تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

راهنمای خرید ارز

برای انتخاب نوع سرمایه‌گذاری باید به چند نکته توجه کنید. اولین نکته این است که آیا ارزی که برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنید در شرایط مختلف بازار قابلیت نقد شوندگی بالا دارد یا خیر؟ به‌طور مثال شما ممکن است روی دینار کویت سرمایه‌گذار کرده و در بازه مشخص زمانی سود خوبی کرده باشید .

ارز:

برای انتخاب نوع سرمایه‌گذاری باید به چند نکته توجه کنید. اولین نکته این است که آیا ارزی که برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنید در شرایط مختلف بازار قابلیت نقد شوندگی بالا دارد یا خیر؟ به‌طور مثال شما ممکن است روی دینار کویت سرمایه‌گذار کرده و در بازه مشخص زمانی سود خوبی کرده باشید . حالا می‌خواهید این مقدار ارز را در صرافی تبدیل به ریال کنید، آیا صرافی‌ها راغب به خرید این ارز از شما هست؟ درنتیجه یکی از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب ارز، نقد شوندگی آن در بازار صرافی‌ها می‌باشد. عامل مهم بعدی که هدف سرمایه گذاری نیز می‌باشد رشد، ارزش ارز و سودآوری آن است. طبیعتاً برای سرمایه‌گذاری روی یک ارز مشخص باید میان چند ارز انتخابی تحقیق انجام شود و رشد سالانه و روند قیمتی آن‌ها بررسی شود و درنهایت پربازده‌ترین ارز با توجه به شرایط و نکات دیگر برای سرمایه‌گذاری انتخاب شود. امنیت ارزها نسبت به یکدیگر نیز از دیگر پارامترها می‌باشد یعنی در شرایط مختلف اقتصادی جهانی ثبات خود را حفظ کرده باشند. برای سرمایه‌گذاری روی ارز سعی کنید ارزی را انتخاب کنید هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت سودآوری داشته باشد و تشخیص این امر با بررسی سوابق قیمتی آن مشخص می‌شود. دلیل سودآوری بلندمدت و کوتاه‌مدت این است که اگر در شرایطی نتوان ارز را به ریال تبدیل کرد، برای سرمایه‌گذار نگرانی از بابت ضرر در آینده به وجود نیاید.
 

معرفی ارزهای مناسب برای سرمایه‌گذار در بازار ارز

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چندین سال گذشته نرخ تمامی ارزها در برابر ریال رشد داشته و این ناشی از شرایط اقتصادی و تورمی می‌باشد که در ایران وجود داشته و همچنین به‌احتمال‌زیاد، به دلیل سیاست توسعه صادرات در دولت‌های مختلف بوده است. حال این موضوع سبب شده که سرمایه‌گذاری در بازار ارز به نظر سودآور باشد اما در حقیقت حفظ ارزش سرمایه است. بااین‌حال ارزهای که می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد را معرفی می‌کنیم. ارزهایی مانند دلار، پوند و یورو دارای طرفداران زیادی در بازار می‌باشد و تعداد معاملات آن‌ها بیشتر است، به دلیل اینکه این ارزها بیشتر شناخته‌شده بوده و حجم نقدی آن بیشتر در کشور موجود است و همین‌طور این ارزها به‌راحتی قابل‌تبدیل در هر صرافی می‌باشد، سرمایه گذاری در آن بیشتر می‌باشد اما اگر بخواهید با بررسی‌های دقیق در یک ارز سرمایه‌گذاری کنید با توجه به مشاهده تحولات قیمتی قطعاً، یورو گزینه مناسب‌تری می‌باشد. نرخ نوسانات سالانه یورو از ارزهایی مانند پوند و دلار امریکا بیشتر بوده و می‌تواند سوددهی بیشتری داشته باشد. ارزهای دیگری همانند دلار استرالیا نیز نسبت به ریال رشد قیمتی بالایی داشته و می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد. در نظر داشته باشید که ارزهایی مانند کرون دانمارک و یوان چین نیز برای سرمایه‌گذاری مناسب می‌باشد اما به شرطی که قطعاً صرافی‌هایی را داشته باشید که هر زمان مایل به تغییر آن به ریال باشید آن را از شما خریدار باشند. یعنی نقد شوندگی این ارزها تأمین شود، شاید در اکثر اوقات ارزهای ناشناخته تر برای سرمایه‌گذار بیشتر از دلار سودآوری داشته باشند. دلار نیوزلند به دلیل امن بودن این ارز برای سرمایه‌گذاری مناسب می‌باشد و دلار سنگاپور نیز به دلیل افزایش ارزش و قدرت آن برای سرمایه گذاری مناسب است. سنگاپور ازلحاظ مالیاتی برای سرمایه‌گذاران بسیار مناسب بوده و پول‌های مخفی زیادی در آن وجود دارد، درنتیجه ورود سرمایه‌های خارجی به این کشور سبب افزایش ارزش ارز آن کشور می‌شود.
 
با توجه به موارد و نکات گفته‌شده در مورد انتخاب ارز سرمایه‌گذاری و همچنین معرفی ارزهایی که می‌توان بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد، باید دقت لازم را در انتخاب ارز سرمایه‌گذاری داشته باشید تا علاوه بر حفظ ارزش دارایی و قابلیت نقد شوندگی بالا، سودآوری بیشتری را برای شما به وجود آورد. در نظر داشته باشید که در ارزهای معروف مانند دلار امریکا، یورو و پوند، یورو در چندساله اخیر سود بیشتری را نصیب سرمایه‌گذار کرده است و برای سرمایه گذاری در ارزهای پرسود دیگر نیز باید نکاتی همچون نقد شوندگی و موارد دیگر را بررسی و سپس اقدام به خرید کرد.
 

مقایسه قیمت ارزها:

نگاهی به روند تحولات نرخ ارزهای مختلف در برابر ریال نشان می دهد متاسفانه در کل دهه هشتاد تقریبا تمامی ارزها در برابر ریال گران شده اند و این ناشی از شرایط تورمی حاکم بر اقتصاد ایران است و شاید نتیجه سیاستی که به عنوان توسعه صادرات طی تمامی این سالهای توسط دولت های مختلف در پیش گرفته شده بود.
 
این مسئله باعث شده از نظر حسابداری سرمایه گذاری در بازار ارز در بلند مدت به نظر سود آور باشد در حالی که می توان گفت نرخ متوسط رشد ارزش ارزهای مختلف در کشور طی این سالهای بین 5 تا 16 درصد در تغییر بوده در حالی که نرخ تورم به طور متوسط معادل 15.6 درصد بوده یعنی در صورت سرمایه گذاری بلند مدت شما در بازار ارز ارزش دارایی شما در این دوره در بهترین حالت حفظ میشد و شما سود واقعی کسب نمی کردید در حالی که در همین دوره سپرده گذاری دربانک برای شما سود آورتر بود( البته تذکر آنکه با استفاده از نوسانات کوتاه مدت نرخ ارز به طور حتم می توان سود بیشتری کسب کرد ولی این کار نیاز به تخصص داردو با ریسک بالایی هم همراه است).
 

قیمت یوان

 
واقعیت آن است که شما زمانی که یک بازار را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنید باید حتما دو موضوع را رعایت کنید اول آنکه با میزان سرمایه ای که دارید امکان ورود به چه بازارهای دیگری را داشتید ولی برای ورود به ایمن بازار خواص از فرصت های دیگر چشم پوشی کرده اید(هزینه فرصت یا همان نقطه تفاوت محاسبه سود اقتصادی با سود حسابداری) ، دوم آنکه هیچگاه تمام تخم مرغ های خود را داخل یک سبد قرار ندهید، البته اگر مانند من تخم مرغ کافی برای سرمایه گذاری در اختیار ندارید باید ریسک بیشتر را پذیرفته و سعی کنید با کسب اطلاعات و دانش کافی در مورد بازار هدف خود ریسک سرمایه گذاری را کنترل کنید.
 

قیمت دینار کویت

شاید در اولین نظر به بازار ارز به شما پیشنهاد شود که ارزهای شناخته شده ای مانند دلار، پوند و یا یورو را انتخاب کنید ولی یک مقایسه ساده بین روند تحولات قیمت این ارز ها طی سال 81 ( زمان اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز) نشان می دهد، تنها یورو بوده است که با افت خیز های فراوان سالانه 12 درصد رشد قیمت داشته است و پوند و دلار امریکا به طور متوسط سالانه 5 درصد رشد ارزش داشته اند.
 

قیمت کرون دانمارک

 
در مقابل این ارزها می بینیم دلار استرالیا سالانه 16 درصد افزایش قیمت داشته است و یا کرون دانمارک و نروژ هر ساله 12 درصد رشد پیدا کرده اند، آیا برای سرمایه گذاری در بازار ارز به این ارزها فکر کرده اید، البته یوان چین نیز ارزی است که طی پنج سال گذشته با شیبی تند افزایش قیمت داشته است وبه عنوان یکی ارز ارهای مناسب برای سرمایه گذاری بلند مدت قابل توصیه است اگر چه در مقایسه با نرخ های تورم کشور ما نرخ رشد سالانه ان و البته تلاش دولت چین برای جلوگیری از رشد ارزش یوان هنوز سود اوری مناسبی نداشته باشد و لی به طور حتم در اینده میتوان آنرا یکی از باثبات ترین ارزها برای حفظ ارزش دارایی ها دانست.
منبع خبر:
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics