تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

معوقات بانکی ۲ برابر بیشتر از ارقام روی کاغذ است

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل نظام بانکی معوقات است، گفت: اگر هزینه یک بانک افزایش می‌یابد به علت معوقات آن است. معوقات سیستم بانکی ممکن است روی کاغذ ۱۰ تا ۱۵ درصد تعریف شود اما در عمل این معوقات به بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد می‌رسد.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایسنا، مرتضی اکبری در نشستی خبری با بیان اینکه بانک قرض الحسنه مهر ایران با داشتن ۱۰ سهام‌دار بزرگ ۱۱ سال پیش تأسیس شد، اظهار کرد: این بانک طی این مدت به حدود چهار میلیون و ۲۰۰ نفر بالغ بر ۳۳ هزار میلیارد تومان وام اعطا کرده است. سهم امسال از این میزان، یک میلیون نفر بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که پرداخت شده است؛ یعنی سال ۱۳۹۷ یکی از پربازده‌ترین سال‌ها در خصوص اعطای وام قرض‌الحسنه برای این بانک به شمار می‌رود.

 

وی در خصوص میزان نرخ رشد منابع طی دو سال اخیر عنوان کرد: میزان رشد منابع در سال گذشته حدود ۸۰ درصد بوده و این میزان در سال جاری تا این لحظه حدود ۴۰ درصد است. دلیل آن نیز این است که امسال سال سختی بود اما بانک عملکرد موفقی را در حوزه جذب و تخصیص منابع داشته است و پیش بینی می‌شود که این روند در سال آینده نیز ادامه داشته باشد و در سال آینده بیش از یک میلیون نفر را پوشش دهیم.

 

 

میزان کارمزد بانکی وابسته به نوع جامعه هدف

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در خصوص میزان مانده منابع در این بانک در کل کشور تصریح کرد: این میزان در سال جاری تاکنون حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نزد بانک است اما حدود ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد صفر تا چهار درصد پرداخت شده است. میزان درصد کارمزد بستگی به نوع جامعه‌ای است که در نظر گرفته‌ایم.

 

اکبری با بیان اینکه سهم خراسان رضوی در سال جاری در خصوص اعطای تسهیلات ۵۰۰ میلیارد تومان به ۵۰ هزار نفر بوده است، خاطرنشان کرد: سهم میزان نرخ رشد منابع این بانک در استان ۳۶ درصد بوده است. در واقع کمترین میزان نرخ رشد منابع ۱۵ درصد و بیشترین آن ۴۰ درصد است که در بسیاری از بانک‌های کشور کم‌نظیر و تقریباً بی‌نظیر است.

 

وی با اشاره به اینکه نسبت معوقات بانکی کشور در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران یک درصد است، بیان کرد: این میزان در کل بانک‌های دنیا حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است؛ البته شایان ذکر است که سهم معوقات خراسان رضوی در این بانک دو دهم درصد بوده که در رده بالاترین بانک‌ها در خصوص پایین بودن معوقات قرار گرفته است.

 

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در خصوص پرداخت تسهیلات وام ازدواج و کمیته امداد عنوان کرد: تسهیلات ازدواج به ۲۰۰۰ نفر وام ۱۵ میلیون تومانی و بعضاً ۳۰ میلیون تومانی پرداخت شده است. همچنین در حوزه بهزیستی و کمیته امداد حدود ۹۰ درصد تکلیفی که دولت بر عهده بانک گذاشته، در استان پوشش داده شده است.

 

پرداخت تسهیلات به زنان سرپرست خانوار با کارمزد ۲ درصد

اکبری افزود: اواخر سال گذشته تعهد کردیم به ۳۳ هزار زن سرپرست خانوار تسهیلات قرض‌الحسنه بین سه تا پنج میلیون تومان اعطا کنیم که از این تعداد ۳۰۰۰ سهمیه خراسان رضوی بود که از این میزان، ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ تسهیلات با کارمزد دو درصد پرداخت شده است. البته خراسان رضوی در زمینه پرداخت تسهیلات جز استان‌های اول شناخته می‌شود.

 

وی در خصوص پرداخت تعداد تسهیلات اعطایی طی سه سال اخیر تصریح کرد: در سال ۱۳۹۵ حدود ۴۵۰ هزار فقره، سال گذشته حدود ۷۵۰ هزار فقره و در سال جاری یک میلیون فقره وام پرداخت شده است که رشد منطقی و بسیار بالایی تلقی می‌شود. همچنین از نظر میزان مبلغ تسهیلات اعطایی در سال ۱۳۹۵ معادل ۵۵۰۰ میلیارد تومان، در سال گذشته حدود ۸,۵۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری نیز تاکنون بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان به یک میلیون نفر پرداخت شده است.

 

کمبود نقدینگی در بانک منجر به افزایش نرخ سود بانکی می‌شود

وی ادامه داد: وقتی که معوقات به سیستم بانکی بازنگردد، بانک با کمبود منابع مواجه می‌شود و وقتی که با کمبود منابع مواجه می‌شود، مجبور است برای کسری نقدینگی خود، نرخ سود را افزایش دهد اما با افزایش نرخ سود بانکی، عملاً قیمت تمام شده آن پول در بانک را دچار افزایش می‌کند؛ لذا بزرگترین مشکل نظام بانکی، معوقات است.

 

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اضافه کرد: البته ممکن است که استمهال‌های از سوی دولت و مجلس منجر به عدم بازگشت پول به نظام بانکی شود. بانک هنگامی که با کسری نقدینگی یا درخواست تسهیلات از سوی مردم مواجه می‌شود، برای آنکه سپرده‌های خود نگه دارد یا سپرده جدیدی را جذب کند، مجبور است که سود را افزایش دهد؛ درنتیجه اگر بانکی نرخ سود خود را افزایش می‌دهد، به دلیل کمبود نقدینگی است که برای او به وجود آمده است.

 

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics