تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مدیریت انتقال خون هزینه های بیمار و اقتصاد جامعه را کاهش می دهد

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: با مدیریت انتقال خون و کاهش مصرف آن در درمان، ضمن کاهش هزینه های بیمار می توان به اقتصاد جامعه کمک موثری کرد.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری مهر، سمینار سه روزه هموویژلانس و مدیریت خون بیمار روز چهارشنبه با حضور علی اکبر پور فتح الله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، محمد حسین برادران مدیرکل لنتقال خون استان، منوچهر مهرام رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین و۳۵۰ پزشک، پرستار و کارشناس بانک خون در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

دکتر پور فتح الله در این سمینار با بیان اهمیت مدیریت خون بیمار، چالشها و راهکارها و نقش آن در اقتصاد سلامت گفت: باید به سمت مدیریت خون بیمار برویم تا به جای اینکه روی انتقال خون تمرکز شود روی خود بیمار تمرکز داشته باشیم.

 

وی بیان کرد: از شش درصد جی دی پی که در سلامت مصرف می شود با اجرای طرح سلامت ۱۶ هزار میلیارد تومان جی دی پی به ۵ درصد رسیده است که در این راستا حرکت نوید بخشی داریم.

 

فتح الله تصریح کرد: وقتی دولت ۱۶ هزار میلیارد تومان به دو خودرو ساز وام می دهد تا خودروهای بی کیفیت تولید شود که جان مردم را به خطر بیندازند.

 

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران یادآورشد: وقتی شما سطح سلامت را افزایش می دهید شاید رفاه کاهش یابد اما پولی که در سلامت هزینه می شود باید اثر بخش باشد و اگر در سایر بخشها هم تاثیر گذاشت اشکالی ندارد.

 

وی اضافه کرد: یک چالش دیگر که با آن مواجهیم جمعیت سالمندی است  که هزینه سلامت را بالا می برد و باید برای آن تدبیر کنیم.

 

پور فتح الله یادآورشد: دو سوم خون مصرفی در اروپا در افراد بالای ۵۰ سال مصرف شده است و با این وضعیت اهدا کننده بشدت کاهش پیدا می کند زیرا مصرف بالا می رود لذا طب ما باید به سمت اقتصادی شدن برود و اگر هزینه موثر را انجام دهیم کارآیی بالا می رود.

 

وی گفت: باید ۴۰ درصد سرمایه های بخش سلامت به چرخه بازگردد زیرا بخش سلامت هزینه های سنگینی دارد و لازم است سهم خود را در جی دی پی حفظ کرده و روی شش درصد سهم خود در جی دی پی سرمایه گداری کنیم.

 

پورفتح الله اضافه کرد: یکی از موثرترین روشها برای ذخیره سرمایه ها توجه به سه گانه «کم خونی، خون ریزی و انتقال خون» باید جدی گرفته شود زیرا در حال حاضر بیش از ۲۷ درصد جمعیت دنیا دچار کم خونی هستند و ۱.۳ درصد فقر آهن دارند و ۳۹ درصد بیماران که جراحی شدند از کم خونی رنج می برند.

 

وی اظهارداشت: خون ریزی در واقع فریاد بیمار در برابر پزشک است و باید بیمار به آن توجه کند و هر چقدر این خونریزی کمتر شود بسیاری از مشکلات از جمله عفونت بیمارستانی و مصرف خون کم شده و مدیریت منابع صورت می گیرد.

 

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: اگر کم خونی درمان نشود باید انتقال خون بیشتری داشته باشیم و هزینه ها بالا می رود.

 

پور فتح الله گفت: ۲۰۰ دلار هزینه تهیه گلبول قرمز و ۱۰۰۰ دلار هزینه تزریق آن است که این وضعیت خونی «تخت روز» را بیشتر می کند و موجب تضعبف سیستم ایمنی بدن می شود.

 

پورفتح الله بیان کرد: سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون تزریق خون در دنیا صورت می گیرد که اگر آن را مدیریت کنیم سهم بزرگی در اقتصاد سلامت ایجاد می شود لذا باید پیامدهای تزریق گلبول قرمز را بررسی کنید و بدانید وقتی تزریق خون صورت می گیرد برای بیمار فاجعه است.

 

وی گفت: بررسی روی  ۸ هزار بیمار نشان می دهد تزریق چه پیامدهایی داشته و خطر مرگ را تا شش برابر بالا برده است.

 

پور فتح الله افزود: در جهان سالانه ۲۰ میلیارد دلار در سه بخش خون گیری، خون ریزی و انتقال خون  هزینه می شود که اگر خون بیمار مدیریت شود به سمت اقتصاد سلامت خواهیم رفت لذا پزشکان باید بدانند هر تزریق خون را نباید اهدا زندگی تلقی کرد زیرا هر مورد تزذریق می تواند توام با عوارض باشد.

 

وی اظهارداشت: باید در بیماران مطالبه ایجاد کنیم که چک لیست کنند و به پزشک بگوید چرا نیازمند تزریق خون است و پیامدها را مطالبه کند تا با اگاهی تزریق خون را بپذیرد.

 

مدیرعامل سازمان انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: انتقال خون یک کار حمایتی است و باید پژوهشها مبتتی بر شواهد و ایجاد گرانت بادی باشد و تخصیص بخشی از اعتبارات پژوهشی در سطح ملی و دانشگاهی به تحقیقات مرتبط با مدیریت خون بیمار انجام شود.

 

وی گفت: توجه به تعرفه گذاری خدمات مدیریت خون بیمار، گواهی صلاحیت تجویز خون، ادغام مدیریت خون بیمار با کمیته های انتقال خون بیمارستانی و آموزش همگانی برای بیماران و پزشکان تجویزکننده خون از برنامه هایی است که به مدیریت انتقال خون کمک می کند.

منبع خبر: خبرگزاری مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics