تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

گام جدی صنعت بیمه در مسیر الکترونیکی‌سازی

راه‌اندازی سامانه الکترونیکی نظارت و هدایت صنعت بیمه موسوم به "سنهاب" و تفاهم بیمه مرکزی و معاونت فناوری ریاست جمهوری برای گسترش حضور استارت‌ آپ‌های بیمه‌ای علائمی است که می‌توان آن را چراغ سبزی به حضور ابزارهای مجازی در صنعت بیمه و الکترونیکی‌سازی خدمات این صنعت تلقی کرد.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایسنا، گسترش تکنیک‌های ارتباطاتی در فضای اقتصاد و سهولتی که استفاده از این ابزارها می‌تواند در رتق و فتق امور اداری یا تجاری ایجاد کند باعث شده است کمتر حوزه‌ای از حوزه‌های سنتی اقتصاد باشد که بخشی از امور خود را در به فضای مجازی نسپرده باشد. بانک‌ها یکی از حوزه‌های سنتی اقتصاد هستند که امروز بخش بزرگی از خدمات نقل و انتقال، دریافت و پرداخت و حتی امور ثبتی مشتریان خود را در فضای مجازی انجام می‌دهند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

یکی دیگر از حوزه‌های اقتصادی سنتی در کشور که پیوندش با فضای مجازی راهگشا بوده، حوزه حمل و نقل است که تحولاتی بزرگ را رقم زده است. برندهایی مانند اسنپ و تپسی که حالا دیگر کمتر زبانی است که آن را تلفظ نکرده باشد هر کدام یک اپلیکیشن هستند که کل فضای حمل و نقل درون شهری را در کلان‌شهرها دگرگون کرده‌اند.

 

 

صنعت بیمه اما یک حوزه بزرگ و مهم در اقتصاد کشور است که هنوز به طور جدی با فضای مجازی درگیر نشده است. بیمه مرکزی به عنوان نهادی که ناظر بر کل فضای بیمه‌ای کشور است ظاهرا عزم خود را جزم کرده تا صنعت بیمه را با کمک ابزارهای مدرن ارتباطی به طور جدی‌تری وارد مناسبات رقابتی کند.

 

صنعت بیمه در یک بستر مناسب دیجیتالی حرکت می‌کند

طبق گفته رییس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی، فراوانی شرکت‌های بیمه، انبوه بیمه‌نامه‌ها و تنوع آن و همچنین ماهیت تعهدات آینده نشان می‌دهد که این صنعت پیچیدگی‌های فنی فراوانی دارد.

 

سیدقاسم نعمتی همچنین با تشریح آخرین دستاوردهای این مرکز، به ابعاد و جزئیات گوناگون سامانه الکترونیکی نظارت و هدایت صنعت بیمه موسوم به "سنهاب" اشاره کرده و گفته که در کنار کمک به انجام تکالیف نظارتی بیمه مرکزی، سرویس‌ها و خدمات متعددی طراحی و اجرا کرده‌ایم که در نهایت به بهبود روند خدمات‌رسانی در صنعت بیمه منتهی خواهد شد. صنعت بیمه کشور در یک بستر مناسب دیجیتالی حرکت می‌کند و با تکمیل تمامی زیرساخت‌ها و ساختارها، این حرکت شتاب گرفته و چند برابر خواهد شد.

 

صنعت بیمه نیازمند نوآوری است

پیش از این و در راستای توسعه حضور استارت‌آپ‌ها در صنعت بیمه رئیس کل بیمه مرکزی تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور امضا کرد که اگر اجرایی شود می‌تواند به توسعه چتر بیمه‌ای در کشور بیانجامد.

 

سلیمانی با بیان اینکه ایران جزو کشورهایی است که انواع سیستم‌ بیمه‌ای دارد، اظهار کرد که مسئله اصلی در این حوزه نفوذ بیمه‌ای میان آحاد شرکت‌ها و مردم است؛ از این رو نیازمند نوآوری در این بخش هستیم. در حال حاضر در سطح شرکت‌های بیمه‌ای قوانین و مقررات و همچنین پوشش‌های بیمه‌ای متنوعی داریم و قوانین نیز مصور شده است.

 

واحد فاوای بیمه مرکزی در زمان استقرار دولت یازدهم اقدام به طراحی و بهره‌برداری از بخش‌های مهم و اصلی سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب) کرد. طراحی و پیاده‌سازی سیستم سنهاب با هدف تجمیع اطلاعات و فراهم‌آوردن امکان نظارت و هدایت شرکت‌های بیمه و صنعت بیمه مدنظر قرار گرفت و حاصل این بهره‌برداری بهبود وضعیت آمار و اطلاعات شرکت‌های بیمه و سهولت دسترسی اطلاعات عملکردی صنعت بیمه برای نظارت بیشتر و تکمیل حلقه دولت الکترونیک در وزارت اقتصاد بود.

 

سامانه سنهاب از نظر برون سازمانی امکان ارائه سرویس های ارزش افزوده به بیمه گذاران و شرکت‌های بیمه، تمرکز اطلاعات مهم و اساسی صنعت بیمه در بیمه مرکزی و ارائه گزارش ها و داده‌های مورد نیاز به وزارت اقتصاد و همچنین تغذیه اطلاعاتی سامانه یکپارچه اطلاعات اقتصادی کشور با داده‌های صنعت بیمه را میسر کرده است.

 

همچنین این سامانه از نظر درون سازمانی نیز تغییرات اساسی در عملکرد بیمه مرکزی ایجاد کرده است که از جمله این تغییرات می‌توان به مواردی شامل حذف تبادل کاغذی اطلاعات بین شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی، مکانیزه کردن فرآیند صدور صورت‌حساب‌های اتکایی، مکانیزه کردن فرایندهای اتکایی اجباری، مکانیزه شدن فرایندهای اتکایی اختیاری، ایجاد کد منحصر به‌فرد برای هر بیمه نامه، الحاقیه، پرونده خسارتی و خسارت پرداخت شده در سطح صنعت بیمه، استانداردسازی داده‌ها در سطح صنعت بیمه و درون سازمان، سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات شفاف و صحیح در سیاست‌گذاری‌ها، تنظیم مقررات و آیین نامه های اجرایی، ارائه وضعیت هر شرکت بیمه به مدیر عامل شرکت مبتنی بر داده‌های عملیاتی آن شرکت نسبت به سایر شرکت‌ها، تعبیه داشبورد مدیریتی برای مدیران ارشد، از وضعیت صنعت بیمه و برقراری امکان استعلام صحت بیمه نامه برای مردم از طریق پورتال بیمه مرکزی اشاره کرد.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics