خلق چین، امارات متحده عربی، عراق، کانادا، ترکیه و ایالات متحده آمریکا فراهم شده است.
طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی، بیمه ایرانیان خارج از کشور از خدمات جدید سازمان تامین اجتماعی در سه سال گذشته است و این گروه از افراد می توانند با تحت پوشش قرار گرفتن، از خدمات این سازمان برخوردار شوند.
تلاش برای اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
تلاش برای اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی، از دیگر اقداماتی است که سازمان تامین اجتماعی انجام داده است.
قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات ١١بهمن به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رسید.
تولد ٩٠ هزار نوزاد در بیمارستان های تامین اجتماعی
بیش از ٩٠ هزار نوزاد در ٦ ماهه نخست سال ٩٥ در بیمارستان های سازمان تامین اجتماعی متولد شدند. طی این مدت در ٦٠ بیمارستان ملکی این سازمان، ٩٠ هزار و ٣٠٨ مورد زایمان انجام گرفت که ٣١ درصد از کل این زایمان ها مربوط به مادرانی بود که برای اولین بار مادر می شدند.
مجموع سزارین های انجام شده در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی ٤١ هزار و ٧٨٥ مورد بود که ٢٥ درصد این شمار به مادرانی تعلق داشت که برای بار اول ، بارداری را تجربه می کردند.
همچنین ٦٥درصد سزارین ها نیز به مادرانی مربوط می شد که سزارین آنها تکراری بود و ١٠ درصد از سزارین های انجام شده هم مربوط به مادرانی گزارش شد که زایمان قبلی آنها به روش زایمان طبیعی بوده است.
افتتاح و کلنگ زنی بیش از ٤٠ پروژه تامین اجتماعی در دهه فجر
همزمان با ایام الله دهه مبارک فجرسی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بیش از ٤٠ پروژه درمانی و بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در ١٦ استان کشور افتتاح و کلنگ زنی شد.
در این ایام افتتاح ساختمان جدید مدیریت درمان، شعب و مراکز درمانی، راه اندازی بخش های جدید بیمارستانی مانند بخش زایمان، NICU و آنژیوگرافی از جمله طرح های این سازمان بود.
برقراری بیمه بیکاری ٥٠٠ کارگر حادثه ساختمان پلاسکو
پس از حادثه تلخ فروریختن ساختمان پلاسکو سازمان تامین اجتماعی اقدام به برقراری بیمه بیکاری برای کارگران بیکار شده این ساختمان کرد که ٥٠٠ کارگر ساختمان پلاسکو از این خدمات استفاده کردند.
همچنین تعداد دیگری از این کارگران برای تشکیل پرونده و استفاده از این خدمات بیمه ای ثبت نام کردند تا بیمه بیکاری آنان نیز برقرار شود.
طبق آمار، بیش از یک هزار و ٣٠٠ نفر مراجعه کننده در خصوص اخذ بیمه بیکاری به شعب تامین اجتماعی مراجعه کردند که مراحل برقراری بیمه بیکاری آنها انجام شده است.
همچنین تمامی بدهی گذشته این افراد، پس از بخشودگی ١٠٠ درصدی جرایم شان، به مدت پنج سال تقسیط می شود و می توانند به صورت اقساط بدهی خود را پرداخت کنند.
همچنین براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی خانواده های شهدای آتش نشان که تحت پوشش بیمه این سازمان بودند، مادام العمر از تامین اجتماعی مستمری دریافت می کنند.
چون این موضوع، حادثه ناشی از کار بوده است و مستمری براساس آخرین حقوق دریافتی آتش نشانان تحت پوشش تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.
اجرای طرح بخشودگی جرائم کارفرمایان
سازمان تامین اجتماعی در زمان حاضر، هشت هزار میلیارد تومان از کارفرمایان کارگاه های تولیدی و صنعتی کشور طلب دارد که با پرداخت این طلب خدمات مطلوب تری به بیمه شدگان و مستمری بگیران ارائه می شود.
به همین منظور طرح بخشودگی جرائم که ابتدای امسال نیز اجرایی شد، دوباره برای کارفرمایان خوش حساب اجرا شد تا بتوانند از بخشش بخشی از جرائم خود بهره مند شوند.
کارفرمایان کارگاه ها، حدود ٢ هزار میلیارد تومان، بابت جرائم بدهکارند که اگر این مبلغ بخشوده شود کمک بسیار خوبی به کارفرمایان خواهد شد.
بخشنامه مربوط به اجرای این قانون به تمامی واحدهای اجرایی سازمان در سراسر کشور ابلاغ شده و این قانون از روز ١٩ دی ماه تا پایان سال اجرا شد.
این قانون از خرداد تا شهریور ماه گذشته اجرا شده بود و با توجه به بازخوردهای اخذ شده و بررسی های صورت گرفته، پیشنهاد تمدید و تسهیل این قانون به مبادی مربوطه ارائه شد.
قانون بخشودگی جرائم در رابطه با کارفرمایانی اجرا می شود که حق بیمه کارگران تحت پوشش خود را به صورت منظم و مطابق با قانون به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کردند اما به دلیل بروز مشکلات ناخواسته از جمله حوادث و بلایای طبیعی، تحریم های ظالمانه و نوسانات نرخ ارز با مشکل مواجه شده و از پرداخت حق بیمه و ایفای تعهدات خود در قبال نیروی کار، بازمانده اند.
پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی تصویب شد
در سال ٩٥ همچنین با توجه رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پرداخت بدهی دولت به این سازمان در طول برنامه ششم توسعه به تصویب رسید.
بر این اساس دولت مکلف شد در طول برنامه در قالب بودجه سنواتی نسبت به تادیه بدهی حسابرسی شده خود در قالب قانون اصل ٤٤ و اصلاحات بعدی آن و املاک مازاد بر نیاز دستگاه اجرایی تادیه نقدی در بودجه سنواتی اوراق بهادار قانونی و امتیازات مورد توافق اقدام کند.
براساس تبصره این ماده، باید سالانه حداقل ١٠ درصد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تسویه شده و هرگونه تعهد جدید برای این سازمان باید در قانون بودجه همان سال پیش بینی و تدوین شود

منبع پایگاه اطلاع رسانی سازمان تامین اجتماعی

منبع خبر: اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics