تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مالیات سال 98 با رعایت سقف معافیت‌های حقوق تعیین شده است

سازمان برنامه و بودجه در واکنش به انتشار برخی مطالب در رسانه ها اعلام کرد در لایحه بودجه سال 1398، مالیات بر حقوق به میزان افزایش ضرایب و با رعایت سقف معافیت‌های حقوق لحاظ شده است

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایرنا، سازمان برنامه و بودجه در واکنش به انتشار مطلبی در رسانه درباره دستمزدها اعلام کرد: درآمدهای مالیاتی در قوانین بودجه سنواتی به عنوان بخش نخست درآمدهای عمومی دولت شامل پنج بند مالیات اشخاص حقوقی، مالیات بردرآمد، مالیات بر ثروت، مالیات برواردات و مالیات بر کالا و خدمات است. 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


این مالیات ها به جز مالیات بر واردات که اخذ آن برعهده گمرک جمهوری اسلامی است توسط سازمان امور مالیاتی دریافت می شود. 


مالیات وصولی سازمان امور مالیاتی در سال 96، در مجموع 115 هزار میلیارد تومان مالیات بوده است. 


امسال نیز 142 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه پیش بینی شده که 112 هزار و 800 میلیارد تومان مالیات و 29 هزار و 200 میلیارد تومان حقوق ورودی اعم از کالا و خودرو است که در 9 ماهه امسال 78 هزار و 900 میلیارد تومان آن وصول شده است. 


در لایحه پیشنهادی 1398؛ مالیات بر حقوق به میزان افزایش ضرایب حقوق و با رعایت سقف معافیت های حقوق لحاظ شده و از نظر نرخ های مالیات تغییری نداشته است. 


مالیات بر ارزش افزوده به واسطه افزایش حجم تولید ناخالص داخلی متناسب با بخشی از اقتصاد که مالیات ارزش افزوده پرداخت می کنند با همان نرخ موجود محاسبه شده است. 


مالیات علی الحساب اشخاص حقوقی دولتی نیز براساس محاسبات مربوط به تنظیم شرکت های دولتی است و تنها برای اصلاحات مالیاتی پیشنهادی، پنج هزار میلیارد تومان به مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی و مالیاتی مشاغل اضافه شده است. 


بنابراین مالیات در لایحه بودجه پیشنهادی دولت 126 هزار و 600 میلیارد تومان پیشنهاد شده که نسبت به سال 96 و با رعایت تاب و قدرت جامعه 11 درصد رشد داشته است. 


علاوه بر آن نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی پنج درصد کاهش یافته است. 


با توجه به ممنوعیت واردات خودرو، درآمدهای ناشی از اخذ حقوق ورودی تنها برای واردات کالاهای مصرفی، واسطه ای و سرمایه ای است و تعرفه های حقوق ورودی نسبت به امسال 8.5 درصد کاهش خواهد یافت. 


موضوع مهم در بحث مالیات، مباحث مربوط به معافیت ها، تشویق ها و تخفیف های مالیاتی و گمرکی است که حداقل 50 هزار میلیارد تومان در سال است که باید بازنگری و اصلاح شود. 


رییس جمهوری چهارم دی ماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه 1398 را با سقف 17 میلیون و 32 هزار و 332 میلیارد و 270 میلیون ریال ( ١٧.٠٣٢.٣٣٢.٢٧٠.٠٠٠.٠٠٠) تقدیم مجلس کرد. 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics