تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رونق مسکن در کنار ثبات قیمت‌ها در راه است

تابستان از راه رسیده و به نظر می‌رسد بازهم بازار خریدوفروش مسکن داغ داغ شده است. روزهای گرم امسال درست بعد از پایان‌یافتن انتخابات ریاست‌جمهوری آمده‌اند و حالا پیش‌بینی‌های زیادی از جهش معاملات و بالاتر رفتن قیمت‌ها به گوش می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از وقایع اتفاقیه ،  تا قبل از رسیدن اتفاقات سیاسی مهم کشور، علامت‌های سؤال زیادی در ذهن مردم و فعالان مسکن درباره چگونگی معاملات و قیمت‌ها ایجاد شده بود و بسیاری نگران جهش ناگهانی قیمت‌ها بعد از این همه سکوت و آرامش در بازار مسکن بودند. 

حتی خیلی‌ها به یکدیگر پیشنهاد خرید خانه تا زمان به پایان رسیدن انتخابات را می‌دادند. همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، بازار در اولین فصل سال، کمی رونق گرفت اما قیمت‌ها بالاتر نرفت. بهار با همه این حرف و حدیث‌ها و احتمالاتی که درباره جهش قیمت‌ها به گوش می‌رسید به پایان رسید و بازار به خواب رفته، کمی هیجانی‌تر شد. مسکن حالا درحالی از نگاه کارشناسان، به روزهای اوج نزدیک‌تر می‌شود که به نظر می‌رسد، بازار خریدوفروش خانه‌های کلنگی داغ‌تر از نوسازهاست.

 آن‌طور که حسام عقبایی به خانه ملت گفته، وضعیت معاملات مسکن، چه در حوزه خریدوفروش و چه رهن و اجاره، به‌علت کاهش قدرت خرید مردم، تغییرات بسیاری داشته است. به گفته عقبایی، بسیاری از مردم به‌ویژه کسانی که در حوزه مصرف، با توجه به قدرت پایین، اقدام به خرید مسکن می‌کنند خواهان واحدهایی هستند که مقداری از عمر آن گذشته، افت قیمت داشته و گرانی کاذب واحدهای نوساز را ندارد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان اینکه تمایل مصرف‌کنندگان و حتی گاهی برخی از سرمایه‌گذاران برای خرید واحدهایی که افت قیمت به نسبت خانه‌های نوساز داشته باشد بیشتر است، افزود: معمولا فروشنده خانه‌های کمتر از پنج سال ساخت کمتر است و اگر فروشنده این نوع واحدها باشند، اختلاف قیمت آنچنانی‌ای با نوساز نخواهد داشت. او با تأکید بر اینکه افت قیمت واحدهای بیش از پنج سال ساخت زیاد است، تصریح کرد: بسیاری از افرادی که توان خرید واحدهای نوساز را ندارند اقدام به خرید چنین واحدهایی می‌کنند که این موضوع در 10 سال اخیر رو به افزایش است. 

پیش‌بینی‌ بازار مسکن در تابستان

رکود باشد یا نباشد، مسکن یکی از نیازهای اصلی مردم است و خواه‌ناخواه نیاز به خریدوفروش و حتی تقاضا برای رهن و اجاره واحدهای مسکونی در این فصل، گرم می‌شود. امسال هم همین روند ادامه دارد و خیلی‌ها برای خرید و اجاره خانه مناسب خود راهی بازار شده‌اند. در این فصل گرم سال، همیشه یکی از نگرانی‌های اصلی مردم افزایش قیمت‌هاست.

 این درحالی است که سازندگان مسکن همیشه این فصل سال را به‌عنوان یکی از بهترین فرصت‌های خود برای فروش خانه‌های خود می‌دانند؛ این گروه از سازندگان همیشه سعی دارند تا بازار گرم است و میزان تقاضا بالا، هر طور شده، واحدهایشان را به فروش برسانند. حالا با چنین گرمایی در بازار معاملات، پیش‌بینی‌های زیادی را هم می‌توان درباره چگونگی این اتفاقات در بازار شنید. بسیاری از کارشناسان مسکن، نگاه خوش‌بینانه‌ای را به این بازار در فصل تابستان دارند؛ از اینکه دولت دوازدهم حتما برنامه‌های خوبی در زمینه مسکن و خانه‌دار شدن مردم، دارد حکایت می‌کنند و نگاهشان به این بازار مثبت‌تر از همیشه است.

 آن‌طور که مصطفی قلی‌خسروی، یکی از کارشناسان مسکن، به «وقایع‌اتفاقیه»، می‌گوید: «همیشه نیازمند تولید و ساخت مسکن در کشور هستیم. با توجه به افزایش موالید و مهاجرت‌ها، باید همیشه برای ساخت مسکن اقدام کنیم؛ لذا امسال هم به نظر می‌رسد که دولت دوازدهم برنامه‌های مفیدی برای مسکن خواهد داشت. پس امیدواریم که وضع معاملات تابستان امسال بهتر از گذشته شود.» قلی‌خسروی با اشاره به قدرتمندتر شدن دولت و نظام ایران، این‌طور ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه درحال‌حاضر دولت قدرتمند است، پس شک نکنید که وضعیت همه کارها از جمله مسکن، روزبه‌روز بهتر خواهد شد و تابستان امسال معاملات اوج خواهد گرفت.» نگاه کارشناسان به بازار مسکن در تابستان امسال کاملا خوش‌بینانه است و بسیاری امیدوارند تا خبرهای رونق مسکن از راه برسند. در کنار این‌گونه اظهارنظرهای مثبت به بازار مسکن، بسیاری نگران توان مالی مردم هستند؛ به گفته برخی از کارشناسان، مسکن حالا بعد از سال‌ها رکود و خواب سنگین، آماده رونق است اما هنوز توان مالی مردم برای خرید خیلی کم است. در این میان، کم نیستند مردم و کارشناسانی که از دولت می‌خواهند تا با ارائه تسهیلات مناسب‌تر و سودهای پایین‌تر، کمک بزرگی را به مردم در خرید ارائه دهند. آن‌طور که قلی‌خسروی، می‌گوید: «مسکن در تابستان امسال اوج می‌گیرد اما هنوز تسهیلات کافی‌ای در‌این‌زمینه وجود ندارد. انتظار داریم دولت تسهیلات را افزایش دهد و توان خرید مردم هم بالا رود.» قلی‌خسروی با اشاره به پایین‌بودن تسهیلات مسکن، ادامه می‌دهد: «باید حرکتی انجام شود و وام‌هایی که به مسکن اختصاص داده می‌شوند، افزایش یابند.» به گفته این کارشناس، تا زمانی که حرکتی برای ساختمان‌سازی انجام نشود، وضع بازار بهبود نمی‌یابد. 

قلی‌خسروی، با اشاره به کشوری مانند چین که ساختمان‌سازی در آن بالاست، می‌گوید: «با توجه به اینکه مسکن نیاز اصلی مردم است، باید برای نسل آینده خانه ساخته شود و ساخت‌وساز را افزایش دهیم.» به گفته او در کشورهای پیشرفته، 70 درصد مالک و 30 درصد اجاره‌نشین هستند؛ این درحالی است که در جهان اول وضعیت عکس این موضوع حاکم است و 70 درصد اجاره‌نشین داریم اما با توجه به اینکه ایران هم یکی از کشورهایی است که در حال نزدیک‌شدن به توسعه و پیشرفت است، پس باید وضعیت مالکیت به 70 درصد برسد.

به گفته قلی‌خسروی، فرهنگ کشور ما به گونه‌ای است که مردم خواهان خرید مسکن هستند، پس باید همزمان با فراهم‌کردن زمینه‌های لازم برای افزایش ساخت‌وساز، قدرت خرید مردم هم افزایش یابد. قلی‌خسروی در حالت کلی، روند خریدوفروش مسکن را در تابستان مثبت پیش‌بینی می‌کند اما درباره چگونگی قیمت مسکن در تابستان امسال با توجه به احتمال رشد معاملات، هم این‌طور می‌گوید: «به نظر می‌رسد که جهش قیمتی در بازار مسکن نداشته باشیم، احتمالا قیمت‌ها از شاخص تورم کمی عبور کنند؛ حتی اگر قیمت کمی از شاخص تورم بالاتر برود، نباید ایراد گرفت چون تورم موضوعی است که همیشه بوده است.»

بعد از سال‌ها رکود در بازار، حالا گزارش‌ها حاکی از بهترشدن وضعیت کلنگی‌ها هستند. آن‌طور که عقبایی به خانه ملت گفته: خانه‌های کلنگی با توجه به زمین بزرگتری که غالبا در اختیار دارند گران‌تر از آپارتمان‌های نوساز بوده و با توجه به وضعیت بازار مسکن در سال‌های اخیر متقاضی کمتری دارند. او ادامه داد: رکود بازار مسکن بیشترین زیان را به املاک کلنگی وارد کرده به گونه‌ای که خریدوفروش این نوع ملک‌ها با کاهش چشمگیری مواجه شده و این روند همچنان ادامه دارد. 

کاهش 47 درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی درسال 94

عقبایی با اشاره به روند کاهش ساخت‌وساز در دو سال اخیر، گفت: در سال ٩٤ حدرد ٤٧ درصد و در سه ماهه نخست سال ٩٥ در حدود 17 درصد کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی را داشتیم که این مهم کاهش روند ساخت ساز را نشان می‌دهد. رئیس اتحادیه املاک کشور یادآور شد: کاهش قدرت خرید چه در حوزه خریدو فروش و چه اجاره‌بها مشهود بوده و خانه‌های پرتقاضا خانه‌های قدیمی ساخت هستند. 

وضعیت قرمز در بازار اجاره مسکن

برخلاف روند عادی معاملات در بازار خریدوفروش مسکن، به نظر می‌رسد، بازار اجاره‌بها امسال کمی تغییر کرده و قیمت‌ها رو به افزایش هستند. آن‌طور که خبرآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان نوشته، قیمت‌ها در بازار اجاره مسکن برخلاف گفته‌های مسئولان، به سمت وضعیت قرمز و افزایش‌های نجومی در حرکت است. گزارشات میدانی از بازار اجاره مسکن حاکی از آن است که قیمت‌های اجاره در این بازار بعد از ماه رمضان به اوج خود می‌رسد و مستأجران شاهد قیمت‌های نجومی از سوی مالکان خواهند بود. یکی از مشاوران املاک واقع در شرق تهران با اشاره به افزایش قیمت ۱۷ تا ۲۰ درصدی اجاره نسبت به سال گذشته، گفت: درحال‌حاضر بازار اجاره در ماه رمضان بسیار راکد است اما از هفته آینده این بازار به سمت رونق حرکت می‌کند.

 او در ادامه افزود: در منطقه حکیمیه تهرانپارس قیمت‌های اجاره هر مترمربع واحد مسکونی نوساز از متری یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. یکی دیگر از مشاوران املاک با اشاره به اینکه بیشتر قیمت‌های اجاره مسکن از سوی مالکان تعیین می‌شود، گفت: مشاوران املاک نمی‌توانند قیمت خاصی به مالکان بدهند؛ بنابراین میزان اجاره در هر منطقه به انصاف مالک مربوط می‌شود. هرچه قدر مالکان منصف‌تر، قیمت‌ها کمتر و هرچه قدر طمع داشته باشند، قیمت‌های اجاره به حالت نجومی می‌رسد.

 او در ادامه افزود: البته این نکته را هم باید در نظر داشت که خانه‌های نوساز‌ قیمت‌های اجاره آنها نیز بیشتر می‌شود. بر‌این‌اساس به گفته بسیاری از مسئولان قیمت‌های اجاره امسال بیشتر از نرخ تورم که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است، افزایش نمی‌یابد. این درحالی است که وضعیت بازار اجاره برخلاف تمامی معادلات دولتی‌ها در وضعیت قرمز به سر می‌برد و نرخ‌های اجاره به مرز ۴۰۰ درصد رسیده است که باید هرچه سریع‌تر فکر چاره‌ای برای کنترل آن صورت پذیرد.

منبع خبر:
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics