تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

خسارت سیل به تولید برنج جدی نبوده است

دبیر انجمن برنج با بیان اینکه خسارت سیل به تولید برنج جدی نبوده و نباید زمزمه واردات مطرح شود، دلایل گرانی این کالا را مطرح کرد.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از مهر، جمیل علیزاده شایق درباره اینکه آیا مشخص شده سیلاب‌های اخیر در کشور، به تولید برنج چه میزان خسارت وارد کرده است؟، گفت: زمانی که سیل رخ داد، فقط استان‌های شمالی در حال خزانه‌گیری بودند و استان‌های جنوبی، کشت برنج را کمی دیرتر از استان‌های شمالی آغاز می‌کنند؛ بنابراین بیشترین توجه در این زمان، به سمت استان‌های شمالی است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی افزود: خوشبختانه استان‌های شمالی نیز، تازه در حال خزانه‌گیری بودند و جز استان گلستان، در مناطق دیگر شمال کشور هم، شاهد بارندگی و سیل چندان زیادی نبودیم.

 

دبیر انجمن برنج کشور اضافه کرد: بارندگی و سیلاب‌های اخیر به خزانه‌های برنج در شمال کشور، مقدار کمی آسیب وارد کرده که آن هم قابل جبران است. اگر این سیل از اواسط اردیبهشت به بعد آمده بود، طبیعتاً زمین‌های اصلی برنج خسارت می‌دیدند ولی وقتی خزانه آسیب می‌بیند، چون سطح آن زیاد نیست، می‌توان دوباره آن را تجدید کرد.

 

شایق تصریح کرد: بر این اساس، هم اکنون در مازندران و گیلان، اصلاً مشکلی وجود ندارد و کارها به صورت روتین پیش می‌رود؛ ضمن اینکه حدود ٥٠٠ هزار هکتار از سطح زیرکشت کشور نیز، در این دو استان است.

 

وی با بیان اینکه در گرگان، خزانه‌ها مقداری خسارت دیده است، افزود: این خزانه‌ها در حال تجدید شدن است و جبران می‌شود؛ بنابراین اگر اتفاق دیگری در اردیبهشت نیفتد، خزانه‌های گرگان هم مجدداً احیا خواهند شد.

 

شایق با اشاره به اینکه استان‌های جنوبی خزانه گیری خود را معمولاً دیرتر از اول فروردین انجام می‌دهند، ادامه داد: اکثر این استان‌ها، خزانه گیری نکرده بودند و برخی نقاط هم که خزانه گیری کرده بودند، خسارت زیادی ندیده‌اند که بتواند به مجموعه تولید آسیب بزند.

 

وی با تاکید بر اینکه مبادا این سیل بهانه‌ای شود برای اینکه زمزمه واردات به راه افتد، تصریح کرد: فعلاً به نظر نمی‌رسد که تولید برنج خسارت زیادی دیده باشد و تا پایان شهریورماه ٩٨، کاهش تولید داشته باشیم؛ مگر اینکه در این شش ماه اتفاق جدیدی رخ دهد.

وی گفت: میزان تولید در سال جاری فعلاً قابل پیش بینی نیست؛ چراکه باید وارد اردیبهشت ماه شویم و بعد ببینیم استان‌ها در چه وضعیتی هستند؛ اما معمولاً هر سال نیز همین کار را می‌کردیم.

 

چرا برنج گران شد؟

دبیر انجمن برنج ایران، درباره دلایل افزایش قیمت برنج ایرانی نیز افزود: این امر دو دلیل دارد؛ اول اینکه فروشنده برنج خود را با فروشندگان سایر اقلام مقایسه می‌کند و با خود می‌گوید وقتی قیمت سایر اقلام از جمله گوشت و مرغ افزایش چشمگیری یافته، چرا قیمت برنج افزایش نیابد؟ چون قیمت تمام شده این کالا همانی است که در مرداد پارسال بوده است، پس دلیل اول بحث مقایسه است.

 

وی افزود: دلیل دوم نیز این است که به دلیل مباحث مربوط به ارز و تحریم‌ها، واردکنندگان سال گذشته نتوانستند به میزانی که انتظار می‌رفت، برنج وارد کنند، بنابراین چون برنج خارجی خیلی وارد نشد، طبیعتاً قیمت برنج خارجی هم بالا رفت. ولی این موارد دلیل کمبود برنج در داخل نیست؛ چون ما هیچ کمبودی در داخل نداریم.

 

شایق ادامه داد: برخی از شرایط پیش آمده به دو دلیل سواستفاده می‌کنند؛ یک دلیل اینکه چون برنج خارجی کم وارد شده، یکه تازی کرده‌اند و دلیل دیگر هم این است که برخی این سوال را مطرح می‌کنند که تفاوت ما با فروشندگان سایر کالاها چیست که گران نفروشیم؟

وی میزان تولید برنج را در سال گذشته بر اساس آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی دو میلیون و ٢٥٠ هزارتن اعلام کرد.

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics