تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

عرضه ماهانه یک میلیارد دلاری ارز پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه

در راستای سیاست های ارزی دولت در طول ۲۰۲ روز نخست امسال حدود چهار میلیارد و ۳۲۰ میلیون یورو ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در بازار داخلی عرضه شده است.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایسنا، از ابتدای سال جاری تاکنون مجموع عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران از مرز چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو گذشت. در طول ۲۰۲ روز نخست امسال یعنی از اول فروردین تا شانزدهم مهرماه در مجموع حدود چهار میلیارد یورو و ۳۲۰ میلیون یورو ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی از سوی شرکت‌های پتروشیمی روانه بازار داخلی شده است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در این مدت ارزش کل صادرات محصولات پتروشیمی ایران بالغ بر پنج میلیارد و ۶۸۵ میلیون یورو بوده که متناسب با سیاست های ارزی دولت و بانک مرکزی، ارز تعهد داده شده به منظور تامین نیازهای داخلی در بازار عرضه شده است. مروری بر وضعیت عرضه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی نشان می دهد، که شرکت‌های پتروشیمی درحد فاصل اول تا ۲۱ فروردین ماه و قبل از مصوبه ۲۲ فروردین هیأت دولت بیش از ۳۳۳ میلیون یورو با قیمت تکلیفی  عرضه کرده اند.

 

درحدفاصل ۲۲ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت ماه بالغ بر ۲۴۸ میلیون و ۶۸۸ هزار یورو، با راه اندازی کامل سامانه نیما از ۱۶ اردیبهشت تا ۱۵ مرداد ماه حدود یک میلیارد و ۸۷۷ میلیون یورو و از ۱۶ مرداد ماه تا ۱۶ مهر ماه حدود یک میلیارد و ۸۶۱ میلیون یورو (معادل دو میلیارد و ۱۷۷ میلیون دلار) ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی را مطابق با سیاست جدید دولتی مبنی بر فروش در بازار ثانویه در بازار داخلی عرضه کرده اند.

 

به عبارت دیگر در طول دو ماه عرضه ارز حاصل از صادرات غیر نفتی در بازار ثانویه، شرکت های پتروشیمی به طور متوسط ماهانه بالغ بر یک میلیارد و ۹۰ میلیون دلار ارز روانه بازار ثانویه کرده اند. علاوه بر این، از این میزان حدود ۱۷۰ میلیون یورو به صورت ریالی به کشورهای عراق و افغانستان صادر شده است که طبیعتا ارز آن در اختیار شرکت های پتروشیمی نیست.

 

با این حساب شرکت‌های پتروشیمی در طول ۲۰۲ روز نخست امسال بیش از ۷۶ درصد ارز صادراتی خود را در بازار داخلی به ریال تبدیل کرده و مابقی آن نیز صرف هزینه‌های خرید تجهیزات و قطعات، کاتالیست و بازپرداخت اقساط فاینانس‌ها و اقساط بانکی شده است.

 

عرضه ارز ۷۵۰۰ تا ۷۶۰۰ تومانی

در این راستا، احمد مهدوی - دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که واحدهای پتروشیمی ارز صادراتی خود را با قیمت ۷۵۰۰ تا ۷۶۰۰ تومان در سامانه نیما به فروش می‌رسانند، گفت: این در حالی است که سایر صادرکنندگان ارز خود را با نرخ ۹۰۰۰ تومان می‌فروشند.

 

وی با اشاره به آماری که از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، اظهار کرد: طبق گفته بانک مرکزی  ۸۰ درصد ارز نیما را پتروشیمی‌ها آوردند در حالی که ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی در اختیار پتروشیمی‌ها است. البته از زمانی که رییس جمهور به صادرکنندگان غیرنفتی در مورد ارائه‌ ارزشان هشدار داد، سهم پتروشیمی‌ها در نیما ۷۲ درصد شد.

 

به گفته وی، برای هر واحد پتروشیمی مشخص شده است که چقدر ارز باید عرضه کند و هیچ واحدی نمی‌تواند ازاین موضوع سرپیچی کند.

 

بر اساس این گزارش، چندی پیش رضا نوروززاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت شهریور ماه امسال در نشستی خبری درباره تعهد شرکت‌های پتروشیمی مبنی بر عرضه ارز در بازار داخلی، گفته بود پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال در مجموع حدود شش میلیارد و ۹۸۶ میلیون دلار ارز حاصل از صادرات پتروشیمی روانه بازار داخلی شود و مابقی ارز صادراتی صرف تامین کالا، تجهیزات، کاتالیست، پرداخت اقساط وام و فاینانس و هزینه‌های بازاریابی و صادرات محصولات پتروشیمی شود.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics