تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

چرا رشد بازار در سال ۹۶ قطعی است؟

روح‌الله حسینی‌مقدم، معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران با اشاره به رکود بازار در سال‌های گذشته گفت: شرکت‌ها در سال‌های ۹۲ و ۹۳ شرایط خوبی نداشتند و سودآوری آنها متوقف شده یا به طور چشمگیری کاهش یافته بود.

 

به گزارش رادیوسهام ، این مقام مسئول با اشاره به این که رشد اقتصادی کشور در سال‌های گذشته نشان دهنده شرایط بد اقتصادی است، گفت: رشد اقتصادی سال ۹۲ خوب نبود، رشد اقتصادی سال ۹۳ نیز با احتساب نفت قابل قبول بود، اما رشد اقتصادی سال ۹۴ منفی بود.

وی که معتقد است رشد اقتصادی، سودآوری شرکت‌هاست که در قالب یک رقم خود را نشان می‌دهد، گفت: اما امسال شرایط متفاوت است، در سال گذشته شرایط بهتری بر اقتصاد حاکم بود و برای امسال نیز بهبود وضعیت پیش‌بینی شده است.

حسینی‌مقدم به پیش‌بینی رشد اقتصادی دو رقمی با نفت و رشد قابل ملاحظه بدون نفت اشاره کرد و ادامه داد: این روند در بودجه‌های برآوردی شرکت‌ها برای سال ۹۶ کاملا ملموس است، به طور متوسط شرکت‌ها در بودجه‌های سال ۹۶ خود ۸ درصد رشد سودآوری داشتند که قابل توجه است.

معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران معتقد است همین موضوع می‌تواند روند را در بازار تغییر دهد؛ یعنی روند رکودی سال‌های گذشته امسال می‌تواند جای خود را با سیری صعودی عوض کند.

وی در ادامه، صعود بازار در سال ۹۶ را همراه با ملاحظاتی دانست و گفت: اولین موضوع انتخابات است. باید برنامه‌های اقتصادی کاندیداها مشخص شود و معلوم شود برنامه‌های دولتی که انتخاب می‌شود چه تاثیری روی بخش واقعی اقتصاد دارد. با بررسی این موضوع و مشخص شدن دولت جدید و سیاست‌های اقتصادی‌اش راحت‌تر می‌توان درباره تغییر روند و صعود با ثبات بازار صحبت کرد.

وی موضوع دومی که باعث می‌شود صعود بازار سرمایه با تهدید جدی مواجه شود، را نرخ پول دانست و گفت: لازم است منابع مالی ارزانقیمت به کشور وارد شود. شبکه بانکی و بازار پول باید بتوانند نرخ‌ها را کاهش دهند تا به بازار سرمایه کمک کنند.

وی پیش‌بینی کرد با رفع این مشکل و تعیین تکلیف دولت جدید می‌توان به روند صعودی بازار در سال جدید امیدوار بود.

حسینی‌مقدم درباره برخی پیش‌بینی‌ها درخصوص رشد تورم برای نیمه دوم سال ۹۶ گفت: پیش‌بینی متغیرهای اقتصادی و افزایش تورم در سال جاری سخت است. برخی تحلیل‌ها روی نرخ ارز مطرح می‌کنند که افزایش می‌یابد و ممکن است دولت برای خروج از رکود اقدام به تزریق نقدینگی و افزایش تورم کند، اما فارغ از این موضوع و بدون بحث تورم پیش‌بینی می‌شود اگر در بحث انتخابات نتایجی داشته باشیم که به اقتصاد کمک کند بازار سرمایه روند صعودی پایداری را تجربه خواهد کرد.

 

منبع خبر: رادیو سهام
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics