تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

خانه‌های خالی جوابگوی تقاضا نیست

در شرایطی که آمار سرشماری نفوس و مسکن از وجود ۲.۵ میلیون مسکن خالی در ایران حکایت دارد، کارشناسان معتقدند این واحدها عمدتا خانه های لوکس، ویلاها و خانه هایی است که بالاتر از حد توان اقتصادی متقاضیان واقعی مسکن قرار دارد.

گفته می شود هم اکنون ۴۹۰ هزار خانه خالی در استان تهران وجود دارد که عمدتا مربوط به واحدهای لوکس شمال شهر، ویلاهای مناطق خوش آب و هوا مانند لواسان، دماوند و نیز واحدهای فله ای ساخته شده در منطقه ۲۲ است. با این حال مدیر علمی طرح جامع مسکن می گوید در آمار اعلام شده از میزان واحدهای خالی از سکنه اغراق شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، فردین یزدانی معتقد است: اینکه میزان خانه‌های خالی در کشورمان به ویژه در کلانشهرها افزایش پیدا کرده غیرقابل انکار است اما شاخص آمارگیری از تعداد خانه‌های خالی هم دقیق نیست. به طور مثال بسیاری از این خانه‌ها، خانه‌های دوم محسوب می‌شوند و برخی از این واحدها هم برای مدت زمان کوتاهی خالی از سکنه باشند.

از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی، بخشی از واحدهای خالی را ناشی از سیاست مسکن مهر می داند. عباس آخوندی می گوید: سیاست‌های اتخاذ شده درحوزه مسکن که منجر به افزایش خانه‌های خالی و لوکس و یا ایجاد مسکن مهر در بیابانها که فاقد متقاضی هستند شد، سیاست‌های درستی نبوده است و ثروت‌های ملی در این زمینه بهره‌وری نداشته‌اند. از این رو تصور می‌کنم اساسا سیاست‌های از این دست قابل تداوم نیست.

وی در بیان سیاست‌های مسکنی دولت یازدهم و دوران وزارت خود گفت: سیاست ما درحوزه مسکن این گونه است که باید خانه‌سازی برای متقاضیان واقعی انجام شود به این معنا متقاضیان واقعی با افزایش قدرت خرید و راهکار پس انداز وارد بازار می شوند به همین دلیل به جای آنکه دولت مداخله عجیب و غریب کند قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهد تا عرضه و تقاضا درجهت موثر پیش رود.

وزیر راه و شهرسازی دراین رابطه افزود: سال ۹۵ حدود ۱۳۳ هزار خانوار جوان توانستند برای سکونت خود تسهیلات بگیرند که این میزان نسبت به سال ۹۵ با مبلغ ۶۷۰۰ میلیارد تومان رشد ۴۷ درصدی داشت.

آخوندی گفت: ما در برنامه مسکن اعلام کردیم متقاضیان واقعی مسکن باید پس‌انداز کنند و ظرف دو سال از پس‌انداز قدرت خرید مردم از یک به پنج افزایش یافت. همچنین رشد معاملات مسکن درسال ۹۵ در خانه‌های ۷۰ تا ۸۰ متری بوده که این آمار نشان دهنده نیاز واقعی و رونق مسکن و نه بازار سوداگری است.

وی تصریح کرد: سیاست دومی که اتخاذ کردیم این بود که خانه‌ها باید در بافت میانی شهرها ایجاد شوند. خیابان انقلاب به پایین در شهر تهران که عمدتا بافت‌های ناکارآمد شهری است فضای مناسبی است برای ایجاد مسکن زیرا عمدتا کارگاه‌های خالی را در آن مناطق می‌بینیم و این فضا وجود دارد که به جای اینکه در کوه و بیابان خانه بسازیم به سمت ساخت و ساز در بافت ناکارآمد و میانی شهرها برویم.

وزیر راه و شهرسازی، سیاست سوم وزارت راه و شهرسازی را عملیاتی کردن  فرمان امام خمینی عنوان کرد و گفت: امام درسال ۵۸ به دولت توصیه نکرد تا در ساخت و ساز ورود کند امام تاکید داشتند روحانیت به شهرها بروند و به مردم کمک کنند تا شهروندان در سراسر کشور به صورت اجتماعی خانه بسازند.

وی ادامه داد: وقتی دولت خانه‌سازی می‌کند سیاست غلطی را پیش می‌برد و ما در دولت یازدهم تلاش کردیم تا سیاست فوق را ارایه کرده و درجهت اصلاح گام برداریم.

منبع خبر:
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics