تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

راهنمای استفادهه از چک و حواله

درقسمت در وجه باید نام کسی را که می خواهید چک بانکی را به او بدهید بنویسید. شما می توانید نام کامل و شناسنامه ای شخص را بنویسید و یا از واژه ی حامل و یا آورنده استفاده نمایید. اما نکته ی قابل توجه این است که در هنگام نقد کردن چک، باید شخص دارنده ی چک، آن را پشت نویسی و امضاء کند.

نکات هنگام استفاده از چک:

 درقسمت در وجه باید نام کسی را که می خواهید چک بانکی را به او بدهید بنویسید. شما می توانید نام کامل و شناسنامه ای شخص را بنویسید و یا از واژه ی حامل و یا آورنده استفاده نمایید. اما نکته ی قابل توجه این است که در هنگام نقد کردن چک، باید شخص دارنده ی چک، آن را پشت نویسی و امضاء کند. اگر چک در وجه شخص مشخصی باشد، تنها آن شخص می تواند مبلغ آن چک را با ارایه ی مدرک شناسایی معتبر دریافت نماید و بانک آن مبلغ را به کس دیگری نمی پردازد. یعنی اگر چنین چکی مفقود شود یا به سرقت برود، قابل نقد شدن نیست. ولی چکی که در وجه حامل یا آورنده (فارسی واژه ی حامل) صادر شده باشد، بعد از پشت نویسی توسط هر شخصی قابل نقد شدن است. معمولاً افرادی که در بازار مشغول فعالیت های اقتصادی هستند، از چک های در وجه حامل استفاده می کنند، چون برخی معاملات آنها به صورتی است که طی توافق تاریخ را برای مثلاً سه ماه بعد از تاریخ آن روز معامله می نویسند و طرفی که چک را می گیرد نیز، آن چک را به شخصی دیگری می دهد یا اصطلاحاً آن را خرج می کند. چک های در وجه حامل گاهی چندین دست می گردند تا در تاریخ چک به بانک می روند و معمولاً توسط شخص ناشناسی نقد می شود. بنابراین لازم به نظر می رسد که در مورد چک هایی که در وجه حامل هستند، دقت و محکم کاری بیشتری انجام دهیم.
 
- مبلغ چک به عدد: در قسمت پایین سمت چپ چک بانکی معمولاً کادری قرار دارد که باید مبلغ چک را به عدد و در واحد ریال در آن بنویسیم.
 
- سعی کنید از یک خودکار شخصی برای نوشتن چک استفاده کنید و از خودکار دیگران برای این کار استفاده نکنید، برخی خودکارها دارای جوهری هستند که بعد از نوشتن و گذشتن مدت زمانی، خودبه خود پاک خواهند شد و یا این قابلیت را دارند که با پاک کن، پاک شوند.
 
- در صورت لزوم می توانید از کاربن استفاده کنید تا از جعل چک بانکی جلوگیری شود.
 
- وسایلی در بازار وجود دارند که برای بالا بردن امنیت چک و اسناد بهادار استفاده می شوند. از آن جمله می توان به دستگاه پرفراژ دستی اشاره نمود. این وسیله دارای تمام اعداد و چند شکل مانند ویلگول و / روی خود است و می توانید مبلغ چک را روی آن با استفاده از این ابزار حک نمایید تا از جعل آن جلوگیری شود. این وسیله را به کسبه توصیه اکید می کنم.
 
- امروزه با پیشرفت رایانه و حضور آن در منازل و محل کار ما، این امکان به وجود آمده است تا چک ها به کمک کامپیوتر و پرینتر (چاپگر) نوشته شوند و دیگر از دست استفاده نشود و احتمال جعل را کم کنیم. اکثر برنامه های حسابداری قابلیت چک نویسی را دارند و در ضمن نرم افزارهای تخصصی برای نوشتن چک هم در بازار به وفور وجود دارند.
 
 
- حتماً شماره ی چک های خود را در جایی یادداشت کنید و در دسترس داشته باشید تا در صورت سرقت دسته چک بتوانید جلوی سوءاستفاده از آن را بگیرید. همچنین در صورت امکان از چک هایی که صادر می کنید یک نسخه کپی تهیه نمایید.
 
 
- اگر در معاملات چکی را گرفتید که در وجه حامل است و کسی که از او چک را میگیرید آن را صادر ننموده است، حتماً شماره ی آن شخص و نام وی را پشت چک بنویسد تا بعداً در صورت لزوم قابل پیگیری باشد.
 
- در قسمت «مبلغ چک» میزان آن را هم به‌صورت ریال و هم تومان بنویسید و همچنین در قسمت «در وجه» سعی کنید که وجه را به اسم شخص بنویسید و تا می‌توانید از نوشتن کلمه حامل خودداری کنید.
 
 
- پس از نوشتن عدد موردنظر برای جلوگیری از زیاد نمودن رقم، چسب نواری روی مبلغ چسبانیده شود.
 
 
- چنانچه بدون قلم‌خوردگی چک را نوشتید و امضاء کردید در بالای شکل مستطیل که رقم نوشتید این کلمه را امضاء کنید؛ × بدون خط‌خوردگی × و دو طرف آن را با علامت ضربدر ببندید.
 
- کسی که چک بلامحل صادر کند علاوه بر اینکه دادگاه او را به پرداخت مبلغ چک و خسارت وارده محکوم می‌کند به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد
 
-کسی که چک بلامحل صادر کند علاوه بر اینکه دادگاه او را به پرداخت مبلغ چک و خسارت وارده محکوم می‌کند به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد
 
- چنانچه چکی را بابت ضمانت یا تخلیه ملکی به‌طرف مقابل دادید حتماً از او رسید اخذ کنید.
 
– بعضی از چک ها ۲ امضا بوده و یا با مهر پرداخت می شوند، خیلی از مواقع صادرکننده چک بانکی بقصد پرداخت نکردن یا تاخیر در پرداخت چک، این موضوع را عمدا از شما پنهان نموده و چک را با یک امضا یا بدون مهر تحویلتان می دهد. از آنجایی که مسلما این چک نقد نخواهد شد در صورت شکایت شما و سیر مراحل وقت گیر و طولانی حقوقی دست آخر با بیان اینکه “یادم رفت” یا “حواسم نبود” زمان زیادی را از شما تلف نموده است. در اینگونه مواقع از فرد بخواهید در چک قید کند که این چک دو امضا نبوده و نیاز به مهر ندارد.در این صورت می توان از وی به جرم کلاه برداری شکایت نمود.
 
- هنگام رد و بدل شدن چک در قراردادها، اگر تاریخ چک شما با تاریخ تحریر قرارداد یکی باشد، می توانید آنرا به صورت کیفری دنبال کنید ولی اگر تاریخ بعد از تاریخ قرارداد باشد، چک شما وعده دار و حقوقی است.
 
- نوشتن متونی مانند “بابت ضمانت، بابت …..” و یا شرایط دیگری که نوشته می شود در عدم پرداخت چک بانکی توسط بانک  هیچگونه تعهدی ایجاد نمی کند و با رعایت ارکان اصلی چک بانک موظف به نقد کردن چک می باشد.
 

انتقال وجه:

۱- چک بانکی

یکی از روش‌های انتقال وجه استفاده از چک بانکی است. چک بین بانکی چکی است که طبق درخواست مشتری توسط بانک بر عهده سایر بانک‌ها با استفاده از رمز صادر می‌شود. وجه چک‌های بین بانکی نقداً قابل پرداخت  نیست و باید به حساب متقاضی در بانک منظور شود. چک بانکی بر عهده سایر بانک‌ها در صورتی توسط بانک صادر می‌شود که ذی‌نفع در بانک پرداخت کننده وجه دارای شماره حساب باشد. چک مزبور در وجه بانک مورد نظر و جهت واریز به حساب درخواست شده توسط متقاضی صادر می‌شود. نکته مهم در این مورد این است که این چک‌ها در صورت سرقت یا گم شدن به هیچ وجه قابلیت نقد شدن ندارد و از امنیت بالایی برخوردار است. 

۲-  ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آنی)

 استفاده از سامانه ساتنا هم روش دیگری است که عموماً برای شرکت‌ها کاربرد دارد و سامانه الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنش‌های بین بانکی و دستور پرداخت‌های فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام می‌دهد. این سامانه به مشتریان بانک امکان می‌دهد با مراجعه به شعب خود یا از طریق اینترنت بانک حواله‌هایی با مبلغ بیش از ۱۵۰ میلیون ریال و تا سقف حداکثر ۵۰۰ میلیون ریال را به هر حسابی در هر بانکی انتقال دهند. انجام این عملیات از طریق داشتن شماره شبای حساب مبدأ و مقصد امکان‌پذیر می‌باشد. این روش انتقال وجه آنی است و کارمزدی از سوی بانک از مشتری دریافت نمی‌گردد.

۳- سامانه پایا

 این روش هم روش پرداخت الکترونیکی برای پرداخت خرد و کوچک است. بر خلاف ساتنا که در آن انتقال وجه به‌صورت آنی (حداکثر چند دقیقه) انجام می‌شود، پایا با تاخیر یک یا دو ساعته این کار را انجام می‌دهد. سقف مبلغ انتقال وجه در این روش ۱۵۰ میلیون ریال است و مانند ساتنا کارمزدی از مشتری توسط بانک دریافت نمی‌گردد.

۴- چکاوک (سامانه انتقال تصویر چک)

این روش البته بیشتر یک سامانه درون بانکی است. مشتریان می‌توانند چک‌هایی را که دارند، به اصطلاح به حساب بخوابانند یا کلر کنند. پیش‌تر این نقل و انتقال به صورت فیزیکی انجام می‌شد و معمولا زمان‌بر بود. 
عملکرد سامانه چکاوک بسیار ساده است. کل فرآیند به این صورت است که مشتری چک را به بانک خود تحویل می‌دهد. شعبه تحویل‌گیرنده چک پس از اسکن چک، تصویر چک را به همراه برخی اطلاعات نظیر شماره حساب و نام ذی‌نفع یا به صورت دستی یا با استفاده از بارکدخوان به سامانه منتقل کرده و پس از تایید شعبه تصویرچک به همراه اطلاعات مورد نیاز به بانک بدهکار منتقل می‌شود.
شعبه پرداخت کننده پس از کنترل اطلاعات و کنترل موجودی حساب مشتری در صورت کفایت حساب، چک را پاس کرده و در غیر این صورت در سامانه اعلام عدم کفایت موجودی می‌کند. بانک بستانکار نیز بر اساس نتیجه اعلام شده توسط بانک بدهکار وجه مورد نظر را به حساب مشتری واریز می‌کند.

۵- شبکه شتاب

شتاب یا شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی یک شبکه الکترونیکی بانکی فراگیر در ایران است که توسط بانک مرکزی در سال ۱۳۸۱ ایجاد شد و در حال حاضر عمدتا دستگاه‌های خودپرداز و pos بانک‌ها به آن متصل هستند. سقف مبلغ انتقال وجه در شبکه شتاب با دستگاه‌های خودپرداز ۳۰ میلیون ریال در شبانه روز است. البته مشتریان می‌توانند برای انتقال وجه بیشتر از طریق این سیستم که به سیستم انتقال کارت به کارت هم در نزد مشتریان شهرت دارند، به شعبه بانک مراجعه و فرمی‌ پر کنند. در این صورت محدودیتی در انتقال وجه وجود دارد و پرداخت وجه هم آنی است. در این روش به ازای هر یک میلیون تومان، ۵۰۰ تومان کارمزد از مشتری توسط بانک دریافت می‌شود.
 
منبع خبر:
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics