تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تهدید مشتریان همراه با کلاهبرداری از آن ها توسط موسسه اعتباری در کیش

به گزارش قانون، موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز این روزها جولان زیادی در اقتصاد می‌دهند. حالا هم خبر‌ها حاکی از کلاهبرداری یک موسسه مالی و اعتباری در کیش است که به تازگی مجوز پذیره‌نویسی گرفته و در همین مدت کوتاه توانسته سیل عظیمی از شاکیان را گرد خود جمع کند. اما داستان از چه قرار است؟ یک نمونه از تخلفات این موسسه آن است که از حساب شخصی در حدود ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برداشت کرده است.

وقتی آن شخص حساب خود را چک کرده و متوجه این اتفاق شده از مسئولان آن موسسه مالی و بانک مربوطه توضیح خواسته است. عین نقل قول از فردی که در جریان کامل این کلاهبرداری قرار دارد آن است که: «آن فرد پیش رئیس بانک رفته و به او گفته‌اند ما برای جبران این برداشت به شما وام می‌دهیم. حتی سند خانه هم به او داده اند. گفته اند ببخشید! این مبلغ را معاون بانک ما برداشت کرده و لطفا اجازه بدهید خانه را بفروشد تا ما بتوانیم پول شما را پس بدهیم!»

داستان این کلاهبرداری به همین جا ختم نشده است. بعد از وعده پرداخت وام دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی اتفاق عجیب‌تری افتاده است. راوی داستان این کلاهبرداری در ادامه به «قانون» توضیح می‌‌دهد: «قرار بود به این شخص وام ۲ میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومانی تعلق گیرد. برای پرداخت این وام از او وثیقه ۱۵ میلیارد تومانی گرفتند، اما فقط ۵۰۰ میلیون تومان وام به آن فرد تعلق گرفت. چرا؟ به دلیل آنکه این افراد دو میلیارد دیگر از حساب شاکی برداشت کرده و به او گفته‌اند با این مبلغ می‌خواهیم پول دیگر طلبکاران را بدهیم. برای شما جبران می‌کنیم.»

 

شرح داستان از زبان خود مالباخته

این مالباخته گفت: «روزی همسر بنده به شعبه ای از این موسسه مالی اعتباری در جزیره کیش که در آن حساب داشتم مراجعه کرد و در حین انجام اموربانکی متوجه شد که مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان از حسابم برداشت شده است وقتی موضوع را با مسئولان وقت شعبه در میان گذاشتیم پاسخ آنها این بود که به دلیل کسری در صندوق این مبلغ را از حساب شما برداشت کردیم که در اسرع وقت نسبت به تامین و جبران آن اقدام می‌کنیم.» (ع. ر) تصریح کرد: «چند ماه پس از گذشت این ماجرا به شعبه مربوطه مراجعه کردم و متوجه شدم نه تنها پولی که در گذشته از حسابم برداشت شده بود برگشت داده نشده بلکه تا تاریخ ۲۸ /۱۲/ ۹۲ مجموعا مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از حسابم برداشت شده است.»

 

وی اضافه کرد: «پس از این اتفاق به رئیس و معاون وقت شعبه در خصوص برداشت غیرقانونی و بدون مجوز از حساب شخصی‌ام اعتراض کردم و آنها وقتی با اعتراض بنده مواجه شدند از من خواستند تا پایان روز ۱۵ فروردین ۹۳ به شعبه فرصت دهم تا پول را به حسابم برگردانند. پیرو این قول مسئولان وقت شعبه در پایان تعطیلات عید به این موسسه مالی و اعتباری مراجعه کردم و متوجه شدم که افراد معترض دیگری نیز با وضعیت مشابه من در آنجا حضور دارند.» به گفته او: «در همان زمان بود که متوجه شدم از دوسند ملکی که به امانت در نزد موسسه داشته ام سوءاستفاده شده و از روی آنها به نام بنده تسهیلاتی دریافت شده که رقم آن وام ها نیز به ۸۰۰ میلیون تومان می رسید یعنی تا آن تاریخ در مجموع با این عمل غیرقانونی مسئولان وقت شعبه دو میلیارد تومان خسارت متوجه بنده بود.»

 

وی ادامه داد: «پس از این ماجرا به مدیران ارشد این موسسه که آن روز در شعبه کیش حضور داشتند شدیدا اعتراض کردم و از آنها خواستم که تکلیف وجوهات برداشت شده از حسابم را مشخص کنند که آنها نیز در پاسخ گفتند این سوءاستفاده ها توسط معاون وقت شعبه انجام شده که اگر شما موضوع را قضایی نکنید و تنشی ایجاد نشود در اولین فرصت خسارت های وارده را جبران می کنیم.» وی ادامه داد:« حدود ۳ ماه از این ماجرا گذشت که برخی از مدیران بلندپایه این موسسه مالی اعتباری با من تماس گرفتند و قرار ملاقاتی را تعیین کردند. آنها در این ملاقات مدعی شدند که معاون وقت شعبه کیش اقدام به تخلف کرده و تنها راه حل موجود آن است که از روی املاک متعلق به فرد متخلف (معاون وقت شعبه کیش) مبلغ ۴ میلیارد تومان وام از طریق موسسه پرداخت خواهد شد که از این رقم دو میلیارد طلب من پرداخت و مابقی نیز به سایر طلبکاران داده خواهد شد.» وی ادامه داد: « خلاصه آنکه با تمام این پیگیری ها تاکنون حتی یک ریال از آنچه که از حساب شخصی بنده بدون اطلاع برداشت شده بود نه تنها پرداخت نشده بلکه مسئولان این موسسه مالی و ا عتباری با وقت کشی همچنان وعده فرداهای نامعلوم را برای بازگرداندن مطالباتم می‌دهند.» نکته جالب اینکه مدیران این موسسه به صورتی اقدام میکنند که طلبکاران یک مبلغی را هم به آنها بدهکار می‌شوند.

به وزیر شکایت کرده‌ایم.

 

مالباختگان بعد از این اتفاق به وزیر اقتصاد، علی طیب‌نیا شکایت برده‌اند و حتی بانک مرکزی نیز در جریان کامل این موضوع قرار گرفته است. پرسش اساسی آن است؛ موسسات مالی‌ای که یک «غیر مجاز» هم پسوند نام عریض و طویل آنها قرار دارد، این قدرت کذایی را از کجا آورده که می‌تواند کلاهبرداری روی کلاهبرداری انجام دهد؟ آیا به این دلیل نیست که از قوانین هراسی ندارد؟ قوانین برخورد با موسسات مالی غیر مجاز ضعیف است یا دلیل قوی دیگری برای این کلاهبرداری‌ها در روز روشن وجود دارد؟ هنوز داستان موسسه مالی و اعتباری «بدر توس» فراموش نشده است.

 

این موسسه نیز اقدام به شروع کلاهبرداری کرده بود. این روزها غلامحسین اژه‌ای و دادستانی نیز درگیر حل معضل موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز شده‌‌اند. به گفته دادستانی برای حل آن نیز کارگروهی تشکیل شده که نتایج آن شاید یک یا دو ماه هم طول بکشد. اقتصاد هم با این اتفاق ناگوار دست به گریبان است و مردمی که نمی‌دانند دارایی از دست رفته‌شان را چه زمان و از چه کسی باید پس بگیرند .

منبع خبر: جام نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics