تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

حذف ردیف «بیمه اعتیاد» در لایحه بودجه ۹۸

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از حذف ردیف بودجه بیمه اعتیاد در لایحه بودجه سال ۹۸ خبر داد و پیشنهاداتی را در این زمینه مطرح کرد.

 

فرید براتی سده ضمن تشریح بودجه سازمان بهزیستی در مورد حوزه اعتیاد، گفت: آنچه که به بهزیستی تحت عنوان یارانه داده می‌شود در قالب بودجه‌های کلی بهزیستی به این سازمان اختصاص پیدا می‌کند. به عبارت دیگر به بهزیستی یک بودجه کلی پرداخت می‌شود و در بخش اعتیاد تحت عناوین خدمات درمان، بازتوانی و ... مصرف می‌شود.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی با بیان اینکه امسال در ردیف‌های بودجه بهزیستی در حوزه اعتیاد ردیفی تحت عنوان «هزینه درمان اعتیاد» قرار داده شده است، افزود: بودجه اختصاص داده به این بخش رقم زیادی هم نیست و تنها حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است.

 

البته معلوم هم نیست در نهایت چه مقدار از آن به بهزیستی پرداخت می‌شود. با این وجود بهزیستی خودش از اعتبار کلی که هر سال به آن تعلق می‌گیرد، رقمی را برای یارانه درمان اعتیاد اختصاص می‌دهد که البته خیلی کم است.


معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در سال جاری نیز بهزیستی حدود سه میلیارد تومان برای این بخش هزینه کرده است، اظهار کرد: شاید بهزیستی بتواند تنها دو میلیارد دیگر هم به شکل یارانه در این بخش برای مراکز اقامتی، کمپ‌ها، مراکز سرپایی و افراد بی‌بضاعتی که دنبال درمان هستند پرداخت کند.


وی تصریح کرد: توقع ما این بود که «بیمه درمان اعتیاد» در درجه اول باید به افرادی که کمتر برخوردارند و از نظر مالی تحت فشار هستند، پرداخت شود اما در عمل این اتفاق محقق نشد. به همین دلیل انتظار داشتیم که از پول بیمه رقمی را به بهزیستی پرداخت کنند اما متاسفانه دستگاه‌های دیگری که متولی بودند نسبت به اقشار کم درآمد، آسیب‌پذیر و کم بضاعت کم لطفی کردند و این کار را انجام ندادند.


معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی با انتقاد از عدم اجرا و پرداخت کامل بیمه درمان اعتیاد طی سال‌های گذشته، گفت: طی این سال‌ها تنها رقم محدودی از بیمه اعتیاد هزینه شد و باقی آن یا برگشت خورد یا جای دیگر هزینه شد. پیگیر این موضوع بودیم که از این بخش رقمی را به عنوان یارانه به بهزیستی اختصاص بدهند که این مساله در عمل محقق نشد.


براتی سده با بیان اینکه در بودجه سال ۹۸ ردیف بودجه «بیمه درمان اعتیاد» حذف شده است، اظهار کرد: البته برخی می‌گویند این بیمه در قالب اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر آمده است، اما به هرحال ردیف بودجه‌ای تحت عنوان بیمه درمان اعتیاد دیگر وجود ندارد.


 

منبع خبر: سلامت نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

سعیده دهقان |   1397/10/22 14:09:30   |
0     0
«بیمه درمان اعتیاد» در سال ۱۳۸۹ در اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر گنجانده شد. در تبصره ۲ ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر به وزارت رفاه و تامین اجتماعی ماموریت داده شد ضمن تحت پوشش درمان و کاهش آسیب قراردادن معتادان بی بضاعت، تمام هزینه‌های ترک اعتیاد را مشمول بیمه‌های پایه و بستری قرار دهد.

در این تبصره دولت هم مکلف شد همه ساله در لوایح بودجه، اعتبارات لازم را پیش‌بینی و تامین کند. اما بودجه لازم برای اجرایی شدن آن تا چند سال تامین نشد تا اینکه بالاخره در سال ۱۳۹۲ برای اولین بار بودجه ۲۲.۵ میلیارد تومانی برای بیمه درمان معتادان تخصیص داده شد. مبلغ اختصاص داده شده آن قدری نبود که برای همه معتادان بتواند مورد استفاده قرار گیرد، اما در نهایت حتی همین بودجه اندک هم جذب نشد.با وجود اینکه به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی حذف ردیف بودجه بیمه درمان اعتیاد، همین جذب نشدن بودجه‌های تخصیص یافته توسط سازمان بیمه سلامت برای کمک به معتادان بی بضاعت بوده است، معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران می‌گوید بیمه سلامت با حذف بیمه درمان اعتیاد از لایحه بودجه مخالف است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics