تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

امکان بهره‌مندی واحدهای صنعتی از پتانسیل‌های دانشگاه‌ها فراهم شد

با اجرایی شدن فاز اول طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ)، امکان بارگذاری نیازمندی‌های بنگاه‌های صنعتی فراهم شد و واحدهای صنعتی برای رفع چالش‌های خود می‌توانند از پتانسیل‌های دانش آموختگان مشمول خدمت سربازی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بهره‌مند شوند.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایسنا، سامانه توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) از سوی معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و ستاد کل نیروهای مسلح اجرایی شد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

توسعه دانش‌بنیان بنگاه‌ها از طریق بهره‌مندی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارتقای سطح مهارت فارغ‌التحصیلان مشمول خدمت سربازی، تقویت ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه با هدف کاربردی شدن دانش و یافته‌های جدید علمی و فناوری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، ارتقای توان فنی و مهندسی بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری و ظرفیت‌سازی اشتغال از طریق خلق ارزش افزوده جدید و تأمین اشتغال زایشی و پایدار از اهداف راه‌اندازی این سامانه به شمار می‌رود.

 

این سامانه شامل ۳ بخش ذیل می‌شود:

"دانش‌آموختگان مشمول خدمت سربازی" که تمایل دارند دوران خدمت سربازی خود را در بنگاه‌های اقتصادی بگذارانند.
"دانشجویان تحصیلات تکمیلی" که تمایل دارند پایان‌نامه‌های خود را به صورت مسأله محور انجام دهند.
"اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی" که مایل هستند در قالب طرح پسادکترای صنعتی و فرصت مطالعات، انجام پروژه‌های مستقل یا مشترک در بنگاه‌های صنعتی و معدنی فعالیت کنند.

 

فاز نخست سامانه الکترونیکی طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) به منظور ثبت‌نام بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری و ثبت نیازهای پژوهشی و فناورانه آنها رونمایی شد.

 

بنگاه‌های متقاضی پس از ثبت‌نام و ثبت نیازهای فناورانه و پژوهشی خود در این سامانه به نشانی www.iranetop.ir بر اساس شیوه‌نامه سنجش صلاحیت طرف تقاضای مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت، توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مورد بررسی و تأیید قرار می‌گیرند.

در این سامانه نیازهای فناورانه و پژوهشی استخراج شده بنگاه‌ها با کمک دانش‌آموختگان مشمول خدمت سربازی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیأت علمی برطرف خواهد شد.

 

از جمله مزایای این طرح برای بنگاه‌ها می‌توان به ارتقای توان فنی و مهندسی بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری، افزایش بهره‌وری بنگاه با بهره‌مندی از مشاوره اساتید دانشگاه، توسعه دانش‌بنیان بنگاه‌ها از طریق بهره‌مندی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رفع نیاز فناورانه در قالب پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی، بکارگیری مشمولان خدمت سربازی با تحصیلات دانشگاهی در بخش‌های تحقیق و توسعه بنگاه و رفع نیاز پژوهشی بنگاه از طریق بکارگیری سربازان تخصصی با کمترین هزینه اشاره کرد.

 

دکتر برات قبادیان، معاون فناوری وزیر صنعت، با اشاره به چالش‌های ارتباط صنعت و دانشگاه، افزود: بر اساس آمارهای موجود از ۴۰۰ طرح مشترک صنعت و دانشگاه تنها ۲۵ طرح به نتیجه رسیده است.

 

وی با بیان اینکه در حوزه تحقیقات مشترک موفق عمل نشده است، ادامه داد: باید بپذیریم در کشور فرهنگ کار تیمی وجود ندارد.

قبادیان با اشاره به اهمیت هدفدار کردن پایان‌نامه‌ها، یادآور شد: ما معتقدیم هدایت پایان‌نامه‌ها در شرایط تحریمی که ارتباط ایران با دنیا قطع شده است، بسیار با اهمیت است.

 

معاون فناوری وزیر صنعت اجرایی شدن طرح "ملی توانمندسازی تولید و توسعه و اشتغال پایدار " (تاپ) را در راستای هدفدار کردن رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها و همچنین خدمت سربازی دانست و خاطر نشان کرد: با راه‌اندازی سامانه "تاپ" بیش از ۱۰۰ هزار نیاز دستگاه‌ها بارگذاری خواهد شد تا از این طریق نیازهای صنعتی کشور مرتفع شود.

 

قبادیان به تدوین "طرح فرصت مطالعاتی صنعتی" اشاره کرد و گفت: در این طرح از سوی واحدهای صنعتی ۱۳۰ نفر اعلام نیاز شد تا جذب واحدهای صنعتی شوند، ولی تنها ۴ نفر از دانشگاهیان کل کشور برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کردند و از سوی دیگر تا سال ۹۴ تنها ۸۰۰ واحد صنعتی و معدنی دارای واحدهای تحقیق و توسعه بودند، ولی با برنامه‌های اجرایی شده در دو سال اخیر ۲ هزار واحد صنعتی دیگر صاحب واحدهای تحقیق و توسعه شدند؛ چرا که این بنگاه‌های صنعتی به این باور رسیده‌اند که باید از علم و فناوری استفاده کنند.

 

قبادیان یادآور شد: در این سامانه واحدهای صنعتی نیازها و مشکلات خود را در آن بارگذاری می‌کنند تا فناوران و دانشگاهیان نسبت به رفع آنها اقدام کنند.

 

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics