تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

چند درصد فارغ التحصیلان دانشگاه بیکارند؟

مدیرکل سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اشتغال ۱۹ هزار نفر در طرح کارورزی خبر داد و گفت: ۵۰ هزار نفر نیز در طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار جذب بازار کار شده‌اند.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایسنا، علاءالدین ازوجی با اشاره به اجرای طرح اشتغال روستایی اظهار کرد: در راستای اجرای قانون اشتغال روستایی و عشایری ۱۵۰ هزار شغل تاکنون ایجاد شده و پیش‌بینی می شود تا پایان امسال، ۱۸۰ هزار شغل دیگر نیز به وجود آید.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

به گفته وی بیش از ۹۴ درصد ایجاد اشتغال در بنگاههای کوچک و متوسط بوده و لازم است حمایتهای جدی از این بخش صورت گیرد.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار در ادامه با بیان این که سهم شاغلین در بخش عمومی و دولتی از ۱۹ درصد در سال گذشته به ۱۷ درصد رسیده است، گفت: این امر به منزله آن است که اشتغال در بخشهای دولتی و عمومی کاهش یافته است.

 

۱۰ درصد شاغلین اشتغال ناقص دارند

وی از ایجاد ۶۰۰ هزار شغل در فاصله زمانی پاییز سال گذشته تا امسال خبر داد و گفت: قرار بود بر اساس هدفگذاری برنامه ششم توسعه سالانه ۹۷۰ هزار شغل ایجاد شود که به دلیل عدم تحقق از سال گذشته این رقم به حدود یک میلیون نفر شغل رسید و از پاییز سال گذشته تا امسال نزدیک به ۶۰۰ هزار شغل به وجود آمده است.

 

ازوجی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، دلیل نامحسوس بودن آمار اشتغال را ناشی از اشتغال ناقص و دستمزدهای پایین دانست و تصریح کرد: بخشی از آمارهای اشتغال مربوط به اشتغال ناقص و متعلق به کسانی است که کمتر از ۴۴ ساعت در طول هفته کار می‌کنند و این عده ۱۰ درصد شاغلین را تشکیل می‌دهند.

 

در ادامه امیدعلی پارسایی ـ رئیس مرکز آمار ایران به تازه‌ترین آمار این مرکز اشاره‌ کرد و گفت: بر اساس آمارها نرخ بیکاری جوانان به ۲۷ درصد رسیده و میزان بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی افزایش پیدا کرده است.

 

بیش از ۴۰ درصد فارغ التحصیلان بیکارند

او سهم فارغ التحصیلان دانشگاهی از کل بیکاران کشور را ۴۰.۵ درصد ذکر کرد و گفت: نزدیک به ۵۵۰ هزار شغل طی ۹ ماهه امسال ایجاد شده ولی به نسبت برنامه و نیاز کشور که حدود ۹۰۰ هزار شغل است، عقب هستیم.

 

رئیس مرکز آمار ایران با بین این که بخش اعظمی از جوانان به دنبال استخدام و اشتغال در بخشهای دولتی هستند، گفت: ایجاد شغل در کشور ما به دلیل برخی بروکراسی‌های پیچیده اداری سخت و دشوار است.

 

پارسایی با بیان این که بخش اعظمی از اشتغال کشور توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط ایجاد می‌شود، گفت: بار اشتغال کشور بر دوش بسیاری از بنگاههای کوچک اقتصادی است از این رو حمایت از این بنگاهها باید در دستور کار قرار گیرد.

 

همچنین نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ۲۴.۴ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد که این نرخ نسبت به فصل مشابه گذشته، به ۰.۶ درصد  کاهش یافته است.

 

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در پاییز سال ۱۳۹۷، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در پاییز امسال ۲۶.۹ درصد بوده که در مقایسه به مدت مشابه سال قبل ۱.۴ درصد کاهش یافته است؛ همچنین نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ۲۴.۴ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند.

 

نرخ بیکاری در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در پاییز امسال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز ۱۸.۳ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نکرده است. برابر آمارها،  بیش از سه میلیون بیکار در کشور وجود دارد و سالانه ۸۰۰ هزار نفر نیروی متقاضی کار جدید به این آمار افزوده و وارد بازار کار می‌شوند که بر این اساس فراهم کردن فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان جویای کار و تحصیلکردگان دانشگاهی امری ضروری به شمار می‌رود.

 

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics