تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اثرگذاری چین بر قیمت طلا

سومین هفته جولای با اثرگذاری داده‌های چینی بر بازارهای جهانی آغاز شد.

دومین اقتصاد بزرگ جهان دوشنبه اعلام کرد که در دومین فصل سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل 9/ 6 درصد رشد داشته است،‌ رقمی که مشابه فصل اول و بهتر از انتظار بود تا امید به ادامه اصلاحات اقتصادی در چین، بازارها را متاثر کند. با قوی‌تر شدن احتمال موفقیت چین در گذار از مدل اقتصادی سرمایه‌محور به مدل مصرف‌محور، بازار کالا از داده‌های مربوط به بزرگ‌ترین واردکننده کالاهای خام در جهان خشنود شد. صبح دوشنبه، نفت و طلا رشد کردند و بورس‌ها هم به امید روزهای بهتر،‌ روند رشد را پی گرفتند.
روز آسیایی
دوشنبه اداره ملی آمار چین در حالی رشد 9/ 6 درصدی را اعلام کرد که رقم مورد انتظار 8/ 6 درصد بود. با این داده بهتر از انتظار، رسیدن به نرخ رشد هدف سال 2017 دشوار نخواهد بود تا سیاست‌گذاران این کشور راه هموارتری برای مقابله با چالش‌های دیگر داشته باشند. به گزارش دنیای اقتصاد، این رشد تا حدی ناشی از افزایش صادرات و تولید به ویژه فولاد بوده که می‌تواند در آستانه گفت‌وگوهای تجاری با آمریکا، دردسرساز باشد. دونالد ترامپ، موضوع کاهش کسری تجاری با چین را از اولویت‌های خود اعلام کرده است. با آنکه داده‌های صبح دوشنبه باعث شده پیش‌بینی‌های کارشناسان درباره رشد سال 2017 با رشد مواجه شود، با ادامه تلاش‌ها برای سامان بخشیدن بیشتر به سیاستگذاری‌ها، تعدیل روند رشد محتمل است. با این همه، فعلا چین باعث افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای جهانی شده است.
اونس طلا که هفته گذشته حدود 5/ 1درصد رشد کرده و به بهای 1228 دلار رسیده بود، صبح دوشنبه به سرعت نوسان‌های خود را به ابتدای محدوده 1230 دلار منتقل کرد. نفت‌خام نیز با توجه به داده‌های چینی به‌خصوص تقاضای قوی پالایشگاه‌های چین و همچنین رشد تلاش‌های اکتشافی برای نفت در آمریکا، رشد کرد. رشد نفت خود حامی طلا بود، گرچه رشد اندک شاخص دلار به نوعی مانع فلز زرد محسوب می‌شد. دیگر خبری که می‌تواند به رشد طلا کمک کند شروع مذاکرات برگزیت است. دوشنبه، بریتانیا و اتحادیه اروپا نخستین دور از مذاکرات جدایی را آغاز کردند که دست کم 20 ماه طول خواهد کشید و بی‌حاشیه نخواهد بود. همزمان با این تحولات، بازارهای سهام نیز تحت تاثیر داده‌های چینی هفته جدید را با رشد آغاز کردند.تا ساعت 8 عصر روز گذشته که این گزارش نهایی می‌شد، قیمت 1233 دلار برای اونس طلا و عدد 12/ 95 واحد برای شاخص دلار ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت و عدد متفاوتی به‌عنوان قیمت و عدد نهایی روز اول هفته سوم جولای رقم خورده باشد.
خوش‌بینی به بدبینی
طلا هفته‌ای را با رشد آغاز کرد که در آن اکثر کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار افزایش قیمت‌ها را دارند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 19 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 13 نفر معادل 68 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 3 نفر معادل 16 درصد، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته کاری جاری پیش‌بینی کرده‌اند. 3 نفر معادل 16 درصد دیگر نیز نظری خنثی داشته‌اند. همزمان در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 808 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 394 نفر معادل 49 درصد، افزایش و 296 نفر معادل 37 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند. 118 نفر معادل 14 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.
بخش اعظم این انتظار به داده‌های بد از اقتصاد آمریکا مربوط است که احتمال افزایش دوباره نرخ‌های بهره را در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان کاهش می‌دهد. تازه‌ترین آمارهای اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد که نرخ تورم در ماه ژوئن بدون تغییر بوده و میزان خرده‌فروشی نیز برای دومین ماه متوالی با کاهش روبه‌رو شده است. در‌حالی‌که فدرال رزرو آمریکا از ابتدای امسال تاکنون 2 بار نرخ بهره را افزایش داده است ولی به‌نظر می‌رسد با انتشار آمارهای ناامیدکننده اقتصادی، احتمال افزایش نرخ بهره برای بار سوم تا پایان امسال تا حد زیادی کاهش یافته است. بسیاری از فعالان بازارهای بین‌المللی و مدیران صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری جهان نیز پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت انتشار آمارهای ناامیدکننده اقتصادی در آمریکا طی ماه‌های آینده احتمال افزایش نرخ بهره تا نشست دسامبر، پایین خواهد بود.
یک تحلیلگر ارشد بازار طلا به سرمایه‌گذاران بین‌المللی توصیه کرده که افت اخیر قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی را نادیده بگیرند چرا که قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون روندی صعودی داشته و این روند ادامه خواهد یافت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، مارک فابر، تحلیلگر برجسته اقتصادی می‌گوید: افت فعلی قیمت طلا را باید نادیده گرفت چرا که روند قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون صعودی بوده است. او می‌افزاید: «من واقعا درک نمی‌کنم چرا برخی سرمایه‌گذاران و کارشناسان اقتصادی دید منفی نسبت به چشم‌انداز قیمت طلا دارند، عملکرد قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون کاملا منطقی بوده است به‌خصوص در برابر دلار آمریکا. قیمت طلا در سال گذشته حدود 9 درصد رشد داشته و از ابتدای امسال تاکنون نیز بیش از 6 تا 7 درصد افزایش نشان می‌دهد. این عملکرد بدی برای طلا نیست آن هم در مقایسه با نوسانات ارزش دلار در یک سال گذشته.» مارک فابر اظهار کرد: «به‌نظر من روند قیمت طلا در ماه‌های آینده صعودی خواهد بود. طلا در محدوده قیمت‌های فعلی همچنان برای خرید و سرمایه‌گذاری جذاب خواهد بود. فضای فعلی اقتصادی نشان می‌دهد که احتمال افزایش قیمت فلزات گرانبها به‌خصوص طلا هنوز وجود دارد.»
قیمت طلا پس از ثبت رکورد نزدیک 1300 دلاری، طی هفته‌های اخیر با کاهش نسبی روبه‌رو شده و به کمتر از 1230 دلار در هر اونس رسیده است. افزایش چشمگیر شاخص سهام تاثیر زیادی بر افت قیمت جهانی طلا داشته است. فابر افزود: «این احتمال وجود دارد که شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی به‌خصوص آمریکا طی ماه‌های آینده 40درصد کاهش یابد. فدرال رزرو آمریکا نیز طی ماه‌های آینده برنامه کاهش تراز مالی خود را آغاز خواهد کرد. فدرال رزرو آمریکا احتمالا تا پایان امسال یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد.» با آنکه بورس‌ها هم‌اکنون در شرایط بسیار خوبی هستند، احتمال انقباض پولی در اقتصادهای عمده و تنش‌های سیاسی و ژئوپلیتیک، سرمایه‌گذاران بین‌المللی را به شدت نگران کاهش شدید شاخص سهام کرده و این مساله می‌تواند طی ماه‌های آینده موجب افزایش تقاضا و قیمت طلا شود.فابر می‌گوید: «فدرال رزرو آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ جهان باید دستکاری و دخالت در بازارها را متوقف کنند. تعیین نرخ بهره خود نوعی دخالت و دستکاری در بازار است. اگر در بخش خصوصی کسی بخواهد نرخ بهره تعیین کند، به زندان خواهد افتاد. ولی فدرال رزرو و بانک‌های مرکزی تحت پوشش حمایت از اکثریت مردم نرخ بهره را تعیین کرده و در بازار دخالت می‌کنند؛ در‌حالی‌که در واقع به ضرر اکثریت مردم کار می‌کنند.»
ناامیدی نقره
گرچه سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی جهان ممکن است دست آخر به نفع طلا کار کنند، تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری «کاپیتال اکونومیکس» بر این باورند که قیمت جهانی نقره طی ماه‌های آینده با کاهش روبه‌رو خواهد شد؛ در‌حالی‌که تقاضای جهانی نقره رو به افزایش بوده و میزان تولید شرکت‌های معدنی با کاهش همراه شده است، ولی تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری کاپیتال اکونومیکس بر این باورند که سیاست‌های پولی سختگیرانه فدرال رزرو آمریکا موجب خواهد شد تا قیمت جهانی نقره طی ماه‌های آینده با کاهش بیشتری روبه‌رو شود. بر اساس این گزارش موسسه کاپیتال اکونومیکس پیش‌بینی کرده است که قیمت هر اونس نقره تا پایان سال 2017 به کمتر از 15 دلار خواهد رسید، ولی این رقم تا پایان 2018 میلادی به سطح 16 دلار در هر اونس بازخواهد گشت. سیمونا گامبرینی، تحلیلگر ارشد اقتصادی کاپیتال اکونومیکس تاکید کرد: «چشم‌انداز سیاست‌های پولی سختگیرانه فدرال رزرو آمریکا موجب شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی از خرید فلزات گرانبها از جمله نقره منصرف شوند. به‌نظر من تاثیر سیاست‌های پولی فدرال رزرو و افزایش نرخ بهره، تاثیر رشد تقاضا و کاهش تولید نقره طی ماه‌های آینده را خنثی خواهد کرد.» پیش‌بینی می‌شود تقاضای صنعتی برای نقره در سال 2017 میلادی با رشد یک درصدی روبه‌رو شود و تولید جهانی این فلز گرانبها نیز تا پایان امسال بیش از 3 درصد کاهش داشته باشد.

 

منبع خبر: اقتصاد انلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics