تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی مهندسی و هنر با رونق فناوری انیماترونیک

یک محقق گفت: انیماترونیک رشته‌ای متشکل از تخصص‌های الکترونیک، مکانیک، کامپیوتر، کنترل، شیمی، هنرهای مجسمه‌سازی، نقاشی، طراحی، خیاطی، صداگذاری است.

 

فاطمه نظری، مخترع و پژوهشگر صنعت انیماترونیک، اظهار کرد: انیماترونیک دانش و فناوری ساخت مدل‌های متحرک موجودات در شکل طبیعی یا فانتزی است و عمدتاً به ربات‌هایی گفته می‌شود که به شکل انسان و یا جانوران ساخته می‌شود.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی ادامه داد: انیماترونیک در صنعت سینمای حرفه‌ای مانند فیلم‌های تخیلی، گردشگری،  موزه‌های علوم و حیات‌وحش همین‌طور در آموزش علوم پزشکی و دندانپزشکی و تبلیغات کاربرد دارد.

 

نظری تشریح کرد: در حوزه فناوری انیماترونیک در ایران با ساخت انواع محصولات در حال حاضر می‌توانیم نیازهای کشور را در این حوزه تأمین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با رونق فناوری انیماترونیک اشتغال‌زایی برای نخبگان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی- مهندسی و هنر فراهم‌شده؛ چراکه این فناوری تلفیقی از هنر و مهندسی است.

 

این محقق اظهار کرد: متأسفانه هنوز این رشته در کشور ما به‌صورت دانشگاهی وجود ندارد و در خارج از کشور در مقاطع ارشد و دکترا تدریس می‌شود؛ البته ما در تلاش هستیم با همکاری گروه مکانیک دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) این رشته را به‌عنوان یکی از گرایش‌های مکانیک برای دانشجویان ارائه کنیم.

 

این محقق در خصوص فعالیت یکی از شرکتهای دانش‌بنیان در این حوزه گفت: این شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مستقر است و نخستین شرکت تحقیقاتی استان قزوین است که پروانه پژوهش از وزارت صنایع و معادن دریافت کرده و حوزه کاری ما در این شرکت عمدتاً رباتیک و انیماترونیک است.

 

نظری تشریح کرد: مجموعه فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان در حوزه انیماترونیک و رباتیک اولین نمونه در کشور محسوب می‌شود و قرار است به‌زودی فاز نخست سرزمین ربات‌ها در منطقه گردشگری باراجین افتتاح شود و در معرض دید عموم قرار گیرد.

 

وی اصلی‌ترین مشکل این شرکت را مشکل مالی دانست و تصریح کرد: خوشبختانه تخصص‌های لازم در این شرکت وجود دارد و تیم آن متشکل از بهترین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و اگر از مسائل مالی ما کاسته شود، قطعاً می‌توانیم حوزه فعالیت خود را گسترده کرده و افراد بیشتری مشغول به کار شوند.

 

این پژوهشگر یادآور شد: عمدتاً محصولات این شرکت را که شامل ربات‌های صنعتی است، شرکت‌های تولیدی خریداری می‌کنند، همچنین از دیگر محصولات ما در مجموعه‌های شهری مراکز تفریحی و گردشگری استفاده می‌شود.

 

روند روبه‌رشد کاربردی شدن پژوهش‌ها امیدوار کننده است

نظری عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به اقتضای جامعه، بسیاری از فارغ‌التحصیلان با استفاده از امکانات مراکز رشد پژوهش‌های خود را به محصول تبدیل و کسب‌وکارهایی ایجاد می‌کنند و مشغول به کار می‌شوند.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌های صنعتی و تولیدی به دلیل تحریم نمی‌توانند خدمات موردنیاز خود را از خارج از کشور دریافت کنند، به همین دلیل به تحقیقات و پژوهش توجه بیشتری کرده‌اند تا بتوانند نیاز خود را برآورده کنند.

 

این پژوهشگر در پایان با اشاره به اینکه کشور به‌سوی کاربردی شدن پژوهش‌ها در حال حرکت است، اضافه کرد: خوشبختانه تمایل برای پژوهش‌های کاربردی رو به رشد است و من آینده خوبی برای این حوزه می‌بینم.

 

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics