تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

صف‌های طولانی مردم در میادین برای خرید گوشت‌های یخی و وارداتی!

افزایش عجیب و غریب قیمت گوشت و مرغ این روزها به‌عنوان تهدیدی برای سفره خانوارها به شمار می‌آید. با وجود اینکه مسوولان این روزها از واردات گوشت گرم از روسیه و همچنین واردات دام زنده خبر می‌دهند؛ اما هنوز وضعیت بازار گوشت در کشور نا آرام است.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از سلامت نیوز، صف‌های طولانی مردم در میادین برای خرید گوشت‌های یخی و وارداتی این گواه را می‌دهند. سیدراضی نوری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: «موضوع قاچاق دام ماده به خارج نه‌تنها سبب این نوسانات قیمت در بازار گوشت شده، بلکه تهدیدی جدی برای زیرساخت‌های مجموعه‌های دامی کشور است.»

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

افزایش قیمت مرغ و گوشت در چند ماه اخیر سبب واکنش‌های زیادی از سوی مسوولان و مردم شده است. مرغ از آنجایی که در مقایسه با گوشت قیمت پایین‌تری دارد، از ارکان اصلی سبد غذایی خانوارها به‌شمار می‌آید؛ اما این روزها با افزایش بی‌رویه و عجیب قیمت مرغ، این کالا در حال پر کشیدن از سفره خانواده‌هاست. علاوه‌بر این قیمت گوشت قرمز هم در هفته‌های اخیر رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است.


در روزهای اخیر گوشت گوسفندی تازه به مرز صد هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است، در حالی که پیش از این شرکت پشتیبانی امور دام گوشت گوساله منجمد برزیلی را کیلویی 40‌هزار تومان عرضه می‌کرد که برای مدتی پخش آن را متوقف کرده و از چند ماه گذشته، دوباره از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه را آغاز کرد. آن هم فقط با کارت ملی؛ اما مسوولان مربوطه علت این موضوع را سوء‌استفاده رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا اعلام کردند. در واقع بالا‌رفتن قیمت گوشت گرم باعث شد استقبال مردم از گوشت‌های منجمد وارداتی بیشتر شود، اما این موضوع با حواشی خاص خود همچون صف‌های طولانی برای دریافت گوشت و بعضاً مشاهده گوشت‌های منجمد در سردخانه برخی از رستوران‌ها همراه شد.

 

قیمت گوشت در مناطق مختلف چقدر است؟

در نقاط جنوبی پایتخت از جمله میدان خراسان و میدان امام حسین (ع)، هر کیلوگرم شقه گوسفندی 80‌هزار تومان و هر کیلوگرم گرد ران و سردست 84 تا 86هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت‌ها هر روز ممکن است در هر کیلو یک تا پنج هزار تومان افزایش یابد. نکته جالب توجه اینکه قیمت‌های برآورد شده، کف قیمت بازار بوده و در نقاط شمالی پایتخت عدد و رقم‌های نجومی برای هر کیلوگرم گوشت قرمز در نظر گرفته می‌شود، تا حدی که در منطقه ملاصدرای تهران هر کیلوگرم گوشت راسته گوسفندی 120‌هزار تومان و هر کیلو گرد ران 115‌هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود.در هفته‌های اخیر شوک قیمتی در بازار گوشت قرمز ایجاد شد که دلایل مختلفی از جمله اختلاف نرخ ارز و تشدید قاچاق دام زنده داشت، اما شرکت پشتیبانی امور دام به بازار مدعی است به این موضوع ورود کرده و در این بازار حضور خواهد داشت. آقای حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در این باره گفته است: در حال حاضر هر کیلو گوشت گوساله منجمد به قیمت 29‌هزار تومان عرضه می‌شود و گوشت گوسفند تازه وارداتی نیز کیلویی 40‌هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سازمان میوه و تره‌بار و مراکز مشخص قیمت دارد.


مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: برنامه‌ریزی صورت گرفته تا بتوانیم به صورت هفتگی 50‌هزار رأس دام زنده سبک وارد کنیم و به‌زودی قیمت گوشت قرمز کاهش خواهد یافت. به گفته وی دام زنده سبک وارداتی توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشتار شده و به قیمت حدود 40‌هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز مشخص شده عرضه خواهد شد که مسلماً قیمت گوشت قرمز را در هفته جاری به‌صورت قابل توجهی کاهش خواهد داد.


مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره این‌که با توجه به اختلاف قیمت گوشت قرمز به صورت آزاد با نرخ دولتی، صف‌های طولانی برای تهیه گوشت قرمز در میادین میوه و تره‌بار و حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکل می‌گیرد، گفت: درصددیم تا با افزایش تعداد مراکز عرضه و بیشتر کردن میزان عرضه روزانه، صف‌های تهیه گوشت قرمز را به حداقل برسانیم تا مردم اذیت نشوند، اما دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و غیره باید نسبت‌به وضعیت قیمت و بازار گوشت قرمز تولید داخل نیز نظارت بیشتری داشته باشند و با متخلفانی که باعث دست به دست شدن گوشت قرمز و افزایش قیمت آن می‌شوند برخورد کنند.اما گویی واردات دام زنده به تنهایی نمی‌تواند وضعیت آشفته بازار مرغ و گوشت را در کشور تنظیم کند. چراکه در همین اواخر زمزمه‌ای مبنی‌بر واردات گوشت گرم از روسیه نیز به گوش رسیده بود که از امروز می‌توانید آن را در بازار خریداری کنید. بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار، قیمت هرکیلو گوشت گرم وارداتی از روسیه (ران گوساله) 38‌هزار و 500‌تومان است و همچنین نرخ سردست گوساله (به صورت وکیوم) 36هزار و 500تومان است که توزیع آن از روز گذشته در بازار روزهای شهر آغاز شده است.

با این اقدام علاوه‌بر سهولت در دسترسی مردم به این محصول، قیمت کاذب و حبابی آن نیز شکسته می‌شود.


صادرات گوشت گوسفند از روسیه به ایران از مراکزی که مجوز دریافت کرده‌اند، آغاز شده است. بنا‌بر اعلام سازمان نظارت بر محصولات کشاورزی روسیه؛ فهرست مراکز تأیید‌شده برای صادرات گوشت گوسفند به ایران، شرایط بهداشتی و دامپزشکی برای صادرات این محصولات به ایران و مجوز دامپزشکی مربوطه در سایت اینترنتی این سازمان منتشر شده است.

 

چرا بازار گوشت به یک‌باره به هم ریخت؟

حتماً برای‌تان جالب است بدانید چرا به یک‌باره قیمت گوشت و مرغ با افزایش صد درصدی مواجه شد و حتی واردات انواع گوشت به‌صورت دام زنده و گوشت گرم و سرد هم نمی‌تواند بازار را تنظیم کند. در ماه‌های گذشته خبری مبنی‌بر قاچاق دام به خارج از کشور شنیده می‌شد که به سرعت نیز تأیید شد. در واقع مافیا به هر بازاری نفوذ کند به یک‌باره آن را به هم می‌ریزد. این یک موضوع واضح است، چرا که نهاده‌های دامی شامل ارز 4200‌تومانی می‌شود و قاچاقی که توسط مافیا انجام می‌شود باعث گرانی در تغذیه دامی شده است.


آقای سید‌راضی نوری، نماینده مردم شوش و عضو کمیسیون کشاورزی در گفت‌و‌گو با روزنامه «صبح‌نو» در این باره گفت: «قیمت گوشت به‌عنوان یک محصول استراتژیک از جمله مواردی است که باید دولت، مجلس و دستگاه‌های نظارتی به آن به‌صورت جدی ورود کنند؛ اما متأسفانه این روزها نظارت دقیقی بر میزان عرضه و تقاضا در بازار وجود ندارد و همین موضوع سبب ایجاد این نوسانات در بازار اقلام ضروری می‌شود.»

 

وی ادامه داد: «یکی از موضوعاتی که سبب این ناآرامی‌ها در بازار گوشت شده است، قاچاق دام ماده به خارج از کشور است و این موضوع می‌تواند در آینده به زیر‌ساخت‌های مجموعه‌های تولید دام کشور آسیب بزند و آن‌ها را با تهدید مواجه کند.» نوری در آخر گفت: «بدیهی است که می‌بایست دستگاه‌های نظارتی موضوع قاچاق را جدی گرفته و با وسواس خاصی آن را پیگیری کنند، زیرا که خروج دام ماده از کشور بدین معناست که در تولید دام به مشکل برخواهیم خورد و زادولدی نخواهیم داشت.»

منبع خبر: سلامت نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics