تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

سیاست دولت روحانی حبابی‌شدن بورس نبود/ توصیه مهم به معامله‌گران تا انتخابات

هاشم باروتی در گفتگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین با بیان اینکه مشکل بازار سرمایه فقدان نقدینگی نیست،گفت: مشکل این بازار فقدان چشم انداز است، دولت یازدهم در بحث کلان اقتصادی همه توانش حول محور مهار تورم بود اما این سیاست نتوانسته است در کاهش نقدینگی یا مدیریت آن به خوبی عمل کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، وی افزود: این احتمال وجود دارد که دولت بعد به جای سر ریز کردن نقدینگی به سمت بانک ها ، شرکت های مادر تخصصی و برتر را هدف قرار دهد و از بازار سرمایه به عنوان یک ابزار استفاده کند .

این کارشناس بازار سرمایه  تصریح کرد:  طی چند سال گذشته بازار سرمایه تنها نقش تامین کننده مالی داشته و شرکت بورس کالا و اوراق بهادار اقدام به انتشار اوراق مشارکت ، قرضه و اوراق سلف موازی کرده تا بتوانند از محل آنها بدهی های خود را به پیمانکاران و کشاورزان و ... بپردازند .

 باروتی با انتقاد از حرکت  نقدینگی به سمت این اوراق به جای بازار سهام اظهارداشت: با توجه به این سیاست دولت که ناچار به  اجرای آن بود عمقی برای بازار باقی نمی ماند، بازار سرمایه طی دو ماه گذشته تحت تاثیر انتخابات شروع به رشد کرد اما، این رشد تاثیر مستقیمی بر شاخص نداشت چرا که بیشتر داد و ستد بازار روی شرکت های کوچک و در بازار پایه بوده و عملا سفته بازی روی برخی از سهام کوچک بیانگر وضعیت کل بازار نیست.

این کارشناس بازار سرمایه بحث خروج از رکود در دولت دوازدهم یکی از سیاست های  محور برشمرد وگفت: افزایش حجم نقدینگی می تواند هم  به عنوان یک تهدید مطرح باشد و هم یک فرصت ، تهدید از این جهت که آثار تورمی دارد و فرصت اینکه  دولت می تواند با اجرای سیاست های مالی انبساطی از اصطکاک های اقتصادی بکاهد تا به واسطه آن بر متغییرهایی چون قیمت و نیروی انسانی تاثیر گذار باشد

 به اعتقاد باروتی  این مساله با جذب سرمایه های خارجی تسهیل پذیرتر خواهد شد این روند موجب  می شود تولید مفهوم یابد و اگر این نقدینگی به سمت تولید هدایت شود ، شاهد بهبود تزریق نقدینگی در صنایع  و رشد اقتصادی خواهیم بود.

وی  این نکته را هم یاد آور شد که این سیاست ها نیاز به صبوری و فی البداهه منجر به بهبود بازار سرمایه نمی شود؛ مشکل جامعه سیاست زده رانتی ما این است که با توجه به طرح سیاست های یارانه ای و ناکار آمد همه دنبال معجزه هستند تا خلق یک حرکت اصولی و ماندگار ، بخشی از این حجم عظیم نقدینگی به سمت بازار سرمایه خواهد آمد . اما سیاست دولت ایجاد حباب قیمتی در بازار سرمایه نبوده و نیست و همواره سعی کرده است نسبت منطقی بین بازده بازار سرمایه و تورم را شکل دهد.

وی به پیش رو بودن برخی صنایع اشاره کردوگفت: بعد از برجام پیش بینی ها بر این بود که بانکی ها و خودرویی ها پیش تاز بازار باشند اما با توجه به زیان انباشته گروه بانکی ها، خودرویی ها توانستند رشد قابل قبولی داشته و بعد از آن پتروشیمی ها نظر بازار را به خود جلب کردند؛ در حال حاضر نوسان در گروه های مختلف بسیار است و گروه مشخصی رهبری بازار را بر عهده ندارد  اما فکر می کنم گروه خودرویی ها بتوانند این نقش را بر عهده بگیرند.

باروتی در پاسخ به این سوال که چرا همچنان إقبال معامله گران به نوسان گیری و سفته بازی در سهم های کوچک وجود دارد،اظهارداشت:وقتی بازار سرمایه امکان جذب نقدینگی نداشته و چشم انداز روشنی برای آن نتوان متصور شد، با توجه به رشد سود سپرده بانکی برخی ترجیح می دهند سود های مقطعی از بازار سرمایه کسب کرده  که این مساله در نهایت بر امنیت بازار سرمایه تاثیر و منجر به نا رضایتی و بی اعتمادی به کل بازار سرمایه خواهد شد .

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه ای به همه فعالان بازار سرمایه بیان داشت : با توجه به رشد چشم گیر قیمت برخی از سهام شرکت های کوچک در بازار پایه با چشم باز اقدام به خرید و فروش کنند و حتی الامکان وارد سهامی شوند که به لحاظ بنیادی از ریسک کمتری بر خوردارند

انتظارت بازار سهام از دولت دوازدهم سوال دیگری بود که باروتی در تشریح آن تصریح کرد: دولت باید علاوه بر استفاده از بازار سرمایه برای تامین نقدینگی ، به سیاست های امید بخشی برای سهامداران خرد روی خوش نشان دهد؛ سیاست های دولت مبنی بر کنترل و نظارت بر برخی از شرکت ها دچار نواقصی است و عملا دستگاه های نظارتی و ناشر نتوانسته است به نقش اساسی خود که ایجاد شفافیت در بازار سرمایه است به خوبی عمل کند .

وی  با بیان اینکه سقوط ناگهانی قیمت سهام بانکی ها در شرایطی اتفاق افتاد که قابل پیشگیری بود،خاطرنشان کرد: برخی از شرکت های زیان ده توانستند با ارائه صورت های مالی دستکاری شده زندگی بخش بزرگی از خرده سهامداران را به خطر بیاندازند که البته  این مساله حاکی از ضعف سیستم های نظارتی بازار سرمایه است و نیاز است سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر نهادهای نظارتی مانع ادامه این  این عدم شفافیت ها شوند.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics