تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اخطار حسابرس بیمه آسیا درمورد ذخایر بیمه

بیمه آسیا در محاسبه ذخایر خود به گونه ای رفتار کرده که حسابرس شرکت قانع نشده و به این شرکت تذکرات جدی داده است .

شرکت های بیمه‌گری طبق دستور العمل بیمه مرکزی  برای پوشش خطرات آتی باید ذخایر فنی را  در هر سال مالی  محاسبه و در صورتهای مالی خود قید کنند، در واقع ذخایر فنی از مهمترین  موارد برای بیمه‌گرهاست که بعضا در محاسبه سود‌ویژه شرکت‌ها نیز تاثیر خواهد داشت.

بیمه آسیا در محاسبه ذخایر خود به گونه ای رفتار کرده که حسابرس شرکت قانع نشده و به این شرکت تذکرات جدی داده است .

 

بیمه آسیا در ثبت ذخایر حق بیمه سال 95  اقدام به ثبت رقم 707.357میلیون ریال کرده  که نسبت به حق بیمه شرکت 3درصد است ، در حالی که قانون گذار این رقم را حدود 5 درصد تعیین کرده است.

 

علاوه بر این بنابه گزارش سازمان حسابرسی بیمه آسیا برای ذخایر فنی تکمیلی و خطرات طبیعی بر ای سال  95 مبلغ  674 میلیارد ریال کنار گذاشته که رقمی معقول به نظر نمی رسد و باید در این محاسبه تجدید نظر کند. زیرا بر اساس قوانین سازمان حسابرسی و بیمه مرکزی  ،  رقم در نظر گرفته شده ، متقاعد کننده نیست.

 

از طرف دیگر ذخیره ریسک های منقضی نشده بیمه آسیا ، در عملکرد سال 94 بیش از 78درصد کاهش داشته است و به رقم 90.421میلیون ریال رسید.  این ارقام برای این شرکت از آنجایی مهم تلقی می شود که بازی با ذخایر  بیمه از این رو برای سرمایه گذاران مهم است و  شرکت‌های بیمه‌گری با تغییرات  در ذخایر ، بصورت غیر واقعی سودهای خود را بالا یا پایین نشان می دهند و این به نوعی حساب سازی  بنگاه‌های قتصادی است .

 

گفتنی است که در ماده 1  آیین نامه شماره 46 دستورالعل بیمه مرکزی آمده است که  موسسات‌ بیمه‌ گر‌ ‌ مکلفند برای‌ انجام‌ تعهداتی‌ که‌ به‌ موجب‌ قراردادهای‌بیمه‌ مستقیم‌ و قراردادها و توافق‌های‌ بیمه‌ اتکائی‌ به‌ عهده‌ گرفته‌اند، ذخائر فنی‌ زیر را براساس‌ضوابط مقرر نگهداری‌ و در ستون‌ بدهی‌ ترازنامه‌ خود ثبت‌ نمایند.

 

انواع ذخیره های حق بیمه های غیر زندگی  به منظور پوشش ‌ خطرات‌ جاری‌ ،  ذخیره‌ خسارات‌ معوق‌ برای‌ پرداخت‌ خساراتی‌ که‌ اعلام‌ شده‌ و در دست‌ رسیدگی‌ ،  ذخیره‌ برگشت‌ حق‌ بیمه‌ برای‌ استرداد حق‌ بیمه‌ به‌ علت‌ فسخ‌ یا ابطال‌ یا تقلیل‌ حق‌ بیمه‌ بعد ازدوره‌ مالی،  ذخیره‌ مشارکت‌ بیمه‌گذاران‌ در منافع‌ برای‌ پرداخت‌ سهمی‌ از منافع‌ حاصله‌ به‌ بیمه‌گذاران‌ ،  ذخیره‌ فنی‌ تکمیلی‌ برای‌ تقویت‌ سایر ذخایر فنی‌ بیمه‌های‌ غیرزندگی‌ و تضمین‌ تعهدات‌موسسات‌ بیمه‌ در نظر گرفته می شود.

 

در بیمه‌های‌ زندگی‌ نیز  ذخیره‌ ریاضی‌ برای‌ پرداخت‌ سرمایه‌هاو مستمری ها،  ذخیره‌ مشارکت‌ بیمه‌گذاران‌ در منافع‌ برای‌ پرداخت‌ سهمی‌ از منافع‌ حاصله‌ به‌ بیمه‌گذاران‌،  ذخیره‌ فنی‌ تکمیلی‌ برای‌ تقویت‌ سایر ذخایر فنی‌ بیمه‌های‌ زندگی‌ و تضمین‌ تعهدات‌موسسات‌ بیمه‌،  ذخایر فنی‌ بیمه‌ عمر زمانی‌ در نظر  گرفته می شود  بر اساس ماده این آیین نامه  حداقل‌ ۵/۲% و حداکثر ۵% حق‌ بیمه‌های‌ سال‌ پس‌ از کسر حق‌ بیمه‌های‌ اتکائی‌ واگذاری‌ برای ذخیره در نظر گرفته می شود.

 

بر اساس ماده‌ ۲ دستور العمل ، موسسات‌ بیمه‌ موظفند در موقع‌ تنظیم‌ حساب‌ سود و زیان‌ و ترازنامه‌ هرسال‌، ذخایر فنی‌آخر سال‌ مالی‌ قبل‌ را به‌ بستانکار حساب‌ سود و زیان‌ سال‌ مالی‌ منتقل‌ و ذخایر فنی‌ آخر سال‌ مالی‌را به‌ بدهکار حساب‌ سود و زیان‌ همان‌ سال‌ منظور نمایند.

منبع خبر: بانکداری الکترونیک
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics