تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

میزگرد حسابداری تسعیر ارز: ضرورت‌ها و گزینه‌ها

یکی از موضوعات محوری شماره‌ی 43 نشریه‌‌ی حسابدار رسمی بررسی پی‌آمدهای حاصل از تغییرات چشمگیر در برابری ریال در برابر ارزهای خارجی بر حسابداری صورت‌های مالی شرکت‌هاست.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از جامعه حسابداران طی چهار دهه‌ی اخیر شاهد روندهای پرشتاب فزاینده و نوسان‌های مقطعی در نرخ برابری ارزهای مهم با ریال بوده‌ایم. در مقاطع افزایش شدید نرخ ارز به سبب کمبودها و ضرورت‌هایی که تخصیص منابع در اقتصاد ایجاد می‌کرده، سیاست‌گذاران اغلب به انواع نرخ‌گذاری‌ها برای ارز و تخصیص ارز با نرخ‌های متفاوت به فعالیت‌های اقتصادی مختلف مبادرت می‌کرده‌اند. در چنین شرایطی ضمن آن که صعودهای یک‌باره‌ی بهای ارز به‌طور مشخص تأثیر چشمگیری بر هزینه‌ها و درآمدهای بنگاه‌ها می‌گذاشته است، تفاو نرخ ارز تخصیص‌یافته به بنگاه و نرخ ارز بازار آزاد خود می‌توانسته منبع مهمی برای سود و زیان یک بنگاه اقتصادی محسوب شود. به همین دلیل، یکی از چالش‌های حسابداری در دوره‌‌ی اخیر نحوه‌ی ثبت تسعیر ارز در دفاتر مالی شرکت‌ها بوده است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

سه محور اصلی مباحث این میزگرد عبارت است از:

1. چه‌گونه با ید آثار ناشی از تسعیر نرخ ارز در صورت‌های مالی منعکس شود؟

2.  با پی‌آمدهای تغییر نرخ ارز بر ارزش جایگزینی دارایی‌ها چه باید کرد؟

3. سومین مسأله مربوط به وضعیت شرکت‌هایی است که موظف به ارائه‌ی صورت‌های مالی برمبنای استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی هستند.

 

 شرکت‌کنندگان در میزگرد اعضای کارگروه فنی جامعه‌‌ی حسابداران رسمی ایران شامل آقایان رسول انگبینی، مهدی بیرانوند، مصطفی دیلمی‌پور، علی صاره راز، عزیز عالی ور، منوچهر کاظمی و ابوالفضل نیکوکار هستند.

 

منبع خبر: جامعه حسابداران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

سعیده دهقان |   1397/10/28 20:03:43   |
0     0
برخی از شرکتها علاوه بر ریال مجبورند برخی از معاملات خود را با ارزهای خارجی انجام دهند. به این معاملات، معاملات ارزی گفته می شود. از مهم ترین انواع معاملات ارزی می توان به خرید و فروش کالاها و خدماتی اشاره نمود که وجه آنها به صورت ارزی پرداخت یا دریافت می شود. همچنین معاملات مربوط به خرید یا فروش دارایی ها و ایجاد یا تسویه بدهی ها در صورتی که مبالغ آن، به ارز پرداخت یا دریافت شوند نیز از مثال های معاملات ارزی هستند.در هنگام ثبت معاملات ارزی، مبلغ این معاملات باید به ریال محاسبه شود. به عملیات تبدیل ارز به ریال تسعیر گفته می شود. در فرهنگ دهخدا تسعیر به معنای نرخ نهادن و قیمت گذاری می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
داود دهقان |   1398/04/12 09:40:52   |
0     0
با سلام به دلیل این ک اکثر شرکت ها هم وارد و هم صادر میکنند معاملات آنها با دلار انجام میشود که به آن معملات ارزی میگویند
هنگام ثبت معاملات خود آنها را به ریال تبدیل میکنند
باتشکر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics