تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

کشور ۳.۵میلیون واحد مسکن کسری دارد

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به اینکه بازار مسکن با کسری ۳.۵ میلیون واحدی مواجه است، گفت:دولت یازدهم برنامه‌ای برای بخش مسکن ارائه نکرده‌ است.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری تسنیم،  ایرج رهبر در نشست خبری با اشاره به تخلف مالی سازمان نظام مهندسی ساختمان، اظهار کرد:‌ معتقدیم با ورود اعضای هیئت مدیره به سازمان نظام مهندسی در اولین قدم باید تعریفی داشته باشند که مسئول مالی را از مسائل هیئت مدیره‌ای جدا کنند.

 

وی با بیان این‌که تقسیم و ارجاع کار چالش برانگیز شده است، اظهار کرد: به اعتقاد وزیر ارجاع کار به شیوه کنونی در سازمان نظام مهندسی اشتباه است. باید مالک اجازه داشته باشد که ناظر را خود انتخاب کند. وی با طرح این پرسش که چرا مالک نمی‌تواند بین مهندسان بگردد و مهندسی را با کیفیت مهندسی انتخاب کند، افزود:‌حدود 112 هزار مهندس در استان تهران داریم چگونه باید توزیع کار بر اساس عدالت و شایستگی انجام شود. برای سیستماتیک کردن و بدون دخالت دست توزیع کار را در دستور کار داریم.

 

عضو انجمن انبوه سازان استان تهران ادامه داد:‌موضوع رفاه مهندسان یکی دیگر از دغدغه‌های ماست که خیلی به آن توجه نشده است. رهبر گفت: 800 تا 1000 میلیارد تومان گردش مالی سازمان نظام مهندسی تهران است، پیشنهاد ما این است که از سود این پول در جهت رفاه یا خرید مسئولیت و ریسک هزینه شود. مهندس خبر ندارد وقتی نظارتی را بر عهده می‌گیرد چقدر بار مسئولیتش بسیار زیاد است.

 

عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان این‌که دانایی، کارایی و اخلاق مهندسی باید رویکرد تخصصی اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان باشد، اظهار کرد:‌ یکی از عوامل تفرقه و چالش‌های کنونی سازمان نظام مهندسی، وجود انباشت ثروت است. رهبر ادامه داد: برای کم کردن این چالش‌ها باید ارتباط ثروت انباشته شده را با سازمان نظام مهندسی قطع کنیم.

 

وی با بیان این‌که مالکان پرداخت‌ها را به صورت یکجا به حساب سازمان نظام مهندسی پرداخت می‌کنند اما در یک بازه زمانی یکی دو ساله به حساب ناظر واریز می شود، افزود:‌  متاسفانه دولت یازدهم برنامه‌ای برای بخش مسکن ارائه نکردند، بر اساس طرح جامع مسکن پیش بینی ساخت یک میلوین واحد مسکونی را کرده است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی با بیان این‌که بر اساس آمار سالانه 850 هزار ازدواج ثبت شده در کشور داریم، یعنی به همین تعداد خانوار نیازمند مسکن هستند، تصریح کرد: این در حالی است که سالانه 200 تا 300 هزار واحد مسکونی ساخته شده و 3.5 میلیون واحد مسکونی انباشت شده داریم که منجر به بروز یک فاجعه قیمتی در بازار مسکن شده است.

 

رهبر با اشاره به بازافرینی شهری و دستور رئیس‌جمهوری برای واگذاری زمین‌ ارگان‌ و دستگاه‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی (انبوه‌سازان) بیان کرد: با این وجود باید از این دستگاه‌ها این سئوال پرسیده شود تاکنون چه تعداد زمینی در اختیار انبوه سازان قرار گرفته است. خیلی از ارگان‌های دولتی که زمین داشتند و پیش از دستور رئیس‌جمهوری برای مشارکت با انبوه سازان وارد مذاکره شده‌ بودند، الان به دنبال آن هستند که همان توافق قبلی با انبوه‌سازان را برای حفظ زمین اجرایی کنند.

 

وی همچنین با اشاره به این که در کل پروژه 10 هزار واحد مسکن مهر پردیس 1000 میلیارد تومان با احتساب اماده سازی اعتبار نیاز دارد، اظهار کرد:  اگر ماهانه 10 میلیارد تومان پرداختی شود برای 1000 میلیارد تومان 100 ماه زمان نیاز است.  این در حالی است که به طور میانگین  ماهانه یک تا 2 میلیارد تومان پرداخت شده است. در سال‌های 93 و 94  بالغ بر 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم یعنی با تزریق منابع مالی پروژه سه ساله تمام می شد.

 

عباس زرکوب عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان نیز در این نشست با اشاره به این‌که سازمان ناظم مهندسی در حال حاضر دچار چهار بحران است، اظهار کرد: اولین بحران مقبولیت است،‌در آینده با چالشی روبرو هستیم که این مقبولیت را برگردانیم. یکی از دلایل این است که تعداد شرکت کنندگان در انتخابات نظام مهندسی ساختمان کشور همواره زیر 10 درصد بوده است.

 

وی با بیان این‌که سازمان همچنین با بحران هویت روبروست، تصریح کرد:‌خیلی از وظایف سازمان نظام مهندسی مغفول مانده است، در سازمان مقوله‌ای به نام ماده 27 داریم که در برابر آن خیلی ضعیف شده است. بحران بعدی بحران نفوذ است؛ سازمان به عنوان یک تشکل حرفه‌ای بسیاری از وظایفی را در که حوزه مسکن و شهرداری بوده به عنوان تصدی‌گری به سازمان منتقل شده است.

 

وی ادامه داد: بحران مشارکت اعضا یا عدم مشارکت نیز یکی دیگر از بحران‌های سازمان است. نظام مهندسی ساختمان حدود 112 هزار مهندس دارد که در بزرگ‌ترین مجمع آن کمتر از 1000 نفر حضور داشته‌اند. وی افزود: در سازمان نظام مهندسی اعتماد به نفس از بین رفته و باعث شده که خط وظابف سازمان و حاکمیتی مخدوش شده است.در حال حاضر خیلی از تصمیم گیری‌ها خارج از سازمان و اجبارا اتخاذ می‌شود. افرادی که می‌خواهند در نظام مهندسی بیایند باید همگن بوده و بتواننند یک برنامه را هدف مشخص طی سه سال اجرا کنند. از سوی دیگر باید همدیگر را تحمل کنند و منافع جمع را فدای منافع فردی نکنند.

 

سعید آسویار عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان نیز با بیان این‌که  ثروت نهفته‌ای در سازمان نظام مهندسی کشور است یعنی 400 هزار نفر عضو این سازمان‌ها، گفت: ساختار نظام مهندسی باید بازتعریف شود. وی بیان کرد: ایجاد سیستم مکانیزه سیستم ارجاع کار، طراحی و راه‌اندازی سایت اینترنتی برای پرداخت حق‌الزحمه مهندسان به صورت آنلاین، ایجاد تعاملات سازنده با وزارت راه و شهرداری‌ها، تعیین شاخص های ارزیابی انتخاب 10 عضو برتر در هر سال و اهدای امتیازات ویژه، ارتقای نقش بانوان، مذاکره با بانک‌ها برای تسهیل پرداخت تسهیلات به مهندسان، رایزنی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و ارائه گزارش‌های فصلی عملکرد هیئت مدیره به اعضا از طریق سایت اعضا از جمله برنامه‌های انجمن انبوه سازان تهران برای اصلاح امور نظام مهندسی است.

منبع خبر: تسنیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics