تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

توزیع مرغ دولتی به نرخ مصوب

درحالی که بسیاری از مسئولان دولتی و ناظر بر بازار برخلاف فروشندگان و تولیدکنندگان معتقد بودند که نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی برای تمام مرغ‌های موجود در سطح بازار است، اما در چند روز گذشته این نرخ تنها برای مرغ عرضه دولتی رعایت می‌شود.

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری ایسنا در سال گذشته به واسطه نوسان نرخ ارز به ویژه دلار، قیمت انواع محصولات به‌خصوص کالاهای خوراکی روند صعودی به خود گرفت و قیمت کالاهایی همچون برنج، چای، شکر، گوشت و مرغ رشد آن چنانی را تجربه کرد که مسئولان برای کنترل بازار به واردات و عرضه دولتی کالا روی آوردند و گوشت قرمز و مرغ نیز از این قاعده مستثنی نبود.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

گوشت مرغ که در سال گذشته بارها و بارها برای آن نرخ مصوب دولتی اعلام شد و باید بازار خرده فروشی، آن را رعایت می‌کرد در نهایت به نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بسنده کرد اما باز هم بازار در سطح خرده فروشی به این قیمت بسنده نکرد و هر کیلو مرغ کشتار روز در سطح شهر تهران به قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان به فروش رسید و این در حالی بود که فروشندگان مرغ در سطح شهر مدعی بودند کشتارگاه‌ها و مراکز پرورش مرغ، این محصول را به قیمت بیشتری نسبت به نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به آن‌ها عرضه می‌کنند.

 

این عرضه مرغ با قیمت بالاتر از نرخ مصوب در حالی رخ داد که در ماه‌های پایانی سال اتاق اصناف ایران معتقد بود نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تنها برای مرغ تنظیم بازاری است و مرغ عرضه شده به صورت آزاد از سوی فروشندگان سطح شهر در این چارچوب قیمتی قرار نمی‌گیرد، اما دیگر مسئولان همچون مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت و دادستان تهران معتقد بودند نرخ مصوب باید برای تمام انواع مرغ به خصوص مرغ کشتار روز رعایت شود.

 

با این وجود سال ۱۳۹۷ در حالی به پایان رسید که مرغ در بازار به صورت دو نرخی قیمت گذاری و عرضه می‌شد.

 

سال جدید برای بازار مرغ از شرایطی آغاز شد که تعطیلات عاملی شد تا بسیاری از واحدهای عرضه مرغ تعطیل بوده و تنها برخی واحدها به کسب و کار می‌پردازند که بررسی‌های میدانی خبرنگار ایسنا حکایت از آن دارد در منطقه‌ای همچون خیابان خورشید که عرضه کنندگان فراورده‌های مرغ و گوشت را در خود جای داده است، مرغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی عرضه می‌کنند که برای آن نام مرغ دولتی را انتخاب کرده‌اند. این مسئله نشان از آن دارد که تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مرغ توانستند حرف خود را به کرسی بنشانند و تنها مرغ که از سوی شرکت امور پشتیبانی دام عرضه می‌شود را به نرخ مصوب عرضه کنند و مرغ کشتار روز را به نرخ بازار به فروش برسانند و این در حالی است که در این منطقه خبری از مرغ کشتار روز نیست.

 

با وجود آنکه مسئولان دولتی در ماه‌های پایانی سال خبر از جمع شدن صف عرضه گوشت داده بودند، در برخی نقاط صف مرغ ایجاد شد و برای خرید مرغ دولتی نیز مردم باید در صف به انتظار می‌ایستادند.

 

مرغ‌های عرضه شده به نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی در بسته‌بندی‌های خاصی قرار دارند که عموماً از سوی فروشندگان به صورت قطعه نشده عرضه می‌شود.

 

بررسی‌های ایسنا نشان از آن دارد که هر کیلو سینه مرغ ۲۹ هزار تومان، سینه بدون استخوان با کتف ۲۵ هزار تومان، ساق مرغ ۲۶ هزار تومان، بال مرغ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان، کتف مرغ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان، جگر مرغ ۴۰۰۰ تومان، پای مرغ ۵۰۰۰ تومان، سنگدان ۸۰۰۰، سینه زعفرانی ۳۴ هزار تومان، ران زعفرانی ۳۴ هزار تومان، مرغ آغشته به سبزیجات، ۳۴ هزار تومان، شنیسل سینه ۳۴ هزار تومان، شنیسل ران و فیله مرغ ۳۵ هزار تومان است.

 

عرضه مرغ دولتی در حالی انجام می‌شود که آنچنان خبری از مرغ کشتار روز در سطح بازار نیست و عموم فروشندگان مرغ کشتار روز را به قطعات مختلف مرغ همچون کتف و ران و شنیسل تبدیل کرده‌اند.

 

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics