تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

صنعت بیمه منتظر مجوز استفاده از ابزارهای نوین مالی

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: اگر بخواهیم اوراق ریسک بیمه‌ای را با پنج تا ۱۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه منتقل کنیم باید از ابزارهای نوین اسلامی استفاده کنیم که اگر مجوز آن برای بیمه مرکزی صادر شود، با کمک شرکت‌های بیمه این موضوع را نهایی می‌کنیم.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایسنا، غلامرضا سلیمانی امیری امروز (یکشنبه) در  همایش مالی اسلامی با اشاره به ارتباط بازار سرمایه و صنعت بیمه اظهار کرد: صنعت بیمه نیاز دارد از ابزارهای مالی از جمله ابزارهای مالی اسلامی در بورس استفاده کند. علمای شیعه در بحث بیمه متعارف نظر مثبت دارند و آن را حلال می‌دانند و این عملیات در ایران به شیوه متعارف آن انجام می‌شود اما در برخی از کشورهای اسلامی از ۱۹۷۰ به بعد اشکال شرعی بر شیوه متعارف بیمه گرفته‌ و بحث تکافل را مطرح کرده‌اند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

سلیمانی افزود: برخی کشورها بحث بیمه متعارف را حرام کرده‌اند و ۱۲ کشور از جمله عربستان، پاکستان و بحرین بحث تکافل را دنبال کرده‌اند؛ صنعت بیمه با نگاه تکافل در این کشورها با ۱۲ میلیارد دلار فعال بوده است. ما می‌دانیم بیمه‌گذار و بیمه‌گر در سود و زیان شریک هستند. با این نگاه باید از ابزارهای نوین اسلامی استفاده کنیم که بحث بهادارسازی اوراق ریسک را مطرح کردیم که خوشبختانه کمیته فقهی بورس نیز آن را تایید کرده است؛ با این روش به نوعی مردم در ریسک شریک می‌شوند.

 

وی با اشاره به تحریم‌های یکجانبه آمریکا اظهار کرد: بعد از فشارهایی که آمریکایی‌ها وارد کردند، باعث شد بحث اتکایی را از شرکت‌های خارجی جدا کنیم و به داخل هم بپردازیم. اگر بخواهیم اوراق ریسک بیمه‌ای را با پنج تا ۱۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه منتقل کنیم باید از ابزارهای نوین اسلامی استفاده کنیم. اگر مجوز این موضوع برای بیمه مرکزی صادر شود، با کمک شرکت‌های بیمه این موضوع را نهایی خواهیم کرد.

 

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه سپرده‌گذاری شرکت‌های بیمه در بانک‌ها برای استفاده در زمان بروز خسارت در زمان تورم با مشکل روبرو می‌شود، اظهار کرد: این موضوع به ویژه در مورد رشته بیمه زندگی نمود و ظهور دارد و نتواند خیلی موثر باشد.

 

سلیمانی ادامه داد: شرکت‌های بیمه در زمان تورم نمی‌توانند با سپرده‌گذاری بانکی در زمان تعهد خود پرداختی داشته باشند؛ لذا شرکت‌های بیمه باید وارد بازار سرمایه شوند. شرکت‌های بیمه بسیار مشتاق هستند حق بیمه دریافتی خود را سرمایه‌گذاری کرده و از سود حاصل از آن در زمان تعهدات بلندمدت، پرداختی داشته باشند.

 

به گفته وی، رشته بیمه زندگی می‌تواند در کنار صندوق‌های بازنشستگی، دریافتی بیمه‌گذاران را در کنار مبلغ مستمری بالا ببرد.

 

او تاکید کرد که صنعت بیمه آمادگی کامل دارد با استفاده از ابزارهای نوین مالی اسلامی وارد بازار سرمایه شود.

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics