تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رسیدگی به وضعیت پرداختی نیروی کار در سامانه پیمایش مزد

سامانه پیمایش مزدبررسی وضعیت پرداخت حقوق ثابت یا مزد مبنای پرداخت شده نیروی کار در سامانه پیمایش مزدی قرار است بررسی شود. یکی از مزیت‌های این سامانه در صورت عملیاتی شدن تصمیم‌گیری بهتر کارفرما و کارگرهنگام اشتغال به کار از بابت آگاهی درباره مزد است.

 

 سامانه پیمایش مزد برای اولین بار در کشور قرار است عملیاتی شود. جمع آوری اطلاعات  و وضعیت دستمزدها ( حداقل و حداکثر) پرداختی به نیروی کار در مشاغل و پُست‌های مختلف یکی از اهداف این سامانه است.

 

از اطلاعات مندرج در سامانه پیمایش مزد برای جمع آوری اطلاعات  پرداخت مزدی به کارکنان مشمول قانون کار شاغل در هر یک از پست های نمونه مشاغل کلیدی کارگاه‌ها در سال94 استفاده می شود.

 

اقلام پرداختی مزدی مورد پیمایش، مشتمل بر کل مبلغ مزد ثابت یا مزد مبنای پرداخت شده کل مبالغ پرداخت شده بابت مزایای به تبع شغل، کل مبالغ پرداخت شده بابت مزایایی از قبیل حق اولاد، مسکن و کمک هزینه اقلام مصرفی،کل مبالغ پرداخت شد از بابت پاداش  افزایش تولید و بهره‌وری و عملکرد (غیر از عیدی و پاداش سالانه) و سایر پرداخت های متغیر نقدی و غیر مرتبط با عملکرد از قبیل پاداش سالیانه،پاداش بابت مناسبت‌های خاص و نظایر آن و معادل ریالی اقلام غیر ننقدی پرداخت شده است.

 

 

حفظ، تداوم و پویایی نظام جبران خدمات کارگاه ها و جذب و نگهداری نیروی انسانی متناسب با نیازهای کاری و تخصصی، ایجاد انگیزه و رضایت در کارکنان به واسطه تعادل در سطوح پرداختی بازار کار و حفظ قدرت خرید نسبی کارکنان در مقابل شرایط اقتصادی از اهداف راه اندازی این سامانه است. از دیگر اهداف این طرح استفاده از اطلاعات مزدی شاغلان بخش های مختلف اقتصادی کشور به منظور تعیین نرخ مزدهای رقابتی برای جذب و نگهداری کارکنان شایسته است که می تواند یک ابزار مهم در تعیین مزایا و سیستم های پرداخت باشد. این طرح می خواهد به جدولی از وضعیت پرداخت حقوق و دستمزد به مشاغل کلیدی در کارگاه ها دست پیدا کند.

 

حداقل و حداکثردستمزد کارگران درسامانه پیمایش مزد

علی خدایی، مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور درباره سامانه پیمایش مزد می‌گوید: مرجع اطلاعاتی این سامانه سازمان تأمین اجتماعی است به همین دلیل پیش‌بینی ‌می‌شود امکان استفاده از این سامانه در تمام بنگاه‌ها وجود دارد.

خدایی بیان می کند: این سامانه یک سامانه آماری است. این سامانه حداقل و حداکثر دستمزد در هر شغلی را بررسی می کند و یک نمای کلی از وضعیت اشتغال به افراد جویای کار ارائه می کرد و فرد متقاضی در هر شغلی می‌داند که با چه قیمتی می تواند مشغول به کار شود.

وی ادامه می دهد: یکی از مزایای این سامانه تصمیم‌گیری بهتر در زمینه های مختلف است. به طور مثال نیروی کار به راحتی می‌تواند متوجه شود که با چه دستمزدی می‌تواند در فلان کار  فعالیت کند یا کارفرما می‌داند با چه میزان پرداختی می‌تواند نیرو جذب کند.

 

منبع خبر: بازار خبر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics