تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آمادگی بازار سرمایه برای کمک به توسعه حمل و نقل ریلی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه ایران آماده تأمین سرمایه برای بخش حمل و نقل ریلی است.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری تسنیم ، شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز در همایش «فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین سرمایه بخش ریلی» که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد گفت: هر چند که تسریع در امور، وظیفه سازمان بورس است و باید از اجرای مقررات مراقبت کنیم و بر این اساس موظفیم به پیشنهادات تشکیل اوراق جدید سریع پاسخ بدهیم که در بخش ریلی این اتفاق رخ می‌دهد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی با اشاره به این که باید برای دارندگان اوراق، امنیت ایجاد شود، افزود: مجوزهای بازار سرمایه در خصوص رتبه‌بندی اوراق صادر شده که با ضمانتنامه بانکی صفر منتشر می‌شود. بنابراین رتبه هر ورقه، تعیین‌کننده میزان ریسک آن خواهد بود.

 

محمدی با بیان این مطلب که در یک سال گذشته رتبه‌بندی اوراق در بورس انجام شده و این سازمان به عضویت آیسکو درآمده است، اضافه کرد: این موضوع بیانگر این مطلب است که سرمایه‌گذاران بین‌المللی می‌توانند در بازار سرمایه ایران سرمایه‌گذاری کرده و مطمئن باشند استانداردهای این بازار با بازارهای بین‌المللی مطابقت دارد.

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این که اوراق بدهی قابل تبدیل به سهام نیز در بازار سرمایه عرضه می‌شود، افزود: بیمه مرکزی و سازمان بورس در حال کار کردن روی انتشار اوراق بیمه اتکایی هستند که بازدهی آن از اوراق عادی، بیشتر و جذاب‌تر است.

 

محمدی در ادامه به تنظیم تفاهم‌نامه‌ میان شرکت راه‌آهن و سازمان بورس و اوراق بهادار شده در راستای کمک به توسعه حمل و نقل ریلی اشاره کرد و افزود: بازار سرمایه ایران آماده تأمین سرمایه برای بخش حمل و نقل ریلی است.

 

به گفته این مقام مسئول، در حوزه حمل و نقل، اولین صکوک اجاره یکی از شرکت‌های هواپیمایی و همچنین صکوک اجاره هواپیما، منتشر شده و خرید و فروش می‌شود. بر این اساس این موضوع می‌تواند برای اجاره لوکوموتیو و واگن نیز رخ بدهد. همچنین امکان انتشار اوراق منفعت برای بخش ریلی و آزادراهی وجود دارد.

 

دعوت از بازار سرمایه به مشارکت در توسعه صنعت حمل و نقل

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم در این همایش با بیان اینکه همواره یکی از مهمترین اهداف و استراتژی‌های اقتصادی کشور، رونق حمل و نقل ریلی است، گفت: در افق برنامه ششم توسعه، تاکید شده تا سهم حمل کالا در  بخش حمل و نقل ریلی به 30درصد برسد تا شاهد رونق هرچه بیشتر این بخش باشیم.

 

سعید محمدزاده افزود: طی 10 سال اخیر بیش از دو هزار کیلومتر ریل به راه آهن ایران تحویل داده شد، با این وجود در گزارش های عملکردی ارایه شده ، همچنان سهم این بخش در حمل و نقل اندک است.

 

معاون وزیر راه همچنین در خصوص ارزان بودن هزینه حمل و نقل ریلی در ایران گفت: قیمت حمل و نقل ریلی در ایران به ازای هر یک تن بر کیلومتر، معادل 0.8 سنت است که در برابر کشور های دیگر بسیار رقم پایینی است.با این وجود همچنان در کشور ، حمل و نقل بار در بستر ریل در بسیاری مناطق مقدور نیست.

 

محمدزاده با بیان اینکه حمل 133 میلیون تن بار از طریق خطوط ریلی، در آینده‌ای نزدیک هدف دولت است افزود: بخش حمل و نقل ریلی برای تحقق این هدف از بخش خصوصی و بازار سرمایه دعوت می کند در این حوزه فعالیت کنند و در نتیجه حمل و نقل ریلی به عنوان سرمایه ملی به راحتی از بین نرود و رونق هرچه بیشتری داشته باشد.

 

وی در ادامه اقدامات صورت گرفته در بخش ریلی جهت افزایش بازدهی و جذابیت اقتصادی را برشمرد و گفت: آزادسازی نرخ خدمات در بخش باری، انعطاف لازم در نرخ خدمات مسافری بر اساس پیشنهاد سرمایه گذاری، کاهش حق دسترسی، عدم دریافت حق دسترسی از بخش مسافری و پرداخت صرفه جویی سوخت به سرمایه گذار از مهمترین اقدامات این بخش طی چندسال اخیر است.

منبع خبر: تسنیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics