تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

چشمک تولید برق خانگی به اشتغال

همه با تبلیغات درآمدزایی و کسب و کارهای عجیب رو به رو شده ایم، تبلیغاتی که می خواهد در خانه بمانید و کسب درآمد کنید، البته که تمام این تبلیغ ها صحت ندارد اما این سخن را باید جدی گرفت که «در پشت بام خانه خود شاغل شوید».

 

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایرنا، امروزه کسب درآمد از مشغله های اصلی هر فردی است که برای رفع این معضل راه های متفاوتی را پی می گیرد، مشاغلی که گاهی اوقات به جز اتلاف وقت و هدر رفت سرمایه دستاوردی برای انسان ندارد. از طرفی یکی دیگر از دغدغه های امروز جامعه بشری دستیابی به انرژی پاک و استفاده از انرژی های تجدید پذیر است که می توان گفت اگر جویای کار هستید و علاقه ای به مباحث انرژی و زیست محیطی دارید به راحتی می توانید وارد گود شوید.

 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


یکی از کسب و کارهای جدید در کشور ایران، تولید انرژی برق توسط مشترکان خانگی است، شغلی که افزون بر اطمینان از درآمدزایی آن، انرژی پاک را به ریه های شهر تزریق می کند. کارگاه های کوچکی که نیازی نیست برای دریافت مواد اولیه معطل نوسان های قیمت ارز و طلا و دلار بمانیم، چرا که اصلی ترین مواد اولیه تولید برق خانگی، انرژی پاک خورشیدی است که ایران با داشتن حدود 300 روز آفتابی، ظرفیت مناسبی برای ترویج این نوع تولید انرژی دارد.


اینجا با خرید تضمینی توسط دولت شاغل می شوید اما نه محصولاتی همچون گندم و کلزا، بلکه برق تولید خانگی را قرار است دولت تا 20 سال به صورت تضمینی از شما خریداری کند. تکلیف مجلس به وزارت نیرو تولید 5 درصد برق مصرفی از سلول های خورشیدی تا سال 1400 است، اسناد بالادستی هم تولید این گونه برق را تا پایان برنامه ششم 26 هزار مگاوات هدف گذاری کرده است.


بر اساس آمار سال 96، ظرفیت نصب شده تولید برق ایران 77 هزار مگاوات است و 89 درصد آن در نیروگاه های حرارتی و با سوختن انرژی های فسیلی تولید می شود که سهم انرژی های تجدیدپذیر از سبد انرژی کشور 11 درصد، 10.5 درصد آن برق آبی و فقط نیم درصد از بقیه انرژی های تجدیدپذیر تامین می شود.

 

** تعداد نیروگاه های خورشیدی خانگی در مناطق محروم به 971 واحد رسید
به گزارش روابط عمومی ساتبا (سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) تا کنون بالغ بر 971 نیروگاه با ظرفیت تجمعی 4855 کیلووات در مناطق محروم کشور احداث شده که در راستای توسعه مناطق محروم و از طریق انعقاد قرارداد تضمینی خرید برق توسط ساتبا و با همکاری شرکت های توزیع نیروی برق سراسر کشور احداث شده و هر روز شاهد افزایش تعداد آنها هستیم.


این گزارش می افزاید که پراکندگی این نیروگاه ها نشان می دهد که در بخش های زیادی از کشور شاهد احداث این نیروگاه ها هستیم و از این حیث استان خراسان رضوی با 470 نیروگاه، فارس با 285 نیروگاه و کرمان با 114 نیروگاه حایز رتبه های اول تا سوم اند.


مدیران ساتبا امیدوارند که با تخصیص به موقع و کامل بودجه های مصوب برای خرید برق تجدیدپذیر، هر روز شاهد تداوم این حرکت و افزایش روزافزون این نیروگاه ها باشیم که نتیجه آن محرومیت زدایی و اشتغال زایی برای مردم خواهد بود. بزرگترین نیروگاه خورشیدی پشت بامی کشور به ظرفیت 628 کیلو وات نصب شده بر روی سقف سوله های شرکت ایران تابلو اردیبهشت امسال در استان البرز بهره برداری شد.

 

**نیروگاه های خورشیدی، معیشت جایگزین در مناطق خشک کشور
وزیر نیرو بهمن سال گذشته در آیین بهره برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی یزد نیز تاکید کرد: نیروگاه های خورشیدی در مناطق خشک و نیمه خشک کشور می توانند به عنوان ظرفیت مناسب برای معیشت جامعه محسوب شوند و طبق برنامه، در دولت دوازدهم باید به ظرفیت حدود ۴ هزار مگاوات برسیم که این یک تکلیف دست یافتنی است.


دکتر اردکانیان با بیان اینکه امروزه موضوع انرژی های تجدیدپذیر از عرصه های مهم تولید در کشور ما و خیلی از نقاط جهان است که نقش مهمی در کاهش آلاینده ها دارد، گفت: تکلیف قانونی جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون پاریس این است که حدود ۴ درصد به صورت قطعی و ۸ درصد مشروط میزان آلاینده ها و دی اکسید کربن معادل آن را کاهش دهد.


وزیر نیرو با اشاره به نقش انرژی های تجدیدپذیر در زمینه صرفه جویی در مصرف آب، اظهار داشت: مکانیزم های قانونی خوبی برای خرید تضمینی پیش بینی شده که با توجه دولت و همکاری بیشتر سازمان برنامه و بودجه قادر خواهیم بود این موج علاقه مندی و توجه بخش خصوصی در داخل و خارج را کماکان حفظ کنیم.

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم


دکتر اردکانیان با اشاره به اینکه امروز در دنیا شعار «پنل بکاریم و برق درو کنیم» به یک شعار جدی تبدیل شده بیان کرد: در استان ها زمینه های خوبی برای پرداختن به موضوع انرژی های تجدیدپذیر وجود دارد و دارای تجارب مزرعه های بزرگ خورشیدی در نقاط مختلف کشور هستیم.

 

**استفاده از انرژی خورشیدی در مناطق سخت گذر
یک کارشناس برق در این مورد می گوید: انرژی خورشیدی یکی از منابع تجدید پذیر است که میزان تابش آن در مناطق مختلف جهان متغیر بوده و ایران با داشتن متوسط 300 روز آفتابی جز نواحی پر تابش محسوب می شود.


«عزیزالله کشاورز فرد» افزود: این شرایط فرصت را برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی کوچک و بزرگ فراهم کرده که باید با آشنا کردن مردم در این خصوص، نیروگاه های خانگی راه اندازی کرد.


وی تصریح کرد: افزون بر تولید انرژی برق پاک، شرایط مطلوبی برای اشتغالزایی در این زمینه ایجاد می شود به نحوی که سرمایه راه اندازی نیروگاه پس از حدود سه سال جبران شده و مابقی فروش برق توسط مشترکان خانگی با سود همراه است.


این کارشناس برق ادامه داد: همچنین استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق در مناطق سخت گذر بسیار به صرفه است و اگر ساکنان این مناطق تصمیمی برای فروش نداشته باشند، می توانند با راه اندازی نیروگاه های بسیار کوچک، برق مورد نیاز خود را تامین کنند.


کشاورزفرد گفت: در مناطقی از لرستان همچون تنگ 5 و 7 که راه دسترسی به سختی حاصل می شود می توان با راه اندازی نیروگاه خانگی برای هر خانوار، روزانه یک کیلووات برق مورد نیاز آنان را تامین کرد. وی اضافه کرد: پتانسیل جذب انرژی خورشیدی در ایران به ‌طور متوسط ١٨٠٠ کیلووات به ازای هر متر مربع است که عدد بالایی محسوب می شود.

 

**خرید تضمینی 20 ساله برق از مشترکان خانگی
این کارشناس صنعت برق اظهار داشت: مشترکانی که دارای انشعاب برق هستند، می‌توانند نیروگاه‌های خورشیدی احداث کنند و به مدت 20 سال به صورت تضمینی برق تولید شده توسط این نیروگاه‌ها را به شبکه سراسری برق تزریق و درآمد کسب کنند.


کشاورزفرد ادامه داد: بر اساس قانون، سازمان های دولتی اجازه استفاده از بودجه دولتی برای احداث نیروگاه خورشیدی را ندارنداما امکان واگذاری فضای ساختمان های اداری به صورت اجاره ای به سرمایه گذاران بخش خصوصی برای این موضوع وجود دارد. وی تصریح کرد: نیروگاه خورشیدی توسط شرکت توزیع برق به شبکه متصل وانرژی تولید شده با کنتور مجزا به شبکه سراسری تزریق و اندازه گیری می‌شود که از کنتور انرژی مصرفی مشترک مجزاست.

 

**1170 کیلووات برق خانگی در لرستان تضمینی خرید می شود
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان نیز گفت: قراردادهای احداث نیروگاه خورشیدی مختص مشترکان برق به میزان یک هزار و 170 کیلووات و برای هر مشترک تا سقف ظرفیت 100 کیلووات منعقد شده است.


«فریدون خودنیا» افزود: استقبال خوبی در بخش نیروگاه های کوچک مختص مشترکان برق صورت گرفته و کارهای موثری با حمایت موسسات مالی برای پرداخت تسهیلات کم بهره انجام شده است. وی انرژی خورشیدی را فرصت مناسبی برای اشتغالزایی دانست و اظهار داشت: تولید برق چالشی ملی بوده و با توجه به خاموشی های تابستان، وزارت نیرو شرایط مناسبی برای تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر و خرید تضمینی 20 ساله در نظر گرفته است.


مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان افزود: سرمایه گذاری اولیه برای راه اندازی هر نیروگاه خانگی 250 میلیون ریال و درآمد ماهانه هر واحد نیروگاهی 9 میلیون و 760 هزار ریال برآورد شده است که این میزان، سالانه با توجه به رشد تورم افزایش می یابد.


وی تصریح کرد: شهرستان دلفان با پنج مگابایت کمبود تولید برق مواجه است که در صورت راه اندازی نیروگاه های خانگی افزون بر تولید این میزان، زمینه ایجاد یک هزار فرصت شغلی فراهم می شود.


خودنیا افزود: اکنون با 125 نیروگاه خانگی در خرم آباد قرارداد بسته شده که از این تعداد 37 واحد به مرحله فروش برق رسیده اند.
او با بیان اینکه سود راه اندازی نیروگاه های خانگی برق معادل 35 تا 40 درصد میزان سرمایه گذاری برآورد شده است، گفت: ضریب نفوذ برق در لرستان تقریبا 100 درصد و سرمایه گذاری در هر نقطه استان امکان پذیر است.


وی پیش بینی کرد: در صورت حمایت موسسات مالی و ارایه تسهیلات اشتغالزایی تا پایان سال، این ظرفیت به 500 کیلووات برسد.
خودنیا گفت: لرستان به دلیل شرایط آب و هوایی بسیار خوب با بیش از 300 روز هوای آفتابی در سال، ظرفیت احداث نیروگاه های کوچک و بزرگ خورشیدی را دارد.

 

** برق 12 روستای لرستان با انرژی خورشیدی تامین می شود
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان گفت: برق 12 روستای استان در شهرستان های خرم آباد و الیگودرز توسط انرژی پاک خورشیدی تامین می شود.
خودنیا افزود: این تعداد روستا بیش از 170 خانوار دارند و در مجموع ظرفیت تولید انرژی خورشیدی استان 1.3 مگاوات است.
وی با بیان اینکه 200 طرح تولید انرژی خورشیدی استان در دست اقدام است اظهار داشت: این طرح ها در شهرک های صنعتی و شهرستان های خرم آباد، کوهدشت و پلدختر با پیشرفت 50 درصدی دنبال می شود.


او ادامه داد: با توجه به نوسان های برخی کالاها از جمله لوازم الکترونیکی و فلزی تلاش می شود این طرح ها در سریع ترین زمان ممکن بهره برداری شوند.
خودنیا، حذف آلودگی های زیست محیطی، وجود منبع نامحدود، رایگان و در دسترس بودن، هزینه کم تولید در طولانی مدت و هزینه کم نگهداری از تاسیسات تولید و امن و بی‌ خطر بودن را از مزایای انرژی خورشیدی عنوان کرد.


وی گفت: پاک بودن، امنیت و بی خطر بودن و همچنین جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش مصرف سوخت های فسیلی از دیگر فواید استفاده از پنل های خورشیدی است.

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics