تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به بیش از 16 هزار گلستانی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: تاکنون 16 هزار و 835 نفر در گلستان تسهیلات مشاغل خانگی دریافت کردند که بیشتر متقاضیان در بخش خیاطی، قالی‌بافی، پرورش قارچ، زنبور عسل و گلیم‌بافی بودند.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از ایسنا، «سعید مازندرانی» در نشست بررسی طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی که با حضور رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی در گرگان برگزار شد،‌ اظهار کرد: از سال 90 تاکنون 56 هزار گلستانی برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی در سامانه ثبت‌نام کردند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی افزود: از این تعداد تاکنون به 16 هزار و 835 نفر مجموعا به میزان 54 میلیارد و 600 میلیون تومان، تسهیلات پرداخت شد.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان خاطرنشان کرد: 91 درصد کسانی که تسهیلات دریافت کردند دارای مدرک فنی و حرفه ای و 9 درصد هم فاقد مهارت بودند که از طریق گواهی صلاحیت مشمول این تسهیلات شدند.

 

مازندرانی با بیان این‌که 38 درصد این افراد روستایی و 62 درصد شهرنشین هستند، تصریح کرد: 27 درصد دارای تحصیلات ابتدایی، 21 درصد سیکل، 32 درصد دیپلم و پیش دانشگاهی و 22 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: 3 درصد کسانی که تسهیلات دریافت کردند زیر 20 سال، 20 درصد بین 20 تا 30 سال، 43 درصد بین 30 تا 40 سال و 34 درصد بین 40 تا 50 سال هستند.

 

مازندرانی ادامه داد: 24 درصد متقاضی در رشته خیاطی، 17 درصد در قالی‌بافی، 9 درصد تایپیست، 5 درصد پرورش قارچ، 5 درصد زنبورداری، سه درصد گلیم‌بافی و ... بودند.

 

وی خاطرنشان کرد: در سطح استان 33 هزار و 166 مجوز مشاغل خانگی از سوی دستگاه‌های متولی از جمله میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، صنعت و معدن، فنی حرفه ای و جهادکشاورزی در استان صادر شده است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان یادآور شد: در استان گلستان نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی 18.5 درصد است.

 

ضرورت سنجش کیفیت آموزشی و مهارتی در بخش مشاغل خانگی

مازندرانی در ادامه به موضوع کیفیت آموزش و مهارت در این مشاغل دانست و گفت: به نظر می‌رسد موضوع سنجش توانمندی افراد برای دریافت تسهیلات در بخش مشاغل خانگی، مغفول مانده است. باید ساز و کاری وجود داشته باشد که میزان مهارت افراد بعد از چند سال از اخذ گواهی، سنجیده شود.

 

وی با تأکید بر ضرورت نیازسنجی رشته‌های مورد نیاز استان و شناخت رسته‌های جدید، اظهار کرد: شناسایی ظرفیت‌های مشاغل خانگی به خوبی صورت نگرفته است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان تصریح کرد: هم‌اکنون شکل گردشگری در حال تغییر به طبیعت‌گردی، بوم‌گردی پرنده‌نگاری و ... شده که این ظرفیت‌ها در استان ما به خوبی وجود دارد. در بخش قالی‌بافی، جاجیم و صنایع‌دستی این بخش همچنان طرح‌های قدیم را دنبال می‌کنیم و نیازسنجی بازار کم انجام شده است.

 

مازندرانی یادآور شد: بحث فروش محصولات و بازرگانی در این بخش موضوعی است که نیاز است اتاق بازرگانی همکاری خود را در این‌باره بیشتر کند.


وی در ادامه هدف از برگزاری این نشست را معرفی طرح جهاددانشگاهی در خصوص مشاغل خانگی همانند چندین استان دیگر کشور در گلستان برشمرد و افزود: با روند فعلی نمی‌توانیم برای اشتغال پایدار جوانان کاری انجام دهیم، نیاز است که در روش‌های ارائه تسهیلات، توانمندسازی، آموزش و بازاریابی بازنگردی کنیم و بسته‌ای در این خصوص ارائه کنیم که همه ابعاد در آن دیده شده باشد.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics